Důchodce ukázal trik, jak si pár stovek z obyčejného kola udělat elektro. Instalace zabere 10 minut
Pokud je z jakéhokoliv důvodu jízda na klasickém kole nad vaše síly, možná jste začali uvažovat nad pořízením elektrokola. Jedná se ale přece jen o poměrně drahou záležitost. Navíc možná své staré silniční kolo máte opravdu rádi. Existuje ale varianta, jak můžete mít obojí – a ještě ušetřit.
Lidé, kteří touží po elektrokole, většinou zkrátka jdou do příslušného obchodu, zaskřípou zuby nad cenou, a poté si nějaké vyberou. Na tom není nic špatného, ovšem je třeba počítat s tím, že to má také svá úskalí, například poměrně drahé baterie nebo příliš časté dobíjení.
Věděli jste ale, že existuje také přestavbový set? Zní to jako sci-fi, ale je to skutečně tak. Při podstatně menší investici tak můžete své dosavadní kolo „na lidský pohon“ přestavět na elektrokolo. Není to příliš náročné a zvládne to téměř každý.

Jak přestavba funguje
Elektrokolo je v podstatě klasické kolo s přidaným elektromotorem, baterií a řídicí jednotkou, která přispívá výkonem, když je to potřeba. To oceníte zejména při nepříliš populární jízdě do kopce. Přestavby používají takzvané konverzní sety, což jsou elektrosady, které obsahují několik komponent.
Jedná se o motor umístěný do kola, a to buď v předním, nebo zadním výpletu. Vzácněji se vyskytují také středové motory. Dále v balíčku najdete baterii, kterých existuje několik druhů podle místa uložení. Nechybí také řídicí jednotka, kabely, ovladače a senzor šlapání.
Pokud si vyberete opravdu kvalitní sadu, montáž je relativně jednoduchá. Spočívá ve výměně kola nebo jeho výpletu, připojení baterie a kabelů, umístění ovládacích prvků na řídítka a nastavení řídicí jednotky. Sady obvykle pasují na naprostou většinu v současnosti prodávaných klasických jízdních kol.
Kolik budete potřebovat času
Největší výhodou je, že skutečně nejde o projekt, na který si budete muset vyčlenit celý den. Existují totiž takzvané „quick-fit“ sady, kde je vše v maximální možné míře připraveno.
Celková doba montáže bude vždy záležet na kompatibilitě vašeho kola a na tom, zda jste si zvolili motor přímo v kole, nebo externí. V ideální situaci vám ale přípravy zaberou desítky minut, v krajním případě hodinu.
Jak si vybrat kvalitní přestavbový set
Abyste nebyli po nákupu zklamaní, dejte si pozor na několik základních parametrů setu. Zaměřte se na výkon motoru. V Česku je pro elektrokola legální výkon do 250 W. Některé sady sice mohou nabídnout i vyšší, ale ten není u nás legální používat, tedy nemá smysl jej pořizovat.
Věnujte pozornost také umístění motoru. Ten ve výpletu kola je jednodušší na instalaci, na druhou stranu středový motor mívá obvykle lepší rozložení hmotnosti a jízdní vlastnosti. Všímejte si také typu a odolnosti baterie. Li-on baterie váží méně a mají delší životnost.

Kolik sada na přestavbu stojí
Přestavbové sady se cenově mohou poměrně výrazně lišit. Základní sady s motorem ve výpletu a s menší baterií začínají na několika tisících korun. Kompletní přestavba nejvyšší kvality, s dobrým výkonem a spolehlivou baterií, ale může stát i desetitisíce korun.
V takovém okamžiku záleží na tom, jaké jsou vaše priority. Pokud zkrátka potřebujete elektrokolo a máte napnutý rozpočet, levnější varianta bude ideální řešení. Naopak pokud si potrpíte na výkon, nebude na škodu, pokud investujete o něco více.
Zdroje: Hybrid.cz, Elektrickevozy.cz, Vtm.zive.cz