Elektrické koloběžky zmizí z ulic tohoto města, radnice je zakázala
Elektrickým koloběžkám odzvonilo, městu s nimi došla trpělivost a z ulic proto musely velmi rychle zmizet. Na vině jsou přitom hlavně jejich uživatelé, kteří na nich jezdí bezohledně po chodnících a silnicích a místo správného zaparkování je jen tak halabala odkládali.
Sdílené koloběžky v tomto městě již na ulicích nenajdete. Jeho obyvatele přestaly bavit neustálé problémy jako špatné parkování a nebezpečná jízda. Začali si proto stěžovat radě města a ta je od letošního října zakázala.
Firmy neplnily dohodu
Starosta města oznámil toto rozhodnutí během září. Důvodem je, že tři společnosti provozující sdílené elektrokoloběžky nesplnily podmínky stanovené v povoleních. Ta jim byla udělena tento rok na jaře.
Rada města také uvedla, že firmy blokovaly její snahu o kontrolu svých provozů tím, že neposkytly požadované informace nebo neumožnily přístup do svých rozhraní. Přesto se ale radním podařilo zjistit, že podmínky povolení nesplnily.
„Mezi tato pochybení patří nedostatečná obslužnost na celém území města, chybějící pojištění a absence technologie, která by zabránila vozidlům v parkování na zakázaných místech,“ uvedla rada města.
Další povolení nedostanou
Madrid, hlavní město Španělska, se tak stal dalším z velkých evropských měst, kde tento zákaz nově platí. Jeho starosta José Luis Martínez-Almeida také uvedl, že neplánuje dát žádná další povolení pro provoz sdílených koloběžek ani dalším firmám. „Ukázalo se, že trh není schopen nezbytné požadavky stanovené radou, které by zaručily nejvyšší možnou bezpečnost pro občany,” sdělil pro CNN.

Rozhodlo referendum
K podobnému kroku už přistoupila před více než rokem Paříž. Přestože byly sdílené elektrokoloběžky velmi populární, tak i zde docházelo k velkým problémům a z města se tak stala nebezpečná džungle pohozených koloběžek. Pařížská radnice proto nechala v roce 2023 rozhodnout referendem o jejich dalším osudu. V něm se přes 90 % procent účastníků vyjádřilo pro jejich zákaz a firmám nezbylo nic jiného, než si je začít odvážet.
Druhé největší se je snaží zakázat
I v tuzemsku se s elektrokoloběžkami bojuje. Někteří je mají rádi, jiní jim zas nemohou přijít na jméno. Například v Brně se centrální městská část snaží o jejich zákaz, protože si na neukázněné chování jejich řidičů pravidelně stěžují tamní občané, a to hlavně pak chodci. Velká část jejich uživatelů si totiž neuvědomuje, že pro ně platí stejný pravidla jako pro cyklisty, nedodržuji je a ohrožují místní.

V Praze je zákaz ve hvězdách
Na pražském magistrátu se o zákazu mluví také, ale zatím je ticho po pěšině. Některé městské části by chtěly rozdávat velké pokuty, Praha 1 je ale třeba chce zakázat úplně. O zákazu mluvil v té době také čerstvě zvolený primátor Bohuslav Svoboda. „Abych vyřešil koloběžky v Praze, nemusím mít zákon. Stačí, abych měl náklaďák a dvůr, kam to svezu, a pak to budu vracet majiteli za poplatek za úschovu,” sdělil. K zákazu ale nedošlo a není ani jasné, zda k němu vůbec do konce volebního období dojde.
V tomto městě skončily koloběžky úplně
Na sdílené elektrokoloběžce se neprojedete v Hradci Králové. Město letos předčasně ukončilo dohodu s jedním provozovatelem. Zájem o jejich službu mezi místními a turisty totiž nebyl. V Hradci zkoušeli provoz i další firmy, ale i ty nakonec od dohod ustoupily. V tomto městě jsou totiž mnohem populárnější sdílená jízdní kola.
Zdroje:
TheGuardian, Reuters, CNN, Echo24, Aktualne.cz, France24, ODS