Češi zuří: Tohle mizí z obchodů potichu, nikdo se neptal. Důchodci to opláčou nejvíc
Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo v loňském roce uzákonění změny, která se má dotknout všech prodejců i spotřebitelů. Jedná se však zatím pouze o schválenou úpravu zákona, která ještě nevzešla v platnost. Někteří občané České republiky by jí uvítali s nadšením, jiní se však nového systému obávají.
Cílem daného opatření je omezení administrativní zátěže podnikatelů a podpora digitalizace. Plánovaná změna se totiž týká uzákonění elektronických účtenek jakožto alternativy těch papírových, na které byli spotřebitelé doposud zvyklí.
Jak to bude fungovat?
V září 2024 vláda schválila podnikatelský balíček, jehož součástí je i návrh na zavedení elektronických účtenek. Ty jsou přitom už nyní dostupné prostřednictvím věrnostních aplikací, jež někteří prodejci svým zákazníkům nabízejí (v ČR je to například obchodní řetězec IKEA). V budoucnu by pak mělo být možné získat stvrzenku prostřednictvím registrovaného e-mailu nebo QR kódu.

Nová účtenka bude mít podobu digitálního, strojově čitelného dokumentu, který je přenositelný mezi zařízeními i aplikacemi. Zároveň musí být automaticky rozpoznatelný a zpracovatelný cílovou aplikací. Aby však bylo možné identifikovat, komu daný dokument patří, musí zákazník disponovat jedinečnou digitální identitou.
Stejně jako tomu bylo v případě papírové účtenky, bude i ta elektronická generována pokladním systémem při dokončení nákupní operace. Pro obchodníky to tedy bude znamenat nutnost úpravy pokladních systémů, aby byly schopné rozpoznat digitální identitu zákazníka, vygenerovat účtenku a odeslat ji v digitální podobě spotřebiteli na e-mail.
Praktické a ekologické řešení
Elektronická účtenka by měla v prvé řadě urychlit a zefektivnit nákup. Vzhledem k tomu, že mnozí zákazníci si ji u pokladny ani nevezmou, nebo ji následně hned vyhodí, je vcelku zbytečné, aby se nadále jejich papírové verze automaticky tiskly.
Avšak s ohledem na starší generace a obecně na skupiny, které nejsou příliš digitálně zdatné, bude možné i po zavedení plánované změny získat při nákupu papírový doklad na vyžádání. A pokud máte strach, že bez papírové stvrzenky nebude moci být vyřízena případná reklamace, tak vás rovnou uklidníme. Dle platné legislativy totiž účtenka není pro reklamaci vůbec třeba, pokud můžete nákup prokázat jiným způsobem.
Průzkumy navíc zjistily, že až 90 % papírových účtenek spotřebitelé vyhazují do koše. Smutnou skutečností přitom je, že na výrobu těchto dokladů určených pouze pro Českou republiku padne ročně asi 80 tisíc stromů. Už jen z toho důvodu se zavedení nového opatření jeví jako krok správným směrem.

Potenciální problémy a nevýhody
Jako možná nevýhoda digitálních účtenek se může jevit skutečnost, že je pro jejich získání zapotřebí mobilní telefon, aplikace nebo e-mail. Jedná se tak o další krok, kvůli kterému budou spotřebitelé opět o něco více závislí na technologiích. Někdo zase argumentuje tím, že elektronická stvrzenka se dá nedopatřením snadno smazat a její obnova pak pro případnou reklamaci bude náročná.
Dalším potenciálním problémem může být také zneužití osobních údajů, které zákazníci zadávají, když vytvářejí svou digitální identitu. Únik dat při hackerských útocích by tak mohl teoreticky způsobit nepříjemné škody. Stejně tak mají mnozí spotřebitelé obavy z cílené reklamy a spamu, jelikož své údaje budou sdílet s obchodníky.
Kromě toho se pravděpodobně prohloubí rozdíl mezi mladšími technicky zdatnějšími generacemi a seniory, kteří se hůře přizpůsobují změnám. To je ovšem problém každé generace, kterému není prakticky možné se vyhnout, jelikož technologický pokrok zkrátka nelze zastavit.