Znáte tuto kouzelnou větu, která vám zajistí jídlo v restauraci úplně zdarma? Češi na to kápli
Návštěva restaurace je pro některé každodenním chlebem, jiní to však považují za svátek. Jídlo si tam dávají jen výjimečně o víkendu, při slavnostní události nebo na dovolené. O to více doufají, že si dobře pochutnají, aniž by si jídlo museli jako obvykle připravovat sami doma. Není pak nic horšího, než když na talíř dostanete místo očekávané pochoutky něco, co vás doopravdy šokuje.
I když Čechům stále dělá trochu problém ozvat se, když jsou s něčím nespokojení, ba naopak se i v nepříjemných situacích dokážou tvářit mile a bojí se projevit své emoce, už i oni naštěstí objevili trik, jak se v hospodě najíst zadarmo nebo se slevou, když se jim něco nelíbí. Stačí říct pouze jednu kouzelnou větu obsluze a domoci se svých zákonných práv.
Odzbrojte obsluhu a získejte, co si zasloužíte
Apelujeme však na to, aby se toto privilegium nezneužívalo. Víte-li, že jste v právu, stůjte si za svým, ale nepoužívejte to jako způsob, jak ušetřit. Podle spotřebitelského portálu dTest, který se zabývá nezávislými testy a recenzemi různých produktů a služeb, se může zákazník v restauraci domáhat svých práv kdykoliv, kdy není spokojený s poskytovanou službou. To představuje především nedostatky v obsluze a objednaném jídle. Stěžovat si lze prakticky na vše od gramáže, teploty, způsobu přípravy nebo vychýlení od deklarovaného složení. Důležité však je, abyste se ozvali neprodleně, tedy nejlépe ihned poté, co vám jídlo přinesou.

Vsaďte na asertivitu a slušné chování
Chápeme, že není vůbec nic příjemného, když se s chutí zakousnete do vepřového řízku a mezi zuby vám uvízne cizí vlas. Ani to však není důvod k tomu, abyste v restauraci ztropili hysterickou scénu a svůj vztek si vylili na obsluze. Nebojte se ozvat a nezapomeňte na zásady slušného jednání. Obsluze v klidu vysvětlete, že máte v jídle vlas a že požadujete výměnu jídla za nové. Uvidíte, že když budete jednat asertivně, snadněji docílíte svého, aniž byste způsobili poprask a divadlo pro všechny další hosty. To potvrzuje i Lukáš Zelený z organizace dTest.
„Slušné a klidné jednání se vyplatí. Nezapomeňte také přesně a jednoznačně specifikovat, s čím máte problém. Že někdo donese vystydlé jídlo nebo zapomene na doplněk v podobě tatarky, nemusí ještě znamenat scénu.“
Sleva, náprava či jídlo zdarma
Ze zákona máte v případě nespokojenosti nárok na slevu z ceny pokrmu, výměnu za nové jídlo nebo dokonce útratu zdarma, pokud se jedná o opravdu nepřekonatelnou chybu. Právní předpisy však přesně nestanovují, na jakou náhradu máte v konkrétní situaci nárok, to už záleží hlavně na obsluze, případně majiteli podniku, jak celou situaci vyhodnotí. Nejste-li spokojení, trvejte ale minimálně na slevě, nebo výměně, umožňuje-li to povaha jídla. Typicky jde třeba o nedopečený steak nebo nedodělanou přílohu.

I kurýrní služba by vám měla vyjít vstříc
Dnešní tak trochu uspěchaná doba přímo nahrává jídlu z dovozu. A tím, jak se služby rozšiřují a kurýrní služby spolupracují se stále větším množstvím podniků, riziko případných chyb stoupá. Ovšem proces reklamace je v tomto případě trochu odlišný a většinou probíhá elektronicky přes příslušné aplikace, jak vysvětluje i manažer společnosti Bolt Food.
„Pokud zákazník není spokojený se svojí objednávkou, nejlepší cestou je kontaktování zákaznické podpory v aplikaci. Tam pak posoudí, kde se stala chyba a v případě oprávněné stížnosti vracíme peníze.“
Jak se říká, náš zákazník, náš pán. A restaurace by to měly respektovat. Pokud nejste spokojení se službami, které jste si objednali a které neodpovídají deklarované objednávce, reklamujte je. Stačí říct jednu kouzelnou větu a věci se dají do pohybu. Mnohdy jde jen o drobnosti, na které vytížená obsluha zapomene, jindy však může jít o problém, který vám zkazí celkový dojem z celého podniku.
zdroje: mesec.cz, budejovice.rozhlas.cz, dtest.cz, eurozpravy.cz