Bez vysoké školy s klidnou hlavou 80 000 měsíčně. Přesto tuto práci v Česku dnes už nikdo nechce dělat
Když si člověk chce vydělat nadprůměrné peníze, nemusí vždy vystudovat vysokou školu. Stačí získat potřebná oprávnění, projít školením a být připravený na specifické podmínky, které jsou s prací spojené. Přesto mají zaměstnavatelé problém taková místa obsadit, a to i v případech, kdy nabízejí velmi slušné mzdy a jistotu dlouhodobého zaměstnání.
Nezaměstnanost v Česku se už několik let drží na nízké úrovni. Na jednu stranu je to pozitivní zpráva, jenže ne pro mnoho odvětví, která se tak musí potýkat s nedostatkem pracovníků a volné pozice zůstávají neobsazené týdny nebo měsíce. A to nemluvíme o nějaké „podřadné“ práci s nízkým ohodnocením. V nabídce jsou i profese, kde si lze vydělat částky přesahující 50 nebo dokonce 80 tisíc korun měsíčně, aniž by uchazeč musel mít vysokoškolský titul.
Příklady takových profesí najdeme v dopravě, logistice nebo stavebnictví. Řidiči kamionů, strojvedoucí, jeřábníci nebo řidiči autobusů mají potenciál dosáhnout na vysoké příjmy, ale zájem o tato místa není zdaleka takový, jak by se předpokládalo. Zaměstnavatelé proto lákají na náborové příspěvky nebo zkrácenou pracovní dobu.

Vysoké výdělky i odpovědnost
Pozice řidiče autobusu je v Česku dlouhodobě nedostatková profese. Firmy hledají nové lidi prostřednictvím desítek inzerátů a lákají na různé platové ohodnocení. Podle aktuálních údajů se průměrný plat pohybuje mezi 35 000 a 45 000 korunami hrubého. V některých krajích, například ve Středočeském, mohou zkušenější řidiči dosáhnout i na více než 54 000 korun. Na opačném konci tabulky stojí Karlovarský kraj, kde se mzdy pohybují kolem 31 000 až 36 900 korun. Někteří dopravci nabízejí až 80 000 korun hrubého měsíčně, obvykle v dálkové nebo mezinárodní dopravě, během které je třeba najezdit více kilometrů a být mimo domov několik dní v kuse.
Co je potřeba k získání práce řidiče autobusu
Základní podmínkou je řidičské oprávnění skupiny D, které umožňuje řízení vozidel pro přepravu více než osmi osob. Uchazeč musí být starší 21 let a vlastnit řidičský průkaz skupiny B. Samotný výcvik v autoškole pak zahrnuje teoretickou výuku, jízdy s autobusem a závěrečnou zkoušku. Další nezbytností bude průkaz profesní způsobilosti řidiče. Získává se po absolvování vstupního školení a úspěšném složení testu odborné způsobilosti. Platnost průkazu je pět let, po jejich uplynutí je nutné projít pravidelným školením v rozsahu 35 hodin. Stejně důležitá je zdravotní a psychická způsobilost. Každý řidič musí projít lékařskou prohlídkou a psychotesty, které ověřují například zrak, sluch, schopnost soustředění a reakce v krizových situacích. Tyto kontroly se opakují každé dva roky, po padesátém roce věku každoročně.

Běžný den za volantem
Mzda řidiče se skládá z hodinové sazby a příplatků. Ty mohou být vypláceny za noční směny, práci o víkendech, svátcích nebo za ztížené pracovní podmínky. V městské hromadné dopravě v Praze se hodinová mzda pohybuje kolem 200 Kč, ve středočeských městech zhruba 170 Kč a například v Liberci okolo 150 Kč. Ve výsledku si tak i běžný řidič bez přesčasů vydělá nad celostátní průměr. Výhodou je i stabilní poptávka po této profesi a možnost získat zajímavý příjem bez nutnosti vysokoškolského vzdělání. Na druhou stranu je nutné počítat s vysokou odpovědností, chyba za volantem může ohrozit desítky lidí a mít i právní následky. Práce navíc vyžaduje schopnost řešit nečekané situace, ať už jde o dopravní komplikace, technické závady, nebo jednání s problémovými cestujícími. Někteří dopravci pak nabízejí náborové příspěvky, 13. plat, prémie, dovolenou navíc nebo stravenky. Firmy se snaží přilákat nové lidi také modernizací vozového parku. Nové autobusy mají pohodlnější sedadla, funkční klimatizaci nebo automatickou převodovku.
Když si chcete vydělat víc peněz
Nadstandardní příjem pak mohou získat řidiči dálkového autobusu. K tomu ale patří, že budete muset často trávit dlouhé hodiny na cestách, někdy i několik dní mimo domov, a musíte být připraven zvládnout různé dopravní komplikace. Kromě samotného řízení se budete starat o bezpečnost a pohodlí cestujících, dodržovat jízdní řád a většinou se i starat o odbavení cestujících. Nezbytná je znalost dopravních předpisů platných v různých zemích a určitě se hodí i znalost angličtiny. Dálková doprava navíc vyžaduje výbornou fyzickou i psychickou kondici. Má však i mnoho výhod. Například si můžete vzít delší souvislé volno mezi jednotlivými jízdami, budete cestovat a poznávat nová místa, ať už v rámci republiky, nebo v zahraničí, což je pro některé řidiče tou největší odměnou.