Prodejny budou padat jako domino: Jeden z největších řetězců v Česku čelí insolvenci, zavírání hrozí všude
Nízké ceny diskontních řetězců Čechy dlouhodobě přitahují. Není divu, výhodné nákupy hledáme nejen pro svou domácnost, ale i šatník. Současná situace v maloobchodě ale ukazuje, že i silní hráči na trhu čelí finančním výzvám a mohou se setkat s potížemi. Začalo to u sousedů a zatím nikdo neví, kde se budou obchody zavírat dál.
Rostoucí inflace a měnící se chování spotřebitelů – to vše má vliv na to, že už se nekupuje tolik jako dřív a obchody nestíhají pokrývat náklady. Mají se Češi bát, že přijdou o oblíbené obchody?
Jeden z největších řetězců v Česku se topí v problémech
Řetězec Pepco bylo dlouho králem levných nákupů a místem, kde si vybavíte šatník i domácnost „za babku“. Nízké ceny se mu ale asi příliš nevyplatily, protože teď sám kvůli vážným finančním problémům čelí insolvenčnímu řízení. Už zavřel prodejny v Rakousku – a co my v Česku? Můžeme se i nadále těšit na levné nákupy? I přes to, že ještě před dvěma lety Pepco plánovalo otevřít další prodejny, aby se dostalo na hranici 2000 poboček, musí teď kvůli finančním problémům plánovat jejich zavírání.

Pepco zavírá pobočky kvůli finančním problémům
Pepco, jeden z největších diskontních řetězců v Evropě, podal v Rakousku insolvenční návrh u obchodního soudu ve Vídni. Pepco vstoupilo na rakouský trh teprve před necelými třemi roky, dokonce převzalo většinu poboček řetězce s obuví CCC, kvůli finančním problémům ale prodejny zavřelo. Na vině je podle prodejce nadprůměrná inflace, tamní vysoké provozní náklady a opatrnost spotřebitelů. V Rakousku zavřelo všech 73 poboček, ve kterých pracovalo 680 zaměstnanců.
Z Německa se šíří zprávy, že i tam Pepco zápasí a připravuje se na insolvenci, i když prozatím své pobočky na trhu drží a čeká, jak zvládne vysoké náklady hlavně za pronájmy.
Pepco je polský řetězec, který od roku 1999 expandoval do 19 evropských zemí a má přes 31 tisíc zaměstnanců. V Česku provozuje skoro 300 prodejen, které si zatím chce zachovat. Jestli se u nás ale dočká podobných těžkostí jako v Rakousku, zatím není jisté. Insolvenční řízení Pepca, o kterém se v poslední době mluví, je především projevem dlouhodobé nestability mateřské společnosti Steinhoff International, která je suverénně v problémech kvůli předchozímu účetnímu skandálu a finančnímu úpadku.
Provalený skandál, který Pepco neustojí?
Pepco se v posledních letech potýká s otřesenými finančními základy také kvůli podvodům, které se u společnosti vlastnící diskontní řetězec udály. Účetní aféru společnosti Steinhoff International můžeme zařadit mezi největší korporátní podvody: Firma zjednodušeně řečeno uměle navyšovala své příjmy a hodnotu svých aktiv tím, že si mezi svými dceřinými společnostmi navzájem poskytovala půjčky a vykazovala je jako příjmy. Za pomoci těchto meziobchodních půjček firma účelově pracovala na tom, aby vypadala úspěšnější, finančně zdravější a hodnotovější – než samozřejmě ve skutečnosti byla.
Tento podvod měla na svědomí malá skupina manažerů v čele s tehdejším generálním ředitelem Marcisem Joostem. Skryté fiktivní půjčky vynalézavý tým se svým CEO prováděl zhruba osm let (2009 až 2017), nakonec se na ně přišlo při auditech a Jooste rezignoval. Následovalo vyšetřování, během kterého bylo odhaleno, že transakce v rámci společnosti přesáhly výši 7,4 miliardy dolarů. Akcie společnosti ztratily 90 % hodnoty během několika dní.

Kde budou Češi nakupovat?
Češi nakupují s rozvahou, chtějí si dopřát kvalitní kousky, ale hlavní je pro ně cena. Po letech nejistoty a inflačního tlaku si zvykli dražší nákupy dobře promýšlet. Občas si pořídí prémiové produkty, obecně ale platí, že nejčastěji nakupují právě v diskontních řetězcích – to se týká hlavně seniorů a mladých rodin, které v těchto obchodech pořídí například oblečení pro děti za rozumnou cenu.
I kdyby Pepco v budoucnu muselo zavírat, existuje řada alternativ, které Čechům takové nákupy nabídnou. Mezi hlavní konkurenty polského prodejce patří Action a Kik, které nemají hlášené žádné výrazné finanční ztráty ani insolvence. Podobně je na tom i nováček na českém trhu Woolworth, který podobně jako Pepco disponuje širokou nabídkou „za málo peněz“. Stejně tak je u nás velký počet secondhandů, ve kterých můžete ulovit laciné, ale i originální a kvalitní věci. Zatím se tedy Češi nemusejí bát, že by o levné nákupy přišli.