O víkendu v Praze začalo dopravní peklo: Zavřelo se nádraží, metro nepojede a tramvaje mění trasu
Léto v Praze bývá pro dopravu mírnějším obdobím, kdy ulice nejsou tak zahlcené jako během školního roku. Jenže právě letní měsíce jsou ideální dobou pro opravy a údržby, které by jindy paralyzovaly celou metropoli. Letošní prázdniny však Pražanům a návštěvníkům města přinesou víc než jen pár drobných úprav. V sobotu začala série rozsáhlých výluk, uzavírek a přesměrování, což výrazně ovlivní každodenní pohyb po městě. Ať už jezdíte metrem, vlakem, nebo tramvají, změnám se tentokrát nevyhnete.
V následujících týdnech bude nutné zapomenout na dopravní rutinu. Mapa hromadné dopravy se dočasně změní a s ní i možnosti, jak se v Praze efektivně pohybovat. Některé uzly budou mimo provoz, jiné přetížené. Dopravní podnik spolu se Správou železnic a organizací ROPID připravily sérii opatření, která mají zmírnit dopady na cestující. Náhradní linky, posílené spoje i nové dočasné zastávky mají pomoci v překlenutí nejkritičtějších dnů. Přesto bude nutné počítat s delšími přesuny, přestupy a nejistotou. Výluky navíc nejsou krátkodobé, některé budou pokračovat ještě několik měsíců.
Centrum města bez klíčové stanice
Už od soboty 26. července je zcela uzavřeno Masarykovo nádraží. Tento krok, který potrvá do pátku 1. srpna, je nutný kvůli zapojování nového zabezpečovacího zařízení. Vlaky, které běžně přijíždějí právě sem, budou přesměrovány především na Hlavní nádraží. Spoje od Neratovic a Mělníka budou ukončeny již ve Vysočanech a linka S9 bude v pracovní dny končit právě na Hlavním nádraží.
Změny tímto týdnem nekončí. První srpnový víkend bude upraven provoz také na Hlavním nádraží. Linky S2 a S3 budou dočasně jezdit z Masarykova nádraží, zatímco S8 a S88 skončí v Praze-Vršovicích. Nově se navíc otevřou dvě železniční stanice. Praha-Bubny v blízkosti metra Vltavská a zcela nová zastávka Praha-Výstaviště rozšíří možnosti cestování zejména v severní části města.

Denní návyky cestujících čeká zatěžkávací zkouška
Omezení se nevyhnou ani metru. Již tento víkend, 26. a 27. července, je přerušen provoz na lince C mezi Hlavním nádražím a Vltavskou. Důvodem je pokračující rekonstrukce stropní desky stanice Florenc. Dopravní podnik v této souvislosti zavedl náhradní tramvajovou dopravu pod označením XC. Pomoci má i posilová linka číslo 36, která propojila klíčová místa města.
Další omezení nastane hned o týden později. Od 2. do 8. srpna nebude jezdit metro mezi Chodovem a Muzeem. Víkend 9. a 10. srpna pak přinese rozšíření výluky až po stanici Nádraží Holešovice. I tentokrát bude k dispozici náhradní autobusová doprava a posílení běžných linek v oblasti Jižního Města. Metro linky C bude v tomto období rozděleno na dva oddělené úseky a přestupy budou vyžadovat větší plánování.
Výluky přijdou ve vlnách
Změnám se nevyhne ani linka B. O víkendech 16. až 17. srpna a 23. až 24. srpna nebudou vlaky zastavovat v úseku mezi Florencí a Vysočanskou. Cestující budou odkázáni na náhradní autobusovou dopravu XB, jejíž konkrétní trasa bude ještě upřesněna. Vlaky budou projíždět bez zastavení, metro se tedy opět rozdělí na dva segmenty. Jedno bude jezdit mezi Zličínem a Florencí, druhé mezi Černým Mostem a Vysočanskou.
Plán výluk reflektuje i provozní realitu. Podle zástupců DPP nejsou v těchto dnech v O2 areně plánovány žádné větší akce, takže dopad na cestující má být menší. Přesto není vyloučeno, že na podzim dojde k dalším úpravám provozu. Uvažuje se o zkrácení večerního provozu metra právě v úseku mezi Florencí a Vysočanskou.
Nepříjemná překvapení při modernizaci
Jedním z dlouhodobějších projektů je také rekonstrukce stanice metra Českomoravská. Ta měla původně skončit do konce letošního roku, ale technický stav nosných konstrukcí způsobil výrazné zdržení. Stanice tak zůstane uzavřená minimálně do prvního čtvrtletí roku 2026. Kvůli rozsahu viceprací budou navíc zavedeny další víkendové výluky, které nebyly původně plánovány.

Součástí proměny stanice je i výstavba nové platformy nad kolejištěm a zastřešených nástupišť u kolejí číslo osm a devět. Úpravy probíhají také v přilehlé ulici Na Florenci, kde vznikne nové propojení mezi stanicí a okolní městskou strukturou. Modernizace, jejíž dokončení je plánováno na rok 2027, má zásadně zlepšit komfort cestujících a zároveň výrazně proměnit vizuální charakter celé oblasti.