Nikdy neparkujte pod tímto stromem. Pojišťovna s vámi vyběhne a nechá vás na holičkách
Parkování může být především ve větších městech poněkud zapeklité. I pokud navíc vhodné místo nakonec najdete, ještě se nelze radovat. Zaparkovat pod stromem totiž může mít své následky.
Lak na karoserii plní na autech nejen praktickou funkci, když chrání proti nepříznivým vlivům prostředí, ale zároveň je dekorativní. Některé jevy na něj ovšem mohou působit dost negativně. Existují tedy případy, kdy dojde k jeho poškození, a někdy z poměrně nečekané strany. Pojišťovna vás navíc v takových situacích obvykle nechá na holičkách. Měli byste se tedy mít na pozoru.
Tyhle stromy ničí váš lak
Parkovat pod stromy nemusí být ideální. Problematická bývá jejich míza neboli pryskyřice či smůla. Jedná se o výměšek, který dřeviny produkují kvůli ochraně proti poranění či hmyzu, a to především jehličnany. Kvetoucí listnaté stromy jako lípa nebo ořešák zase mohou na laku zanechat lepkavou šťávu z květů. V obou případech přitom může dojít k poškození laku. Jak tomu zabránit? Měli byste jednat co nejrychleji. Ideálně zasáhněte okamžitě.
- Jak odstranit smůlu? Míza zas takový problém pro lak nepředstavuje, byť působí nevzhledně. Při jejím drhnutí však můžete poškodit karoserii. Stejně mohou dopadnout i snahy o její seškrábání či odlupování. Měli byste tedy využít speciální odstraňovače smůly.
- Jak odstranit šťávu? Lepkavá tekutina z květů listnáčů také není žádoucí. Je-li znečištění opravdu velké, někdy nemusí pomoci ani automyčka a odstranění může být skutečně náročné. Občas ovšem bývají doporučovány přípravky s označením „iron wash“.

Pozor na holubí trus
Parkování pod stromy se nedoporučuje také kvůli holubům, kteří ovšem mají svá stanoviště i na lampách veřejného osvětlení či na okrajích střech. Ne, tito ptáci se nebaví tím, že klováním ničí lak na autech. Už proto, že jsou měkkozobí. Jenže nebezpečný může být jejich trus. V tomto případě hrozí dle odborníků poškození laku už po několika hodinách. Čím déle navíc působí, tím hůře.
„Nejhorší jsou tmavé laky. Ty se na sluníčku dokážou rozpálit na vyšší teploty, což způsobuje, že lak měkne a holubí trus se naopak vysušuje a tvrdne. Večer, kdy dochází k ochlazení, se kyseliny z trusu do laku zažírají,“ uvedl provozní automyčky Ota Cerman.
Odstranění holubího trusu svépomocí může vést opět k poškození laku. Ovšem vzhledem k tomu, že jde o velice agresivní látku s obsahem kyseliny močové a pH zhruba mezi 3 a 4, měli byste zasáhnout skutečně co nejrychleji a nejefektivněji. Budete-li jednat takřka okamžitě, obvykle zabere i obyčejný autošampon. Později už však může být na jeho použití pozdě.

Co na to pojišťovny?
Pojištění proti míze či šťávě ze stromů neexistuje, což nepřekvapivě platí i pro holubí trus. Ačkoli se na lak některé pojistné smlouvy vztahují, pro tyhle události je využít nelze.
- Havarijní pojištění – vztahuje se na opravy poškozeného laku způsobené nehodou nebo jinými událostmi, které jsou zahrnuty v pojistné smlouvě. Půjde-li tedy o poškození holubím trusem či smůlou, máte smůlu.
- Pojištění proti vandalismu – stromy a ptáky asi nelze podezírat z nekalých úmyslů. Pojištění proti vandalismu se přitom vztahuje jen na škody způsobené úmyslným poškozením vozidla.
- Živelní pojištění – bohužel, tekutiny ze stromů a ptačí výkaly nepatří mezi přírodní katastrofy, byť by s takovým tvrzením někteří řidiči asi nesouhlasili. Ve skutečnosti však jde o povodně, krupobití, vichřice.
Oprava laku může vyjít na mnoho tisíc korun. Jak tedy efektivně předejít problémům i bez pomoci pojišťoven? Nechcete-li mít auto od mízy či šťávy stromů, neparkujte pod jehličnany, lípami či ořešáky. Pokud vám vadí ptačí trus, neměli byste parkovat nejen pod stromy, ale také pod lampami veřejného osvětlení nebo pod okraji střech.