Dopravní peklo v Praze právě začíná: Řidiči, připravte si pevné nervy. Tohle potrvá 20 měsíců
O tom, že je dopravní situace v našem hlavním městě vše, jen ne bezproblémová, ví všichni, kteří po Praze pravidelně cestují. K obvyklým uzavírkám souvisejícím s běžnou údržbou komunikací teď přibyde jedna, která zásadně ovlivní provoz ve městě. Černé scénáře mluvící o tom, že nový projekt srazí dopravu v metropoli na kolena, se snad nenaplní, i tak to ale bude náročné.
V sobotu se rozjede akce, která vystresuje celé město. Řidiči, připravte si pevné nervy, protože vaše obvyklá cesta se na příští měsíce radikálně změní. Odměnou by však měla být nakonec plynulejší a rychlejší doprava v centru, což jistě ocení nejen místní obyvatelé.
Pražská doprava se opět zkomplikuje
Jako by Pražané neměli s každodenními dopravními komplikacemi už tak starostí až nad hlavu. K již tradičním problémům a zácpám se přidalo i spuštění projektu dlouho očekávané výstavby nové tramvajové trati. Centrum Prahy se tak ocitne pod dalším náporem, který se dotkne jak řidičů, tak cestujících v hromadných dopravních prostředcích. Nově budovaná tramvajová trať u Národního muzea plynule naváže na úsek na Václavském náměstí, dohromady budou tvořit jednotný provozní celek. Zprovoznění je plánováno na konec června 2027.

Výstavba nové trati by měla trvat více než rok a půl
Plánovaná doba výstavby je 20 měsíců. Jedná se však pouze o 400metrový úsek tramvajové trati, a nezasvěcení lidé se proto můžou ptát, jak je možné, že budou komplikace trvat tak dlouho. Příčinu více než rok a půl trvající stavby objasňuje technický ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) – Povrch Jan Šurovský.
„Výstavbu plánujeme na 20 měsíců, ale není to proto, že by samostatný 400 metrů dlouhý úsek trvalo postavit takovou dobu. Podmínkou podmiňující výstavbu je však zároveň i realizace dalších dvou souběžných akcí v rámci investic Technické správy komunikací (TSK), s níž úzce spolupracujeme.“
Na projektu se podílí i Technická správa komunikací
Součástí celého projektu jsou i demolice mostu s označením X675 a odstranění podchodu P524 přímo pod magistrálou. Tyto akce má na starosti TSK, která spolupracuje s DPP a jeho realizacemi. Most postavený na konci 70. let se nachází nad pozemními prostorami pod Legerovou ulicí. Původně byl zamýšlen jako místo výstavby podzemních garáží, k tomu ale nikdy nedošlo. Místo dodnes nenašlo své využití, a proto DPP přistoupil k jeho likvidaci. Z částí bouraného podchodu naopak vzniknou prostory, které budou sloužit jako zázemí zahradníků a také jako základna pro údržbu a správu parku. Právě kvůli pracím TSK je nutné odstranit stávající koleje a vytvořit dočasnou komunikaci protínající magistrálu tak, aby bylo možné začít s pracemi pod ní. V březnu 2026 by se silniční doprava na magistrále měla vrátit do původní podoby. Potom se začne se samotnou výstavbou tramvajového úseku.

Nový úsek protne magistrálu
Výstavba nové trati vyústí v lepší spojení pražské části Vinohrady s Václavským náměstím. Právě v jeho horní části jezdily tramvaje až do 80. let, ale pak musely ustoupit stavbě metra. Podle odborníků se už záhy po zrušení dopravní tepny zjistilo, že to nebyla šťastná volba, protože doprava v centru se rapidně zhoršila. Od té doby se vedly debaty o tom, zda koleje vrátit, či ne. V roce 2018 pak vznikl první nový úsek mezi objekty Národního muzea, a trať, která je ve výstavbě nyní, se na něj napojí. Řidiči momentálně přijdou o jeden ze tří jízdních pruhů, jehož náhradou bude objízdná trasa sestávající z dvou dočasných jízdních pruhů. Kvůli provizorní komunikaci se přerušuje i obousměrný provoz tramvají v exponovaném úseku Muzem – I. P. Pavlova. Po dostavbě bude tramvajová trať začínající ve Vinohradské ulici pokračovat přes magistrálu, za níž se napojí na připravené koleje v ulicích Vinohradská a Škrétova.
Ačkoliv je výstavba nového tramvajového úseku jistě nepříjemnou situací pro řidiče i cestující, nakonec by to mělo stát za to. Přibydou bezbariérové zastávky i zvětšená nástupiště. Rychlejší a komfortní cesta tramvají bude pro cestující odměnou za měsíce omezení a výluk, které budou muset vydržet.