Padla klec: Jeden z největších obchodů v Česku to balí ve velkém. Firma konečně prolomila mlčení
Švédský řetězec, který je jedním ze světově nejoblíbenějších v oblasti originální módy, se ocitl ve velkých problémech. Kvůli neplánovanému poklesu čistého zisku o 50 procent hodlá uzavřít na 200 prodejen. Už loni jich přitom zavřel 150. Společnost je na trhu už od roku 1947 a působí v 30 zemích světa. Její vedení komentovalo, jak dopadnou prodejny, které provozuje po celém Česku.
„Připravte se na nadcházející sezonu a doplňte svůj šatník o nové kousky v síti našich prodejen,“ lákají webové stránky společnosti, založené ve Švédsku před téměř osmdesáti lety. Originální výrobky za cenu, kterou si můžete dovolit i vy, jak hlásá jeden z jejích dalších sloganů, si už ale nenakoupí zákazníci v dalších téměř dvou stovkách prodejen. Společnosti, provozující své obchody ve více než 30 zemích světa včetně České republiky, totiž razantně klesá zisk. A tak se rozhodla k dalšímu nepopulárnímu a poměrně drastickému kroku. Módní řetězec zavře další obchody, stejně jako některé další tradiční značky. Přitom jen před necelými desíti lety otevřel dalších 425 obchodů, hlavně v zemích, kde již působil. A to včetně Česka.
Dramatický pokles zisku
Co za tím konkrétně stojí? Jen v prvním pololetí letošního roku klesly čisté zisky o celou polovinu. Už v prvním kvartále měla přitom společnost tržby jen 127 miliard korun při hrubém zisku 51 milionů korun. Podle vedení společnosti jde o velmi slabý výsledek. Spoustě zákazníků budou nejspíš marketingové slogany typu „Proč nakupovat u konkurence za mnohem víc, když u H&M to jde taky, a ještě ušetříte“ chybět. Naposledy totiž oblíbené „háemko“ výrazně zavíralo obchody v době covidové pandemie.

Jak to bude v Česku?
V Česku firmu najdete v řadě měst od Prahy, Brna, Zlína, Českých Budějovic, Děčína a Opavy až po Hradec Králové či Karlovy Vary. Zavře se některá z nich, nebo ne? Situaci okomentovala mluvčí společnosti Vendula Mikulková.
„V rámci České republiky neplánujeme uzavírání poboček značky H&M ani jiných poboček z portfolia H&M Group,“ uvedla.
H&M znamená celým názvem H&M Hennes & Mauritz AB. Je druhým největším prodejcem oděvů na světě s akciemi na burze. Svým zákazníkům nabízí i internetový obchod pro klidné nakupování z domova. Nyní má přibližně 30 % obratu právě z internetových objednávek, zbytek vydělává díky svým kamenným prodejnám.
Firma oznámila další překvapivý krok
I přesto, že se firmě nedaří, jak by si představovala, oznámila další překvapivý krok. Na jedné straně bude sice své prodejny uzavírat, na druhé se však chystá otevírat na některých místech nové. Na rostoucích trzích jich přibude až 80. Společnost sází na novou strategii, kdy se snaží investovat do modernizace svých prodejen. Chce tímto krokem přinášet zákazníkům lepší zážitek z nakupování.
Kromě hlavní značky H&M vlastní i značky COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M HOME či ARKET. Největším celosvětovým prodejcem módy je španělská společnost Inditex. Ta kromě jiného vlastní značku Zara. Firma za uplynulý finanční rok vykázala nárůst tržeb, a to o víc než desetinu. Vydělala 38,6 miliardy eur, což je 962,13 miliardy korun.

Přežít se snaží i Benetton
Do potíží se v poslední době dostala i tradiční italská rodinná značka Benetton, jejíž móda je už od roku 1965 určená spíše náročnějším a movitějším zákazníkům. Je typická svou originalitou a barevnými kolekcemi. I tato společnost se už delší dobu snaží přežít. Pod tlakem trhu je nucena přehodnotit obchodní strategii a chystá se uzavřít asi 419 prodejen po celém světě, což bude mít za následek propouštění stovek zaměstnanců. Nový generální ředitel Claudio Sforza ale již vypracoval plán, který má Benetton postupně přivést zpět k zisku.
Zdroje: www.kupi.cz, cnn.iprima.cz, www.e15.cz