Češi slaví: V tomto městě revizoři už pokuty za jízdu načerno nevypíšou. Bude následovat celé Česko?
Jízdou načerno sice můžete ušetřit nějakou tu korunu, na druhou stranu riskujete poměrně „mastnou“ pokutu. Tedy v případě, narazíte-li na revizora. V jednom českém městě už ovšem od května přepravní kontroloři přestanou pokuty vypisovat.
Revizoři neboli přepravní kontroloři fungují v tuzemské hromadné dopravě již více než 100 let. Původně přitom pokuty vůbec nedávali (viz níže). Následně je však začali vypisovat. Dopravní podnik Ostrava (DPO) ovšem aktuálně přichází s další novinkou – jako první v Česku zavádí elektronické pokuty, což má hned několik výhod. Daného systému se naopak budou muset obávat tzv. černí pasažéři v ostravských tramvajích, trolejbusech i autobusech. Revizoři totiž budou pracovat efektivněji.

Ostrava a elektronické pokuty
V Ostravě testují revizoři již několik týdnů novinku, která se začne plošně využívat od začátku května. Pokud se přitom osvědčí, mohla by se rozšířit do celého Česka. V čem spočívá? Nezaplatí-li přistižený černý pasažér pokutu na místě, kontrolor pomocí mobilního zařízení se speciálním softwarem naskenuje jeho občanský průkaz nebo pas. Tím se tedy zcela automaticky založí dohoda v systému Dopravního podniku Ostrava. Cestující, jež porušil přepravní řád, už jen pak podpisem na displeji udělí s pokutou souhlas. Takový systém ještě nikde v Česku nefunguje.
Upozorňujeme: Pokud cestující u sebe doklad nemá, případně jej odmítá předložit, revizoři pochopitelně obvykle volají Policii České republiky.
Více času, více kontrol
Jako jistá nevýhoda zavádění nového systému by se mohla jevit skutečnost, že Dopravní podnik Ostrava do něj investoval statisíce korun. Na druhou stranu bylo nutné starý systém tak jako tak nahradit. Hlavní výhodou nového řešení je přitom úspora času revizorů. Kontroly totiž budou díky dané novince celkově efektivnější, takže dle slov generálního ředitele DPO Daniela Moryse se počet zkontrolovaných spojů zvýší o 20 %. To je přitom výrazné navýšení, neboť se může jednat až o 100 tisíc spojů ročně. Není tedy divu, že by se daný systém mohl opravdu rozšířit do dalších českých měst.
Pokuty ve výši až 2 500 Kč?!
Pro notorické černé pasažéry máme ještě jednu nepříjemnou zprávu. Minulou středu totiž schválil senát novelu zákona o silničním provozu, díky níž může pokuta za jízdu „načerno“ činit až 2 500 Kč! Nyní se už čeká pouze na to, až zákon podepíše prezent Petr Pavel. Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky by se tato změna měla projevit pravděpodobně od července letošního roku. Dle všeho také dopravní podniky ve velkých městech o navýšení pokut uvažují. Jízda bez platné jízdenky či dokladu se tedy v nejbližší budoucnosti může ještě více nevyplatit.

Revizoři původně pokuty nedávali
Možná vás bude zajímat, že přepravní kontroloři pokuty v minulosti nedávali. Předně je ovšem nutné zmínit, že revizoři v Česku působí už od konce 19. století. V prvních letech však nebylo jejich cílem pokutovat černé pasažéry. Jediným trestem pro viníka totiž bylo zaplacení jízdného, což ho tedy příliš bolet nemuselo. Tehdy se tedy opravdu vyplatilo riskovat. Pokud jste revizora nepotkali, svezli jste zadarmo, a pokud ano, museli jste si koupit jízdenku. To není úplně efektivní systém boje proti neplatičům.
Kdy došlo ke změně? V rámci městské hromadné dopravy v Praze dne 1. července 1914. Cestující bez jízdenky se tak měli více na pozoru. A jaká byla výše pokuty? V novém dopravním řádu se objevila částka ve výši jedné koruny. Samotná jízdenka přitom tehdy stála 20 haléřů, byl to tedy její pětinásobek. Jedná se tak o výrazně nižší částku než dnes. Na druhou stranu je potřeba doplnit, že i jedna koruna mohla tehdejší Čechy dosti „zabolet“, protože to rozhodně nebylo málo.
Zdroje: Novinky, Moravskoslezský deník, ČT24, Metro, Wikipedia