Žákům prvních tříd přibyde nový předmět. Vsadíme se, že jste o něm nikdy neslyšeli
Prvňáčky, a nejen je, čeká řada změn. Ministerstvo školství představilo návrh nových rámcových vzdělávacích programů, které mají změnit podobu současné výuky na prvním stupni základní školy. Malí školáci se začnou učit angličtinu už od první třídy, větší důraz se bude klást na matematiku. Některé tradiční předměty, jako například zeměpis nebo přírodopis, se mají upozadit, zatímco přibyde zcela nový předmět, který má dětem pomoci lépe porozumět sobě i světu kolem nich. Nejspíš to bude velké překvapení nejen pro děti, ale také pro rodiče.
Na reformě školství se pracuje již tři roky. A zdá se, že žáky nejen prvních tříd čeká v blízké budoucnosti řada novinek. Cílem novely je podpořit rozvoj dovedností dětí a také pochopení látky, aniž by se ji žáci museli biflovat nazpaměť. To podle odborníků nemá žádný efekt a je potřeba k výuce přistupovat jinak.
Některé předměty se upozadí, jiné přibydou
Jednou z hlavních novinek je zavedení cizího jazyka, konkrétně angličtiny, do výuky už od první třídy. Školy by měly zajistit stejný počet hodin angličtiny jako češtiny. Ministerstvo si od tohoto kroku slibuje, že žáci devátých tříd by měli dosáhnout úrovně B1 místo A2, jak je tomu nyní.

„Ve školách se pořád jede to samé dokola, bifluješ slovíčka, drtíš gramatiku, ale jakmile máš s někým mluvit, tak ticho. Ve školách se neřeší konverzace. Přitom mluvení je klíč,“ komentuje lektor angličtiny Jakub Čáslava.
Novinky ve školství ovlivní i druhý stupeň základní školy. Výuka přírodovědných předmětů jako je zeměpis nebo přírodopis se částečně omezí, aby se uvolnil prostor pro hlubší propojení vědních disciplín. Cílem je, aby spolu matematika, fyzika a chemie více komunikovaly a dávaly dětem ucelenější představu o světě.
„Chceme, aby mezi jednotlivými obory vznikala větší souvislost a propojení, které bude dávat smysl nejen na papíře, ale i v hlavách žáků,“ vysvětlil náměstek ministra školství Jiří Nantl.
Mezi klíčové novinky v návrhu aktualizovaných rámcových vzdělávacích programů pro základní školy patří osobnostní výchova. Tento nový předmět má být zaveden na prvním stupni základních škol a jeho cílem je podpořit zdravý duševní vývoj dítěte, naučit ho lépe rozumět sobě, druhým i světu kolem.
Osobnostní výuka se bude vyučovat jinak
Výuka osobnostní výchovy nebude probíhat tradičním způsobem jako ostatní předměty. Nepůjde o známkování ani testy, ale o praktické dovednosti, diskuse, skupinovou práci a vedení dětí k tomu, aby dokázaly přemýšlet o sobě a druhých. Podle ministerstva má jít o odpověď na zhoršující se psychickou kondici dětí po pandemii i v kontextu současného digitálního světa.
Mezi hlavní témata, která osobnostní výchova zahrne, patří rozvoj emoční inteligence, schopnost poznat a pojmenovat své pocity, práce s konfliktem, respekt v kolektivu, ale i sebepoznání a zdravé sebevědomí. Děti se mají naučit, jak zvládat stresové situace, jak čelit tlaku vrstevníků, jak komunikovat, vyjadřovat své potřeby, ale i naslouchat. Zásadní roli bude hrát také prevence šikany a posilování pozitivních vztahů ve třídě.
Součástí výchovy má být zároveň orientace v digitálním prostoru, mediální výchova, rozpoznání manipulace, bezpečné chování na internetu i schopnost udržet si odstup od online světa. To vše formou praktických cvičení a her, bez nátlaku a biflování.
Tento předmět má pomoci dětem orientovat se v dnešním světě
Cílem osobnostní výchovy je podle ministerstva vychovávat děti, které nejsou jen „chytré“ ve smyslu znalostí, ale odolné, empatické a schopné se orientovat ve složitém světě. Nejde tedy o žádný alternativní výstřelek, ale o reakci na konkrétní potřeby dnešních školáků.

Ve školním roce 2027/28 se navíc zcela zruší známkování prvňáčků, o rok později i žáků druhých tříd. „Hodnotit žáky slovně lze ale ve všech ročnících už nyní. Přínos této změny budeme vyhodnocovat, aby bylo možné zvážit zrušení klasifikace i ve vyšších ročnících, popřípadě i na druhém stupni,“ uvedla mluvčí Ministerstva školství Tereza Fojtová.
Zdroj: tn.nova.cz, prozeny.cz, novinky.cz