Češi končí s posíláním dopisů. Platili za ně víc než v nejdražší zemi v Evropě. Od teď už jen takhle
Doručování informací fyzickou cestou v budoucnu skončí. Většina firem i lidí bude totiž vyřizovat korespondenci už jen digitálně. Kdo ale bude přece jen trvat na klasické cestě, pošle balíkovou službou dopis jako balík. Za poslání dopisu si ovšem pořádně připlatí. Ceny v Česku jsou za tuto službu na své poměry vysoké. Navíc si budete muset na klasický dopis pěkně počkat.
Česko pomalu ale jistě dohání Lucembursko, mohla by znít jedna z hlavních zpráv. Jenže ta by byla pořádně zavádějící. Nejdražší zemi v Evropě totiž dohání pouze cenami za poslání dopisu. Ty jsou u nás vyšší než v Rakousku a Německu. Navíc jsou pryč i časy, kdy jste jeden den dopis odeslali, a další den si jej adresát vytahoval ze své poštovní schránky. Od dubna letošního roku má totiž Česká pošta na doručení dopisu až pět dní. Už teď si navíc adresáti na mnoha místech v republice, například v Českých Budějovicích, stěžují, že k nim dopis často putuje i dvanáct dní.
A ceny zase rostou
Nejen delší dodací lhůty. Také zvýšení cen se dočkali zákazníci České pošty od letošního února. Pokud jste zvýšení cen zatím nezaregistrovali, připravit si teď musíte na obyčejné psaní do 50 gramů v ekonomickém režimu namísto 27 korun 31 korun. Základní cena u doporučeného dopisu se zvedla o pětikorunu, cena poštovní poukázky je dražší o 3 až 10 korun podle typu. Ceny jsou tak vyšší než v Rakousku a Německu. Nejlevnější známka vyjde v Německu na 0,95 eura, tedy v přepočtu 24 korun. Levněji vyjde i ve Velké Británii, kde stojí 85 pencí, tedy 25 korun. Levnější jsou i dopisy v mnohem bohatším Lucembursku či Nizozemí, kde se ceny pohybovaly kolem jednoho eura.

Česká málem krachuje, německá prosperuje
Zatímco hospodaření české pošty se od roku 2000 řítí strmě dolů a podnik vydělává už jen 61 eur, což je 1523 korun, na hlavu ročně, německá Deutsche Post prosperuje. Stojí za tím i to, že jí patří známá DHL, logistická společnost, která funguje po celém světě a vlastní moderní automatizované sklady a dokonce i letadla. Suma sumárum, německá pošta tak generuje našemu západnímu sousedovi tržby přes 24 tisíc korun na hlavu, což je asi 16× více než ta česká. Byla navíc privatizována už v roce 1995 a stále má povinnost zajišťovat obyvatelstvu základní služby. A mezi ty patří i posílání dopisů. V Německu navíc pošlete dopis nejen s klasickou známkou, ale můžete si koupit a zaplatit digitální známku v mobilu. Na dopis pak stačí opsat kód, podobně jako na balík. Pro srovnání, stejně jako ta česká je na tom slovenská pošta, ještě o poznání hůř pak ta polská.
Výživná diskuse na internetu
„Homeoffice na poště. Od zítřka pracují pošťáci z domu. Budou číst vaše dopisy, a když v nich bude něco důležitého, zavolají vám,“ píše například v diskusi Veronika Fialová. A s kritickým pohledem na stále dražší, a přitom víc a víc očesanější služby České pošty se přidává i Ivo Zoul. „Je to hrozné, jak to prochází všemi vládami. Vždyť nemusejí vymýšlet. Stačí kouknout přes plot, jak to funguje třeba v Rakousku. Tam pošta provozuje i busy.“

Na nezorganizovanost vlády poukazuje také další z komentářů. „Proč se tady v ČR prodělečnost vždy řeší zrušením a ne výměnou managementu za schopnější? Signálů pro Fialu a vládu o své neschopnosti Štěpán vysílá dost a dost. A srovnávat efektivitu globální DHL s efektivitou pošt v ČR, na Slovensku a Polsku dost dobře nejde, asi jako srovnávat lokálního farmáře s koncernem Mondelez,“ domnívá se i další z dlouhé řady diskutujících.
Zdroje: www.novinky.cz, www.fondik.cz, www.denik.cz