Tato znepokojivá zpráva od sousedů může brzy zasáhnout Čechy. Dopady pocítí i naše peněženky
Z Německa přichází nemilá zpráva o tom, co nás bude s největší pravděpodobností v následujících týdnech čekat. Změny se týkají zejména motoristů, protože si budou muset opět připlatit. To, co se skrývá za těmito zprávami, by mohlo mít dalekosáhlé důsledky i pro nás. Mnozí se možná ptají, jak rychle a jakým způsobem se to dotkne i českých silnic. Jedno je však jisté, budeme stát před volbou, která nebude tak snadná.
Benzin a nafta by v Německu mohly být dražší až o 13 korun na litr, což se v blízké budoucnosti může stát realitou pro tamní motoristy. Tato znepokojivá zpráva vyvolává vlnu nejasností a otázek, protože ani odborníci zatím nedokážou přesně říci, jaký dopad bude mít nový systém na ceny pohonných hmot. Jediné jisté je to, že i českým řidičům se za několik let tato nová ekonomická realita nevyhne.
Z Německa přichází zpráva, ze které nebudeme mít radost
Sousední státy, jako například Německo, Rakousko či Polsko, se připravují na změny, které se dotknou nejen ceny paliv, ale i celkové energetické politiky. Mezi největší hrozby patří zavedení systému emisních povolenek ETS 2, který má zásadní vliv na cenu benzínu a nafty, a to nejen v těchto státech, ale i v České republice. Tento systém se zaměřuje na snižování emisí skleníkových plynů a mění způsob, jakým se vyčíslují náklady na znečištění životního prostředí.

V praxi to znamená, že energetické společnosti budou muset nakupovat emisní povolenky za každou tunu vyprodukovaného oxidu uhličitého, což bude mít vliv na všechny sektory, včetně automobilového průmyslu a cen pohonných hmot. Pro motoristy to může znamenat výrazný nárůst nákladů na paliva, protože energetické firmy tyto náklady budou muset promítnout do cen na čerpacích stanicích.
Systém emisních povolenek ETS 2 je součástí širšího evropského plánu na zlepšení kvality ovzduší a dosažení klimatických cílů do roku 2030. Tento krok má ale citelné důsledky, zejména pro země, které jsou silně závislé na fosilních palivech. Česká republika, stejně jako Německo, je součástí tohoto plánu a může čelit podobným výzvám. Očekává se, že ceny pohonných hmot vzrostou i zde, což vyvolává obavy nejen mezi motoristy, ale i mezi širokou veřejností. Především ti, kteří pravidelně jezdí, se budou muset připravit na vyšší výdaje.
Ceny benzínu a nafty ještě porostou
Zatím se stále diskutuje o konkrétních číslech a termínech, takže to, jak přesně to všechno dopadne, je zatím ve hvězdách. Jisté ale je, že v nadcházejících letech bude cena paliv pod větším tlakem. Některé odhady mluví o nárůstu až o 30 procent, což pro spoustu motoristů může znamenat pořádnou díru do rozpočtu. Jak to lze řešit? Vláda Petra Fialy už začala jednat s Evropskou unií, aby pro nás vyjednala nějaký odklad, takže bychom se mohli vyhnout prudkému zdražení na nějakou dobu. Zatím se však čeká na definitivní rozhodnutí, které může mít obrovský dopad na to, kolik každý měsíc zaplatíme na čerpací stanici.

Základní myšlenkou systému emisních povolenek je, že státy budou přidělovat určitý počet povolenek na emise skleníkových plynů, které si následně firmy a instituce koupí. Tato opatření mají snížit množství emisí, které vyprodukují fosilní paliva, a tím pádem i jeho negativní vliv na životní prostředí. Nicméně to bude mít přímý dopad na cenovou hladinu pohonných hmot.
Podle analytiků se v roce 2025 očekává, že cena benzínu v České republice by mohla vystoupat až na 42 Kč za litr, přičemž výše ceny bude záviset na kurzu koruny vůči dolaru. Pokud by koruna oslabovala a ceny ropy rostly, cena benzínu by mohla dokonce přesáhnout 45 Kč za litr. Co se týče nafty, její cena by se mohla pohybovat kolem 39 Kč za litr, přičemž ani zde není vyloučený další růst, závislý na vývoji trhu.
Je těžké říct, jak si vlády a instituce s tím vším poradí a jak se pokusí zmírnit dopady na nás, obyčejné lidi. Je však důležité připravit se na to, že změny přijdou možná dřív, než si myslíme, a přinesou velkou nejistotu do budoucna.
Zdroj: garaz.cz, energozrouti.cz, akcniceny.cz