Řidiči, těšte se: V Česku roste nejvyšší silniční most. Zrychlí cestu mezi těmito dvěma frekventovanými úseky
Rok 2025 by měl být dle plánů průlomový, co se týče výstavby nových dálničních úseků a dalších silničních staveb u nás. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) plánuje letos otevřít dalších 74,1 kilometrů nových dálnic a více než 25 kilometrů silnic první třídy. Především velmi očekávaná a již nezbytně nutná dálnice D35 se dočká další výstavby, aby co nejdříve mohla propojit Čechy s Moravou, a ulevit tak tradičně přetížené dálnici D1.
Nejen samotné silnice, i s výstavbou dalších nezbytných staveb letos ŘSD počítá. V druhé polovině roku plánuje odstartovat realizaci nejvyššího silničního mostu u nás. Jeho délka by měla dosahovat 496 metrů a výška úctyhodných 87 metrů. Jeho dokončení a zprovoznění následně velmi urychlí a zlepší cestování mezi Ústeckým a Plzeňským krajem. Bude součástí obchvatu, který výrazně sníží dopravu v dotčených obcích.
Nejvyšší silniční most u nás vyroste v Plasech
Plánovaný most překlene údolí řeky Střely na současné silnici I/27. Celá stavba bude součástí rovněž chystaného šestikilometrového obchvatu městečka Plasy na Plzeňsku. Celý projekt tak zahrnuje dvě samostatné výstavby, most a obchvat se budou stavět zvlášť. Zatímco výběrové řízení na stavbu mostu se už pomalu uzavírá a pouze se vyhodnocují obdržené nabídky od pěti stavebních firem, řízení ohledně obchvatu se uzavírá na konci února, a zájemci tedy ještě mají čas se do projektu přihlásit. Cena mostu byla odhadnutá na 530 milionů korun, té se podle ředitele plzeňského ŘSD Miroslava Blaboly nejvíce přiblížila nabídka Sdružení firem Stavby mostů, EUROVIA CZ a SAGASTA. Most by měl být dle současných plánů dostavěn v roce 2028.

Doposud nejvyšší most u nás překlenuje nádrž Orlík
Známý Žďákovský most je se svými 50 metry nad vodní hladinou zatím nejvyšším realizovaným silničním mostem na území naší republiky. Název má odvozený od vesnice Žďákov, která musela ustoupit stavbě vodní nádrže Orlík. Je dokonce světovým unikátem díky svému rozpětí 330 metrů mezi mostními klouby. Tento parametr nebyl doposud u žádného mostu podobného typu na světě překonán. A to je s podivem, neboť Žďákovský most překlenuje Vltavu již od roku 1967, a dokazuje tak, že mostní stavitelství u nás bylo a je opravdu mistrovským oborem.
Česko je zemí plnou pozoruhodných mostů
Na našem území najdete celou řadu významných, zajímavých a unikátních mostů. Ten nejznámější u nás je bezesporu Karlův most v Praze, který téměř denně okupují davy turistů z celého světa. Podnět k jeho výstavbě dal sám Karel IV. v roce 1357. Jeho délka je téměř 516 metrů a součástí jeho výzdoby jsou sochy barokního a novějšího původu.
Neméně slavný, taktéž kamenný most najdete v Písku. Jde dokonce o nejstarší zachovaný most u nás. Stavět se začal už ve 13. století, takže je o desítky let starší než Karlův most. Měří 110 metrů na délku a více než 6 metrů na šířku. I on je osázen kopiemi barokních soch, jejichž originály má v péči Prácheňské muzeum.

Jedinečný řetězový most zvaný Stádlecký tvoří spojnici obou břehů řeky Lužnice nedaleko obce Stádlec. Současná lokalita je jeho druhým domovem. Původně byl zkonstruován přes řeku Vltavu u Podolska, kde sloužil už od poloviny 19. století. Musel stejně jako mnoho dalších památek ustoupit stavbě Orlické přehrady a od roku 1975 se pyšně vyjímá právě u Stádlece.
Výstavba nových dopravních staveb je důležitým faktorem ukazujícím na rozvinutou ekonomiku země. Bez kvalitní dálniční sítě se komplikuje tranzitní i osobní doprava. Díky plynulému provozu na nových úsecích dálnic se sníží riziko nehodovosti a urychlí se silniční přesuny napříč naší republikou. Protože ať chceme, nebo ne, silniční doprava je součástí našeho každodenního života.
zdroje: denik.cz, novinky.cz, ct24.ceskatelevize.cz, zatecky.denik.cz, piseckem.cz, seznamzpravy.cz