Praha opět mění podmínky parkování. Někteří na to vyzráli a nemusí platit ani korunu
Majitelé elektromobilů, stále častěji se vyskytujících na českých silnicích, využívali v Praze výhod v podobě parkování zdarma. Pražští radní již dlouho dopředu avizovali, že tento oblíbený benefit definitivně skončí na konci tohoto roku. Situace se však změnila, a elektromobily budou moci v Praze za určitých podmínek i nadále výhodně parkovat.
Zpoplatnění elektromobilů hlavní město plánuje zahrnout do komplexního systému zón placeného stání. Koncept ještě není dotažen do finální podoby, a i to je jeden z důvodů, proč elektromobily zdarma dostaly odklad nejméně do 30. června 2025. Elektromobilisté tak mohou být ještě minimálně půl roku naprosto klidní.
Elektromobily zdarma ve fialových a modrých zónách
Momentálně mohou majitelé elektromobilů parkovat libovolně ve fialových (smíšených) a modrých (rezidenčních) zónách zcela zdarma. Nízkoemisní vozidla musejí být označena registrační značkou pocházející ze série EL.
Parkování zdarma neplatí pro všechny. Původní plán radnice i nadále platí pro tzv. přenosné parkovací karty, které využívala zejména ubytovací zařízení, která je propůjčovala svým hostům. Oprávnění nebyla vázána na registrační značku, a proto je mohlo využívat několik majitelů. Tato možnost od 1. ledna 2025 končí. Parkování zdarma bude platit jen pro konkrétní vozidla.

Podpora elektromobility
Nákup nového elektromobilu je bezesporu velkou finanční investicí. Zároveň se však vynaložené peníze vrací zpátky tím, že lidé šetří za palivo, a hlavně jsou šetrní a ohleduplní k životnímu prostředí. Oproti standardním spalovacím motorům mají nízkoemisní vozy, kam spadají elektromobily a hybridní auta, maximální množství emisí CO2 pouhých 50 gramů/km.
Právě podpora ekologicky smýšlejících motoristů byla motivací k zavedení bezplatného parkování na území hlavního města. Tento koncept měl od začátku odpůrce, kteří považovali zvýhodnění za diskriminační. Navíc se ukázalo, že elektromobilů ve městě přibývá a parkovací místa zabírají stejně jako všechna ostatní vozidla.
Pražští radní se rozhodli podporovat elektromobilitu jinými prostředky než dlouhodobým zvýhodněným parkováním. Jak uvedl Zdeněk Hřib, náměstek pražského primátora: „Využíváme elektrické trolejbusy a také elektrobusy. Budeme pokračovat v plánu na zvyšování podílu hromadné dopravy s nízkými emisemi.“
Kolik zvýhodnění elektromobilu ušetří majiteli?
Dle aktuálně platného ceníku parkovného na území Prahy stojí parkování v rezidenčních a smíšených zónách za první registrované vozidlo 1 200 korun ročně. Za druhé vozidlo motoristé zaplatí 7 000 korun. U dalších registrovaných aut se cena výrazně zvyšuje. Finanční zvýhodnění mají rezidenti s průkazem ZTP a osoby starší 65 let. Roční parkování je u prvního registrovaného vozidla vyjde na 360 korun. U druhého je cena stejná jako u ostatních, tedy 7 000 korun za rok. Údaje jsou platné pro městské části P1, P2, P3, P4, P5, P6, P7, P8, P9, P10 a P18.
Jak v Praze výhodně zaparkovat?
Parkování pro Pražany i návštěvníky města je velmi často noční můrou. Automobilů je ve městě příliš mnoho a vhodné prostory k parkování nejsou nafukovací. Svým středověkým původem není město stavěné na tak hustou dopravu, a proto se radnice všemožně snaží dopravu regulovat. Návštěva širšího centra je autem prakticky nemožná, a vlastně není ani nutná. V Praze perfektně funguje hustá síť městské hromadné dopravy, která vás bez starostí dopraví tam, kam potřebujete.

Pro tyto účely bezvadně slouží odstavná parkoviště označená P+R. Najdete je převážně na periferii, avšak v docházkové vzdálenosti vstupů do metra. Další možností jednorázové návštěvy jsou i soukromá parkoviště obchodní center, kde můžete auto nechat i několik hodin za slušný parkovací poplatek.
Informace ohledně poplatků a parkování se vyplatí sledovat přímo na stránkách hlavního města, kde jsou dostupné veškeré aktuality.
zdroje: novinky.cz, idnes.cz, parking.praha.eu, zpravy.aktualne.cz, tipcars.com