Legendární pilot Formule 1 a jeho vazby na Česko: Co nevíte o Mika Häkkinenovi
Motorsport je plný dramatických momentů. Patří k němu velká vítězství, ale i drtivé pády. Ty mohou v samotných jezdcích i divácích vyvolat širokou škálu emocí. Všechny tyto faktory potom společně utváří neuvěřitelné příběhy. Své by o tom mohl vyprávět legendární pilot Formule 1, který nedávno oslavil své šestapadesáté narozeniny.
Přezdívá se mu „létající Fin“. Jeho jezdecká kariéra je protkaná spoustou světlých bodů, ale taktéž dramatických chvilek. Těmi nejsvětlejšími jsou pro legendárního jezdce roky 1998 a 1999, kdy se stal mistrem světa Formule 1. Kdysi býval významnou konkurencí Michaela Schumachera. Samotná legenda motorsportu se nechala slyšet, že právě Häkinen byl jediným jezdcem, ze kterého měl obavu.
Vyrůstal ve stejné ulici s dalším jezdcem Formule 1
Mika Häkinen se narodil 28. září roku 1968. Oči poprvé otevřel ve finském městě Vantta. Jméno jeho otce znělo Harri. Ten pracoval jako krátkovlnný radiový operátor a přivydělával si jako taxikář. Matka se jmenovala Aila a pracovala jako sekretářka. Dětství strávil se svou sestrou Ninou, která byla jeho velkou podporou. Mimo jiné se dlouho starala o Mikovu fanouškovskou stránku. Velkou shodou náhod vyrůstal ve stejné ulici jako další jezdec Formule 1 Mika Salo. Zpočátku o sobě chlapci příliš nevěděli, ale nakonec si k sobě našli cestu a stali se dobrými přáteli.

Vysoké rychlosti vyhledával již od dětství. Pokračovat chtěl i přesto, že hned při první jízdě havaroval
Svou touhu po velkých rychlostech a adrenalinu projevil již ve věku pěti let. Tehdy ho rodiče brali na dráhu, která se nacházela nedaleko jejich domu. Hned při první jízdě se bohužel dostal do havárie, nicméně neodnesl si odsud žádná zranění. Tento malý neúspěch ho nicméně ani trochu nezbrzdil. Häkinen chtěl mermomocí pokračovat a konstantně přemlouval své rodiče, aby mu povolili závodit. To se nakonec stalo, díky čemuž se zrodila hvězda.
Do svých dvaceti let stihl vyhrát 5 titulů na motokárách. Mimořádný um mladého šikuly neunikl pozornosti jiného významného jezdce ze „země tisíců jezer“. Tím byl dnes již pětasedmdesátiletý Keke Rosberg, který se stal v roce 1982 mistrem světa. Rosberg pomohl Häkinenovi se sháněním sponzorů, kteří mu pomohli financovat náklady spojené s juniorským závoděním. Mladý Fin stihl třikrát vyhrát Skandinávský šampionát, jednou šampionát Opel Lotus Euroseries a nakonec v roce 1990 Britskou Formuli 3. Tento triumf mu otevřel dveře do Formule 1.
Z role testovacího jezdce až na samotný vrchol
Svou první jízdu na nejvyšší úrovni zažil v monopostu týmu Benetton v rámci testování. První ostrý start v F1 si připsal v roce 1991 na Velké ceně USA, když reprezentoval tým Lotus. Bylo to konkrétně na okruhu ve Phoenixu. Tam si na začínajícího jezdce nevedl špatně, avšak uprostřed jízdy mu odešel motor. O dva závody později se Mikovi podařilo vybojovat první body, když po startu z pětadvacátého místa dojel pátý. Bylo to na Velké ceně San Marina. Na vítěze, kterým byl legendární Ayrton Senna, nicméně ztratil tři kola. Žádné další body si ve své první sezoně mezi elitou na konto nepřipsal, a tak skončil v celkovém pořadí až na šestnácté příčce.
Pokračovat měl ve stáji McLaren. K té se měl původně v roce 1993 připojit jako závodní jezdec, avšak nakonec na něj zbyla jen role testovacího pilota. Andretii, který Häkinena vyšoupl z pozice startovacího jezdce, však nepředváděl očekávané výkony. Proto ho Mika na poslední tři závody vyměnil. V prvním závodě, který se konal v Portugalsku, havaroval. Po skončení druhého závodu, jenž se odehrál v Japonsku, si ovšem mohl poprvé stoupnout na bednu.
Právě u McLarenu zůstal až do konce své kariéry v F1. Získal s ním 2 tituly a okusil chuť celkem dvaceti vítězství. První vítězství si připsal v roce 1997 na okruhu v Jerezu.

Hrozivé zranění, aneb všechno mohlo být úplně jinak
Häkinenova jezdecká kariéra ani zdaleka nebyla jen procházkou v růžové zahradě. V roce 1995 mu na začátku první kvalifikace selhala pneumatika, kvůli čemuž ve vysoké rychlosti narazil do zdi. Zranění bylo mimořádně vážné. Fin měl prasklou lebku a musela mu být provedena okamžitá tracheotomie skrze otvor v krku. Díky pohotovému zákroku lékařského personálu ovšem přežil a v ježdění pokračoval.
Část rodiny má v Plzni
Legendární finský jezdec se napodruhé oženil, když si vzal Markétu Remešovou z Plzně. Proto má k Česku pozitivní vztah, což často dává najevo v rozhovorech. Jezdí sem s dětmi na prázdniny a o Praze řekl, že je jedním z nejkrásnějších měst na světě. Oblíbil si i místní kuchyni.
Zdroje: denik.cz autorevue.cz wikipedia.org garaz.cz