Vyhněte se desetitisícovým opravám: Pravidelná výměna oleje je klíčová
Výměna motorového oleje je jedním z nejdůležitějších úkonů servisu vozu. Olej totiž udržuje v dobré kondici motor. Pokud jej neměníte pravidelně či vůbec, riskujete obrovské problémy.
Olej zajišťuje v motoru mazání a také chlazení, zabraňuje rezivění, a při jeho výměně se dostávají ven veškeré nečistoty a usazeniny. Pokud chcete, aby chod této základní pohonné jednotky vozu byl bezproblémový a zajistili jste si jeho maximální životnost, je nutné dodržovat pravidelné intervaly výměny oleje. Ideálně mnohem častěji, než se provádí jiné druhy běžné údržby. O tom, jaká by měla být frekvence výměny, záleží především na stylu vaší jízdy. Pokud je dravý, s autem jezdíte často a stejně tak jej necháváte startovat bez zahřátí, je potřeba olej měnit častěji.
Problém i pro sváteční řidiče
Ale pozor, i když vaše auto stojí většinu roku v garáži, kvalita oleje v motoru i jeho požadované vlastnosti se i tak zhoršují. Abyste se vyhnuli problémům, je nejlepší vyměnit olej po ujetí počtu kilometrů doporučených výrobcem vozu. Obětovat čas a peníze je ale dobré i v případě, že stanovené kilometry vůbec nenajedete. Pokud totiž investici do oleje opomenete, poznáte časem na výkonu motoru, že se blíží malér. Motor se rychleji opotřebí a riskujete i desetitisícové opravy. Ještě větší drama může nastat, pokud olej neměníte vůbec. Zcela totiž ztratí své původní vlastnosti. Postupem času zmizí přísady, jako jsou detergenty, dispergátory, látky snižující tření a antikorozní látky, a olej nefunguje tak, jak má.
Při samotné výměně je důležité dodržet předepsaný typ a množství oleje. Zdroj: Shutterstock
Desetitisíce za opravy a auta na odpis
Olej je motorová „míza“, která maže stěny válce, když píst provádí kompresní a expanzní pohyby. V extrémním případě se časem zadře, což znamená konec životnosti auta. U starších ojetin totiž oprava či výměna motoru vysoko přesahuje samotnou cenu vozu. Pamatujte tedy na to, že ignorování servisních intervalů může být fatální. Mazací vlastnosti oleje se v takovém případě zhorší a výrazně se zkracuje jeho životnost. V motoru pak neustále kolují ty samé saze a nečistoty a může se ucpat některých z klíčových kanálků a dalších kovových částí v motoru. Nepřidávají tomu ani studené starty, kdy se doslova tře kov na kov. Nezapomeňte ani na výměnu filtru. Zanesený filtr není schopen absorbovat další nečistoty. Pokud motorový olej neměníte společně s olejovým filtrem vůbec, riskujete také poruchu turbodmychadla, jehož oprava je finančně nákladná.

Jak často olej měnit?
Pravidelná výměna se provádí jednou ročně, není ale od věci interval zkrátit, pokud jezdíte s autem velmi často. U nových aut je doporučené měnit olej spíše častěji. Obvykle se udává ideální doba mezi deseti a patnácti tisíci kilometry. Pokud však jezdíte jen krátké vzdálenosti, kdy se motor více namáhá – třeba pro děti do školy nebo po nákupech, měl by se olej měnit zhruba po roce. U starších aut je lepší držet se najetých patnácti tisíc kilometrů. Dodržte předepsaný typ a množství oleje. Zkrátka, použijte takový olej, který již v autě byl, a má tedy stejnou viskozitu. V opačném případě se doporučuje motor nejprve propláchnout, a teprve poté olej měnit.
Dá se poznat „od oka“, jestli je už na výměnu ten správný čas? Určitě ano. Pokud má olej tmavou barvu a zapáchá, případně se v něm shromažďují nečistoty a je na něm viditelný mastný film, pak je třeba jej vyměnit co nejdříve. Jestli se toho nebojíte a olej jste si schopni vyměnit sami, určitě nespěchejte a nechte mazivo pořádně vykapat.
Zdroje: www.portalridice.cz , fdrive.cz , www.autozive.cz