Už za pár dní začne platit na silnicích velká past na řidiče. Jedno nevinné přehlédnutí vás může stát statisíce
Listí zlátne, rána jsou studená a z komínů se začíná kouřit. Podzim je tady a s ním i každoroční povinnost, která dělí řidiče na dva tábory. Na ty, kteří už mají přezuto, a na ty, kteří to nechávají na poslední chvíli.
Každý rok se rozjíždí ta samá debata. Jedni tvrdí, že je ještě čas, druzí už stojí frontu v pneuservisu. Legislativa v tom zdánlivě dělá jasno, ale její formulace nechává prostor pro výklady, které se mohou dost vymstít. Povinnost mít na autě zimní obutí totiž není jen formalita. Je to zásadní bezpečnostní opatření, jehož podcenění může mít fatální následky. A přestože si mnozí myslí, že se jich to netýká, protože na hory nejezdí, mohou mít problém i na obyčejné silnici cestou do práce.

Zákon mluví jasně, ale čtěte pozorně
Oficiálně platí povinnost zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března. Tady by mohl článek skončit, kdyby v zákoně nebyla jedna klíčová podmínka. Povinnost totiž nenastává automaticky s úderem listopadové půlnoci. Zimní gumy musíte mít nazuté tehdy, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo pokud se dá vzhledem k počasí předpokládat, že taková situace může nastat. A právě to slůvko „předpokládat“ je kamenem úrazu. Co to vlastně znamená? Znamená to, že nestačí se řídit suchou silnicí ve chvíli, kdy vyjíždíte. Musíte myslet dopředu. Pojedete přes kopec, kde může být teplota o pár stupňů nižší? Vracíte se pozdě v noci, kdy teploty klesnou pod nulu a vlhká vozovka namrzne? Pak už se vás povinnost týká, i když ve tři odpoledne svítilo slunce. Spoléhat na to, že to nějak projedete, je sázka do loterie. Policistovi při kontrole těžko vysvětlíte, že u vás doma námraza nebyla, když stojíte na zledovatělém mostě o deset kilometrů dál.
Magická sedmička
Velmi často se v souvislosti s přezouváním skloňuje hranice sedmi stupňů Celsia. Je to doporučení výrobců pneumatik, které má své solidní opodstatnění. Letní pneumatika je vyrobena z tvrdší směsi, která v chladu ještě více ztuhne a ztratí svou přilnavost. Přirovnat by se to dalo k hokejovému puku, na ledě klouže skvěle, ale brzdit s ním nechcete. Naopak zimní pneumatika obsahuje více přírodního kaučuku a siliky, díky čemuž zůstává měkká a poddajná i v mrazech. Její lamely a hlubší dezén se dokážou lépe zakousnout do sněhu a efektivně odvádět vodu a břečku. Mýtem ovšem je, že pod sedmi stupni je zimní guma lepší za všech okolností. Na suché a čisté vozovce bude mít i při pěti stupních kvalitní letní pneumatika kratší brzdnou dráhu. Jenže kolik takových dní, kdy je jistota suché silnice po celý den, v zimě opravdu je? Pravidlo sedmi stupňů je tedy spíše rozumnou prevencí jak nebýt zaskočen náhlou změnou počasí.

Ve hře je bezpečí i peníze od pojišťovny
Mnoho řidičů argumentuje tím, že riziko pokuty je malé. To je možná pravda, pokud vás zrovna nechytí. Ale na co by měl každý myslet, je bezpečnost. Rozdíl v brzdné dráze na sněhu mezi letní a zimní pneumatikou může být i v rychlosti 50 km/h několik délek auta. To je přesně ta vzdálenost, která rozhoduje mezi zastavením před přechodem a sražením chodce. A pokud už k nehodě dojde, začíná úplně jiná a mnohem vážnější kapitola. Jestliže jste zavinili nehodu a neměli jste v daných podmínkách zimní obutí, pojišťovna sice škodu poškozenému z vašeho povinného ručení uhradí, ale pak se s velkou pravděpodobností obrátí na vás a bude celou částku, klidně i statisíce, vymáhat zpět.
Pozor na modrou značku
Existuje ještě jedna situace, kdy jsou debaty o počasí zbytečné. Tou je dopravní značka C15a „Zimní výbava“. Tam, kde je tato modrá kulatá značka umístěna, musíte mít zimní pneumatiky bez ohledu na to, jestli je venku dvacet nad nulou, nebo sněhová kalamita. Často bývá doplněna dodatkovou tabulkou, která její platnost omezuje na období od listopadu do března, ale není to pravidlem. Legální alternativou jsou i univerzální pneumatiky, ale ty jsou však vždy jen kompromisem. V zimě nikdy nebudou tak dobré jako plnohodnotné zimní a v létě se zase nevyrovnají těm letním. Pro řidiče, který jezdí málo, převážně po městě v nížinách a do hor se nevydává, mohou být vhodnou volbou. Pro všechny ostatní platí, že přezout je bezpečnější.
zdroje: idnes.cz, finance.cz, garaz.cz