Tento trik používají v obchodech, aby vás přiměli utratit více. Neuvěříte, co dělají s vozíky
Neustále stoupající ceny potravin nás nutí více přemýšlet o tom, jestli to, co dáváme do košíku, opravdu potřebujeme. Zda jsme pouze nepodlehli tlaku okamžiku a zbytečně neutrácíme za věci, které doma nakonec nespotřebujeme, a úplně zbytečně jsme za ně nevyhodili peníze. Nakupovat je třeba s rozmyslem, abychom drželi rodinný rozpočet na uzdě a zároveň nakoupili vše, co nezbytně potřebujeme.
Občas to chce velkou dávku sebezapření, abychom nepodlehli praktikám a podprahovým činnostem prodejců, kteří v nás cíleně vyvolávají potřebu, že toho musíme koupit víc, než je doopravdy nutné. A věřte nebo ne, děje se to každému z nás, protože psychika je mocná a obchodníci vědí, na kterou strunu nám zahrát. V posledních letech je jednou z nejvýznamnějších podprahových pobídek k nákupu i velikost košíků. Jak to může ovlivnit váš nákup, ptáte se? Možná budete nakonec překvapení, jak jednoduché to vlastně je.
Tvar a velikost košíků jsou důmyslným prostředkem obchodníků
No schválně. Všimli jste si na nákupních košících v posledních letech něčeho zvláštního? Že ne? Tak se zamyslete, jak na vás působily dřív a jak vypadají dnes. Veškerý trik je v tom, že nákupní vozíky se neustále zvětšují. Ještě před pár lety šlo o poměrně kompaktní pojízdný prostředek dostačující k pořízení středně velkého nákupu. Dnes jsou však vozíky v supermarketech a obchodních centrech obrovské a mohutné.
Princip této inovace je prostý. Čím více místa máte, tím více ho zaplníte produkty, které ve výsledku vůbec nepotřebujete. Větším objemem vozíku v nás prodejci vyvolávají pocit, že jsme ještě nenakoupili dost, pokud máme košík zaplněný jen částečně. A tak při průjezdu přecpanými uličkami přidáváme a přidáváme, až mnohonásobně překročíme nákup, pro který jsme původně šli.
Vozíky jsou vlastně velmi chytrým prostředkem k tomu, aby vás obelhávaly. Jejich přední část je vždy lehce vyvýšená, aby měly potraviny a zboží tendenci sjíždět dolů, mimo váš zorný úhel. Až u pokladny si kolikrát všimnete, kolik se vám tam toho navršilo. Riziko nákupu nechtěných potravin můžete snížit použitím malého košíku do ruky. Pokud víte, že jdete do obchodu pro pár položek, sáhněte po něm. Malý prostor vás přinutí nekupovat další zbytečnosti.

Dejte pozor i na další triky obchodníků
Kromě nákupních vozíků používají obchodníci i celou řadu dalších věcí, kterými se zákazníky snaží přimět k větším nákupům, a tím zvyšovat své zisky. Poměrně známá taktika je umisťování dražších produktů do regálů tak, aby je zákazníci měli ve výšce očí. Prodejci tak vsází na pohodlnost kupujících, kteří v rychlosti sáhnou po tom, co vidí na první pohled, aniž by ověřovali, jestli v dolní nebo horní části regálu není stejný produkt s výrazně levnější cenovkou.
Příjemná atmosféra v podobě linoucí se vůně čerstvého pečiva, řezaných květin nebo aromatických potravin je další ze známých fíglů. Provozovatelé supermarketů dobře vědí, že tam, kde je zákazníkovi příjemně, déle vydrží, a pokud ho naladí na tu správnou notu, utratí v obchodě víc, než zamýšlel.

Asi nejotravnějším postupem je neustálé přemisťování produktů v rámci prodejny. Hned jak si zvyknete, kde najdete oblíbené potraviny, obchodníci je přemístí jinam, aby vás donutili zůstat v obchodě delší dobu a při hledání konkrétní věci nakoupit ještě další a další zboží. Málokdo tomuto principu dokáže odolat.
Vždy buďte napřed před prodejci a do obchodu vstupujte připraveni poprat se s psychologickým nátlakem, i když je balený v krásném obalu plném voňavých produktů a oblíbených lahůdek. Kupujte to, co potřebujete, a bez rozmyslu nepřihazujte produkty, které nakonec stejně vyhodíte.
zdroje: readzone.cz, betterlife.cz, toprecepty.cz