Zapomenutá železniční trať v Česku: Krásné výhledy a nostalgie, kterou musíte zažít
Hledáte tip na nevšední výlet plný nádherné přírody a nostalgické atmosféry? Pak zbystřete, protože vám představíme jednu zapomenutou železniční trať v Česku, která stojí za návštěvu. Ačkoliv se o ní příliš nemluví, nabízí úchvatné výhledy do okolní krajiny a jedinečný zážitek z jízdy historickým vlakem.
Trať se vine malebným údolím řeky, obklopena hustými lesy a skalnatými srázy. Během cesty budete mít pocit, jako byste se vrátili v čase do dob, kdy železnice hrála důležitou roli v dopravě a každodenním životě lidí.
Historie tohoto místa sahá až do 19. století
Posázavský pacifik, železniční trať vinoucí se malebným údolím řeky Sázavy, je jednou z nejkrásnějších a nejromantičtějších železničních tratí v Česku. Tato legendární trať, oficiálně označovaná jako trať č. 210 z Prahy do Čerčan a č. 212 z Čerčan do Světlé nad Sázavou, má bohatou a zajímavou historii sahající až do konce 19. století.
První úsek trati, vedoucí z pražských Nuslí (dnešních Vršovic) do Modřan, byl zprovozněn již v roce 1881. Hlavním důvodem pro stavbu této trati byla potřeba zásobovat nově postavený cukrovar v Modřanech surovinami a odvážet hotové výrobky. Trať původně kopírovala dnešní trasu s několika odchylkami, například vedla přes dnešní Krčský les.

Další rozvoj trati nastal v roce 1895, kdy císař František Josef II. udělil koncesi pro stavbu místní dráhy z Čerčan do Modřan s odbočkou do Dobříše. Stavba byla rozdělena do tří etap a i přes náročný terén a značná stoupání postupovala poměrně rychle. Na trase musel být proražen téměř 400 metrů dlouhý tunel u Zbraslavi-Jarova a za odbočkou Skochovice vedla trať přes nově postavený ocelový most přes Vltavu.
Stavba trati do Dobříše byla finančně podpořena šlechtickým rodem Colloredo-Mannsfeldů, kteří v té době sídlili na dobříšském zámku a spravovali tamní panství. První vlak do Dobříše přijel 22. září 1897 a tento do té doby odlehlý kraj získal přímé spojení s Prahou. Kompletní trať Posázavského pacifiku z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan byla slavnostně otevřena 1. května 1900. Trať z Čerčan dále do Světlé nad Sázavou pak byla budována postupně v letech 1901–1903.
Název Posázavský pacifik vymysleli trampové
Posázavský pacifik sehrál roli v rozvoji turistického ruchu a trampingu v Posázaví. Malebná údolí řeky Sázavy s romantickými skalami, peřejemi a hlubokými lesy začala přitahovat výletníky a trampy z Prahy, kteří se sem dopravovali vlaky často čítajícími i dvanáct vozů. Podél trati vznikaly trampské osady, první z nich už kolem roku 1918 u Svatojánských proudů nedaleko Štěchovic.
Název „Posázavský pacifik“ dostala trať právě od prvních trampů, kterým okolní krajina svou divokostí a romantikou připomínala Divoký západ popisovaný v knihách Jacka Londona a E. T. Setona. Projížďka po této trati s četnými tunely a kamennými viadukty hlubokým říčním údolím se stala nezapomenutelným zážitkem.
I po více než 120 letech provozu si Posázavský pacifik zachoval svůj půvab a přitažlivost. Kromě pravidelných osobních vlaků zde jezdí také historické parní lokomotivy a motorové vlaky přezdívané „Posázavské motoráčky“. Trať je vyhledávána turisty, cyklisty i trampy, kteří obdivují malebnou posázavskou krajinu z oken vlaku.
Po této trati se můžete projet i dobovými vozy
Posázavský pacifik je dnes oblíbeným cílem výletů pro milovníky železnice, historie a nádherné přírody. I když už trať neslouží svému původnímu účelu v takové míře jako dříve, stále nabízí jedinečný zážitek z jízdy malebným údolím řeky Sázavy.
Nejjednodušším způsobem, jak se po trati projet, je využít pravidelné osobní vlaky Českých drah. Ty jezdí po trati 210 z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan a po trati 212 z Čerčan dále do Světlé nad Sázavou. Cestující tak mají možnost obdivovat krásy Posázaví z oken vlaku a vystoupit na některé ze zastávek, odkud se dá vyrazit na pěší výlet do okolí.
Pro ty, kteří touží po autentičtějším zážitku, jsou tu historické vlaky společnosti KŽC Doprava. Od jara do podzimu každou sobotu, neděli a ve svátky vypravuje KŽC na trať 210 svůj Posázavský motoráček. Jedná se o historický motorový vůz řady M262.0, který jezdil na místních tratích v 50. a 60. letech 20. století. Motoráček vyráží z Prahy a zastavuje na vybraných stanicích až do Týnce nad Sázavou. Cestující si tak mohou vychutnat nostalgickou atmosféru a prohlédnout si interiér dobového vozu.
Vrcholem sezóny na Posázavském pacifiku jsou pak jízdy parních vlaků. Několikrát do roka pořádají České dráhy ve spolupráci s dalšími organizacemi nostalgické jízdy s parní lokomotivou, které přitahují davy fanoušků železnice i obyčejných výletníků. Kouř a pára historických mašin, supění a houkání – to vše umocňuje zážitek z jízdy malebným údolím a připomíná doby největší slávy této trati.
Zdroj: kudyznudy.cz, pacifikem.cz, posazavsky-pacifik.cz