Záhada pražského metra: Proč se na této trase stále zastavují vlaky? Pravda vás překvapí
Metro je páteří městské hromadné dopravy v hlavním městě. Málokdo si dokáže cestování po Praze bez metra představit. Není divu, jedná se o nejrychlejší a obvykle také nejspolehlivější prostředek, ve kterém se nemusíte obávat dopravní zácpy a za poměrně krátkou dobu se dostanete z jedné části Prahy do druhé. V poslední době si však cestující všimli neobvyklého zpomalování vlaku na trase A.
Linka pražského metra A spojuje městské části Motol a Hostivař. Metro projíždí centrem Prahy, což hojně využívají také turisté, navíc se kříží s ostatními linkami metra. „Áčko“ má dohromady 17 stanic, z nichž zatím pouhých 9 je bezbariérových.
Vlaky nabírají zpoždění
Občas se stává, že metro zpomalí nebo dokonce na chvíli zastaví mezi stanicemi. Ovšem na trase A mezi stanicemi Depo Hostivař a Skalka je to v poslední době až příliš časté. Mezi cestujícími to vyvolává řadu otázek ohledně příčin těchto změn.
Podle informací z června letošního roku bylo v úseku mezi Skalkou a Depem Hostivař zavedeno omezení rychlosti po nedávné opravě trati. Cílem tohoto opatření je snížit opotřebení podvozků vlakových souprav. Z původní maximální rychlosti 40 km/h byla rychlost v testovacím režimu snížena na 20 km/h. Tato změna však už nyní negativně ovlivňuje plynulost provozu a vzbuzuje v cestujících obavy z toho, zda dorazí včas tam, kam potřebují.

Zpomalení vlaků v tomto velice vytíženém úseku přináší cestujícím řadu problémů, protože dochází k prodloužení cestovní doby a může docházet i ke zpoždění souprav, což ovlivňuje komfort a spolehlivost přepravy. Kvůli neustále kolabující dopravě v Praze je metro pro mnohé cestující první volbou. Jenže ani na něj se v současné době nelze vždy stoprocentně spolehnout.
Nespokojenost cestujících stoupá
Jako příklad lze uvést zdržení vlaků, které vjíždí do stanice Skalka ve směru z centra. V případě, že není obratová kolej ve stanici volná včas, musí souprava zastavit a čekat, dokud se tak nestane. Tento problém se nejčastěji projevuje u vlaků, které končí ve stanici Skalka, protože vlaky z Hostivaře dorazí kvůli pomalejší jízdě se zpožděním. To vše komplikuje přestupy a navazující autobusové linky z Hostivaře. Lidé si stále častěji stěžují na tento problém, přesto se k problému Dopravní podnik hlavního města Prahy dosud nevyjádřil. Zatím tedy není zcela jasné, jak dlouho budou tato opatření trvat a jaké budou další kroky.
Jedním z hlavních problémů, se kterými se potýká infrastruktura pražského metra, včetně stanice Dejvická na trase A, je vlhkost. Tato stanice, která byla otevřená již v roce 1978, patří mezi starší části metra a vlivem svého umístění v podzemí je náchylnější k prosakování vody a zadržování vlhkosti. Praha se nachází v oblasti s vysokou hladinou podzemní vody. Starší stanice, jako je právě stanice metra Dejvická, mají méně pokročilé systémy izolace, což umožňuje vodě pronikat do okolních stěn a konstrukcí.

Vlhkost a zastaralé technologie
Navíc je potřeba také zmínit, že v době výstavby se používaly technologie, které dnes již nejsou tak odolné vůči dlouhodobé vlhkosti. Staré izolace a materiály se časem opotřebovaly.
Dopravní podnik hl. m. Prahy se postupně zaměřuje na modernizaci infrastruktury, včetně zlepšování hydroizolace tunelů a výměny zastaralých elektrických systémů. Moderní technologie poskytují účinnější ochranu proti vlhkosti, avšak provádění oprav v provozovaných úsecích metra je složité a časově náročné.
Zdroj: metropraha.eu, mhd86.cz, prazskydenik.cz