Z Německa se šíří znepokojivé zprávy. Pokud dorazí i k nám, Češi budou úplně nahraní
Je to zavedeno už několik let, přesto to pořád některé řidiče zaskočí. Na diskusních fórech se stále objevují příspěvky od lidí, kteří narazili na nepříjemné překvapení – bez splnění konkrétní podmínky je do centra města nepustí. Nejhorší je, že se to netýká jen velkých měst, ale i menších oblastí nebo příjezdových komunikací. Turisté ze zahraničí o pravidlech často vůbec nevědí.
V jedné z online diskusí zazněla poznámka, že kdyby se něco takového zavedlo v České republice, byla by to pro většinu lidí velká komplikace. A není těžké pochopit proč. Tisíce starších aut by najednou nemohly projet do centra, bez ohledu na důvod cesty.
Bez nálepky neprojedete
V Německu platí v desítkách měst a oblastí tzv. emisní zóny, označované jako Umweltzonen. Aby mohlo vozidlo do těchto zón vjet, musí mít viditelně umístěnou ekologickou plaketu. Ta se vydává podle emisní normy auta a rozlišuje se barevně, nejnižší stupeň (červená) je dnes prakticky všude zakázaný, žlutá jen výjimečně povolená, a v praxi se bez zelené plakety nikam nedostanete.
Plaketa se týká všech osobních i nákladních vozidel, včetně těch registrovaných v zahraničí. Výjimku mají pouze motocykly a některá speciální vozidla. I auta s moderními filtry a hybridním nebo elektrickým pohonem ji ale musejí mít, samotná technologie tak nestačí.

Stačí staré auto a je po výletu
Zatímco Němci už si na systém částečně zvykli, Češi mířící na dovolenou nebo pracovní cestu často netuší, že něco takového existuje. A pokud plaketu nemají, hrozí jim pokuta ve výši až 100 eur. Navíc ani nestačí mít nové auto, bez správného označení je vjezd zakázán. Není divu, že se v diskuzích objevují obavy, co by se stalo, kdyby něco podobného přišlo i k nám.
Mnoho Čechů totiž stále jezdí ve starších vozech, které by emisní limity jednoduše nesplnily. V praxi by to znamenalo, že by si třeba nemohli zajet autem na nákup do centra města, navštívit lékaře nebo vyzvednout dítě ze školy. Nárazová výměna vozového parku by byla nejen logisticky, ale hlavně finančně nereálná.
U nás zatím emisní zóny neřešíme
Česká republika zatím žádné podobné zóny nevyužívá. Existuje sice legislativa, která umožňuje obcím a městům emisní zóny zavádět, ale v praxi k tomu zatím nikde nedošlo. Důvodů je víc, chybějící motivace, odpor veřejnosti, a především fakt, že mnoho českých řidičů stále spoléhá na starší dieselové vozy. Zavedení plošných omezení by tak mohlo vyvolat vlnu nevole a sociálních problémů.
Navíc na rozdíl od Německa nejsou česká města tolik zatížena znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Emisní zóny by u nás měly smysl spíš jen v několika málo lokalitách, například v Praze nebo Brně. Přesto se o možném zavedení v budoucnu čas od času může mluvit. Koneckonců tlak ze strany Evropské unie na ekologičtější provoz dál sílí.

Pro mnohé by to byl konec cest autem
Zavedení emisních zón by u nás nejvíce postihlo domácnosti s nižšími příjmy, které často nemají prostředky na novější auto. Zatímco dnes mohou do města dojet prakticky čímkoli, po zavedení zón by museli složitě řešit, kde zaparkovat a jak dál pokračovat. Veřejná doprava sice nabízí řešení, ale ne každý má možnost ji využít.
Dopad by pocítili i drobní podnikatelé a živnostníci, kteří ke své práci potřebují vůz, často starší dodávku nebo užitkový vůz, který by nesplňoval nové limity. Pro mnohé by šlo o existenční problém, a to i v případě, že by emisní zóny pokrývaly jen malou část měst.