Telefonní peklo přichází. WhatsApp už za pár hodin spouští novou funkci, která děsí miliony uživatelů
Na WhatsAppu aktuálně nastává změna, která má podle společnosti Meta uživatelům usnadnit komunikaci s firmami. To se může hodit. Na druhou stranu existují obavy, že tato nová funkce může otevřít dveře lavině nevyžádaných hovorů.
WhatsApp je aplikace, kterou používají přes dvě miliardy uživatelů ve více než 180 zemích světa. Velmi populární je přitom i v Česku. Společnost Meta, která ji provozuje, přichází jednou za čas s novinkami. Mnohé z nich ovšem vyvolávají jisté kontroverze. To platilo třeba pro Meta AI, případně pro zavedení reklam. Nyní se „uvařila“ další změna, která začíná platit právě teď. Ačkoli samotným uživatelům může v lecčem pomoci, zároveň panují obavy ze spamu a telefonního teroru.
Tohle nás čeká
WhatsApp Business je aplikace, která podle samotné společnosti Meta poskytuje nástroje pro automatizaci, třídění a rychlé odpovídání na zprávy a usnadňuje tak komunikaci se zákazníky. Od 15. července ovšem budou moci účty WhatsApp Business uskutečňovat skrze aplikaci hovory a videohovory. Že to pro vás není nijak zajímavé? Možná není. Firmám to ovšem může usnadnit komunikaci se zákazníky, a naopak. Existuje ale možnost zneužití.

Strhne se lavina spamu?
Prozatím se obchodní komunikace na WhatsAppu omezovala na textové zprávy. Ty navíc vesměs iniciovali samotní zákazníci. Nyní to však bude jinak. Cíl? Podle společnosti Meta větší přímost. Pokud budete chtít kontaktovat nějakou společnost (třeba její technickou podporu), může vám tento krok skutečně pomoci. Přímá komunikace prostřednictvím hovoru či videohovoru tedy nemusí být od věci. Jenže všichni si ještě pamatujeme, jaké to bylo, když mohly firmy volat lidem v podstatě tak, jak se jim zachtělo. Hrozí něco podobného i na WhatsAppu?
Meta se brání
Společnost Meta uvedla, že takové obavy ze změny mezi svými uživateli vnímá. Podle jejích zástupců se však něco podobného nemůže stát. Firmy budou moci volat pouze lidem, kteří k tomu dali souhlas, případně přímo požádali o kontaktování. Rozhodně by se s vámi tedy neměla spojit společnost, se kterou jste doposud nebyli v žádném kontaktu. Nabízí se ovšem například otázka, zda vás firma může touto cestou kontaktovat, pokud přijmete, že vám mohou být zasílána obchodní sdělení.
Pokud by došlo ke zneužití, Meta už prý pracuje na systému hodnocení a zpětné vazby. Bude-li vás tedy na WhatsApp obtěžovat nevyžádaný (video)hovor, můžete ho oznámit. Pomoci odhalovat zneužívání by měla i AI. Ve firemním prostředí je každopádně tato změna již kvitována. Podle některých názorů Meta dohání to, co už mělo existovat dávno. V komunikaci mezi firmami a zákazníky totiž může být volání skutečně rychlejší a efektivnější než psaní.

„Otravy“ pokuty příliš netíží
Ty nejlepší a nejneodolatelnější nabídky jste mohli přes telefon dostávat až do 1. července 2022. V tento den vstoupil v platnost zákaz nevyžádaných marketingových hovorů, a to v souvislosti s novelou zákona o elektronických komunikacích. Nevyžádané hovory ani po více než třech letech úplně neskončily, byť jich skutečně výrazně ubylo. Do května 2025 však padlo pravomocně pouze deset pokut, a to v celkové výši necelých 2,5 milionu korun. Většinu z této částky navíc spolkla pokuta pro společnost Asmanta Call Center (2,23 milionu korun), jejíž nabídka souvisela s fotovoltaikou. Sankce pro ostatní spamery tak činila maximálně desetitisíce. Přesto byste měli nevyžádané hovory hlásit. Jak? Přes web Českého telekomunikačního úřadu.
„Stěžovatel uvede jméno a příjmení, datum a čas hovoru, číslo volaného, číslo, ze kterého bylo voláno, účel hovoru, název svého operátora a kontakt na sebe. Pokud to lze, měl by přiložit i printscreen nebo nahrávku hovoru,“ uvedla mluvčí úřadu Tereza Meravá.