Víte, proč mají sedačky v autobuse tak bizarní vzory? Skutečný důvod vás dostane
Každý z nás občas určitě cestoval autobusem. Někteří tento hromadný prostředek využívají ke každodenní cestě do práce, školy nebo za nákupy, jiní cestují autobusem sporadicky na výlety nebo hromadné zájezdy. Ať už spadáte do kategorie častých, nebo občasných cestujících, možná jste si někdy kladli otázku, jak je možné, že si jsou vzory na sedačkách hromadných dopravních prostředků tak neskutečně podobné.
A otázka podobnosti nezahrnuje pouze naši republiku. Vydáte-li se do zahraničí, zjistíte, že i tam se typy a druhy potahů velmi přibližují tomu, na co jste zvyklí z domova. No není záhada, proč se všichni výrobci upnuli právě na takový design? Ve skutečnosti jde o promyšlenou strategii, která funguje už mnoho let.
Prim hrají odolnost a praktičnost
Potahy sedaček v hromadné dopravě nemají za cíl oslnit cestující svojí krásou, vyvíjeny jsou hlavně proto, aby byly odolné, praktické a vydržely velký nápor. Za bizarními vzory ve skutečnosti stojí roky vývoje a hledání co nejlepší kombinace vzorů a materiálů. Z těch všech se nejvíce osvědčil takzvaný moket, druh vzorované nábytkové textilie. Mezi největší přednosti moketu patří nízké výrobní náklady, dobrá údržba a vysoká míra odolnosti. To z něj dělá dokonalou volbu pro výrobce vozů hromadné dopravy po celém světě.
Výroba a produkce autobusů není vůbec snadná záležitost. Firmy musí v první řadě dodržovat velké množství legislativních předpisů ohledně maximální bezpečnosti cestujících. Velkým ohrožením je v autobuse mimo dopravní nehody i požár. A textilie moket je vysoce ohnivzdorná. Nakonec samozřejmě shoří, jako vše ostatní, tady jde ale o rychlost hoření. Čím pomaleji materiály ve voze hoří, tím větší je šance na záchranu cestujících.

Vzory, které na první pohled nedávají žádný smysl
Divoké vzorování sedaček je pro hromadnou dopravu přímo typické. Říkáte si, proč prostě nemohou být sedačky jednobarevné a bez vzorů, z nichž všem přechází zrak? Důvod je jednoduchý. Klikaté vzory a barevné geometrické obrazce jsou vysoce účelné. Perfektně totiž dokážou zakrýt nechtěné skvrny, oděrky, díry v látce a celkovou opotřebovanost.
Při cestování vybírejte nejbezpečnější sedadla
Ačkoliv riziko dopravní nehody můžete jako pasivní cestující ovlivnit při cestě autobusem jen velmi těžko, prakticky spíše vůbec, můžete se vydat svému bezpečí a štěstí naproti tím, že si budete vybírat sedadla, která jsou prokazatelně bezpečnější než jiná. Mezi poměrně bezpečná místa patří ta, která se nacházejí v zadní části vozu, přičemž je lepší sedět podél uličky než u okna. To potvrzuje i Miroslav Petrů, bývalý manažer pro oblast autobusové dopravy, který uvádí: „Bezpečná jsou místa v uličce nacházející se v druhé polovině autobusu. Riziková jsou naopak ta přímo za řidičem a nebezpečné je i prostřední místo na zadní pětisedačce. To hlavně v případě, kdy se cestující nepřipoutá.“

Nezapomínejte na pásy
Bezpečnost především. V silniční dopravě pak toto pravidlo platí dvojnásob. Při cestě jakýmkoliv dopravním prostředkem nikdy nezapomínejte na bezpečnostní pásy. Dnešní moderní autobusy jsou jimi už standardně vybaveny a jejich použití by mělo být samozřejmostí, ačkoliv řidič tuto povinnost na vás může těžko vymáhat. Na bezpečnost a svůj život musíte myslet především vy sami, a použití pásu je to nejmenší, co pro sebe můžete v rámci prevence udělat.
Až příště pojedete autobusem a budete opět kroutit hlavou nad tím, co ti designéři zase vymysleli, vzpomeňte, že čalounění sedadel je maximálně efektivní. Vzory zakrývají nedostatky způsobené nadměrným užíváním, a tak odvádí pozornost vás – cestujících – tak, abyste si cestu maximálně užili, a pásy zase zajistí, abyste dojeli do cíle zdraví a celí.
zdroje: autozive.cz, reflex.cz, novinky.cz, portalridice.cz