Tyto banky v Česku zavádějí brutální poplatky. Dotknou se především seniorů
Český bankovní trh prochází zásadními změnami. Banky se snaží přimět klienty k přechodu na digitální bankovnictví a online služby, aby tak snížily náklady na provoz fyzických poboček. Jedním z nástrojů, které používají, je zavedení vyšších poplatků za offline služby, jako je provádění příkazů na pobočce nebo vklad hotovosti na pokladně. Tyto poplatky se dotknou především seniorů, kteří často nejsou zvyklí na digitální systémy a preferují osobní kontakt s bankovními úředníky.
Banky se snaží snížit zbytečné náklady na pobočky, které jsou dnes již méně efektivní než online služby. Zvýšením poplatků za offline služby se banky snaží motivovat klienty k přechodu na digitální bankovnictví, které je rychlejší, levnější a dostupnější. „Cílem je přimět klienty k používání online služeb, aby se snížily náklady na fyzické pobočky a zvýšila efektivita bankovních operací,“ vysvětluje Patrik Nacher, poslanec a finanční analytik webu bankovnipoplatky.com.
Jaké poplatky se zvyšují?
Poplatky se zvyšují především za provádění příkazů na pobočce, vklad hotovosti na pokladně a odesílání notifikací v podobě textových zpráv.

Například Česká spořitelna, největší česká banka, zavedla vyšší poplatky za poštovní služby a hotovostní transakce. Tyto poplatky mohou být významným zatížením pro klienty, kteří nejsou zvyklí na digitální technologie nebo nemají přístup k internetu.
Také Komerční banka zdražuje většinu svých služeb. Mnohé z nich je sice možné využívat i nadále zdarma, ovšem pouze prostřednictvím online bankovnictví. Zvyšuje poplatek za zasílání papírových výpisů nebo transakce prováděné osobně. Zadávání papírových platebních příkazů na pobočce bylo zrušeno úplně a plně jej má nahradit služba Platba s asistencí, za kterou ovšem klienti KB zaplatí stokorunu. Navíc se od května zvyšuje poplatek za výběr z cizího bankomatu, a to z 39 na 49 korun.
Jak se to dotkne seniorů?
Senioři jsou nejvíce ohroženou skupinou, protože často nejsou zvyklí na digitální inovace a preferují osobní kontakt s bankovními úředníky. Digitální technologie, pokud je ovládají, v nich nevzbuzují důvěru, a podvodné praktiky, které se momentálně masově rozmohly nejen u nás, ale rovnou po celém světě, jejich pochybnosti jenom podtrhují.

Zavedení vyšších poplatků za offline služby může být pro ně finančně náročné a komplikované, protože budou muset přizpůsobit své zvyklosti novým podmínkám. „Pro seniory je obtížné přizpůsobit se novým postupům, a proto by banky měly nabízet speciální podporu pro tuto skupinu klientů,“ dodává Jana, která se seniory dlouhodobě pracuje.
Digitální bankovnictví – bankovní budoucnost
Digitální bankovnictví je budoucností bankovnictví. Online služby jsou rychlejší, levnější a dostupnější než tradiční bankovní operace. Banky investují do pokročilých systémů, aby zlepšily uživatelský zážitek a zvýšily efektivitu bankovních operací. „Digitální bankovnictví je budoucností, protože nabízí větší flexibilitu a rychlost než tradiční bankovní služby,“ vysvětluje Tomáš, který pracuje na zákaznické podpoře digitálního bankovnictví.
Jenže o rychlost jde v případě bankovních služeb seniorům asi nejméně. V případě peněžního ústavu, kterému svěřují většinou veškeré své úspory, by v době moderních technologií zřejmě nejvíce ocenili jistou shovívavost a přirozenou proklientskou možnost výběru jak v komunikaci s bankou postupovat. Právě ta byla často argumentem, který je k založení účtu kdysi přesvědčil.
„Banky by měly nabízet speciální podporu pro seniory, aby se mohli přizpůsobit novým technologiím. To je nezbytné pro to, aby všichni klienti mohli využívat výhod digitálního bankovnictví,“ dodává Jana.
zdroje: penize.cz, udalosti247.cz, bankovnipoplatky.cz