Tuto „starou kraksnu“ Němci vykupují za půl milionu. Některým Čechům stále ještě překáží před barákem
Představte si, že máte před domem zaparkované auto. Pro vás je to jen stará plechovka, která dosluhuje nebo překáží na dvoře. Pro někoho jiného se však tato „kraksna“ může stát pokladem s cenou šplhající do statisíců korun. Zatímco v Česku tyto vozy často končí v zapomnění nebo na vrakovišti, za západními hranicemi po nich sběratelé doslova prahnou. Jde o překvapivý rozdíl v hodnotě a vnímání, který odhaluje fascinující příběhy automobilové historie.
Je to paradox. Zatímco u nás na „staré kraksny“ často pohlížíme jako na pouhé plečky určené k likvidaci, v Německu se z některých modelů stávají ceněné sběratelské rarity. Jde především o vozy, které jsou spjaty s bývalým východním blokem a které pro západní sběratele představují kus historie, nostalgie nebo prostě exotiky.
Proč stará auta nabývají na hodnotě?
Není neobvyklé, že dobře udržované exempláře dosahují cen, které by v Česku nikdo nečekal. Může za to pečlivá údržba, málo najetých kilometrů nebo i vzácnost konkrétního provedení. Němečtí sběratelé si cení originality a autentičnosti, což často chybí u vozů, které u nás prošly řadou neprofesionálních oprav.
Tato stará automobilová legenda dobývá Evropu
Jedním z nejvýraznějších příkladů je ikonický Trabant. Pro mnohé symbol bývalého východního Německa. V Česku je vnímán spíše jako auto pro pamětníky nebo jako relikt minulosti. Jenže v Německu, a nejen tam, po něm existuje obrovská poptávka. Dobře zachovalý Trabant 601, který u nás stál před třiceti lety pár tisíc, dnes může v Německu dosáhnout ceny i desítek tisíc eur.
Zvláštní je to u exemplářů v původním stavu nebo po nákladné renovaci. Jeho jednoduchost, specifický dvoutaktní motor a plastová karoserie z duroplastu z něj dělají vyhledávaný kousek pro fanoušky retro vozidel. Němci ho nakupují s nadšením a s vidinou uchování automobilové historie.

Hvězda sběratelských aukcí, která možná stojí i ve vaší garáži
Kromě Trabantu se překvapivě vysoké hodnoty dočkaly i některé modely značky Škoda. Příkladem je Škoda 1000 MB, známá pro svou samonosnou karoserii a motor vzadu. Vozidlo, které je pro mnohé jen „tisícovka“ z dob minulých, se v Německu stává vyhledávaným veteránem.
Některé aukce již zaznamenaly prodej těchto vozů za částky přesahující statisíce korun, v ojedinělých případech se ceny blíží i k milionové hranici, jak se to stalo u vzácné Škody 1000 MBX. Její eleganci a technické provedení si dnes cení sběratelé, kteří hledají originální a málo vídané kousky.
Vnímání hodnoty auta se liší
Rozdílné vnímání hodnoty těchto automobilů má několik důvodů. V Německu existuje silná a rozvinutá scéna veteránů, kde se vozidla s historií pravidelně oceňují. Mají také kupní sílu a zavedené restaurátorské dílny. Pro Němce je Trabant nebo starší Škoda symbolem historie automobilismu východního bloku. Pro Čechy jsou tyto vozy spíše připomínkou běžné reality minulosti, často spojené s nekvalitou nebo omezeným výběrem. To snižuje jejich sentimentální hodnotu. Zároveň u nás chybí tak silný trh s veterány a kultura péče o staré vozy není tak rozšířená jako třeba v západní Evropě.

My si toho nevážíme, ale ostatní by nám „urvali ruce“
Je fascinující sledovat, jak se pohled na zdánlivě bezcenné „staré kraksny“ mění s překročením hranic. To, co u nás překáží před domem nebo slouží jako zdroj náhradních dílů, se v Německu stává předmětem vášnivého sběratelství a dosahuje astronomických cen.
Osudy Trabantů a Škodovek 1000 MB dokazují, že hodnota vozu není vždy jen o stáří nebo výkonu, ale i o příběhu, nostalgii a schopnosti vnímat je jako součást historie. Možná je načase se zamyslet nad tím, jaké poklady nám leží na dosah ruky, a začít si jich vážit – dříve, než je objeví někdo jiný.
I tak má spousta Čechů Trabanta dodnes schovaného v garáži a nechtějí se ho vzdát.
„Když zapnu rádio, baterie vydrží přesně sedm minut,“ směje se jeden z majitelů auta, Tomáš Foukner.
Ten sice nakonec přiznal, že by jej i prodal, ale cenu by stanovil minimálně na 270 tisíc korun. Není prý vyloučeno, že by se Trabant po dalších úpravách mohl prodat i za půl milionu.