Tuhle ikonickou hračku mělo doma každé dítě. Dnes se její hodnota rovna luxusnímu rodinnému autu
Pamatujete na ty časy, kdy jsme seděli na koberci, obklopeni všemožnými figurkami, autíčky a hadrovými panenkami, a měli pocit, že nám patří celý svět? Každý z nás měl nějakou oblíbenou hračku, kterou tahal všude s sebou a vymýšlel kolem ní neskutečná dobrodružství. Dnes se na ně díváme spíš se shovívavým úsměvem a říkáme si, jak bylo dětství v něčem jednodušší. A některý z těchto zaprášených pokladů má dnes cenu luxusního rodinného vozu.
Asi každá holčička měla nebo alespoň snila o panence Barbie, ikonické blondýnce s dokonalým úsměvem, útlým pasem a šatičkami na převlékání. I dnes patří mezi nejoblíbenější hračky téměř všech holčiček a pro mnoho sběratelů představuje umělecký objekt, nadčasovou investici, a dokonce zálibu, za kterou neváhají utratit astronomické částky. Původ panenky a její příběh je přitom pro řadu lidí stále neznámý. Jak se z nápadu, který pochází z poválečného Německa, stal jeden z nejznámějších globálních fenoménů? A proč jsou dnes některé Barbie vysoko ceněné?

Historie panenek Barbie
Ačkoliv je Barbie nejčastěji spojována se Spojenými státy, kořeny má ve skutečnosti v Evropě. Jejím předobrazem byla německá panenka Lilli, původně inspirovaná komiksovou postavou ze slavného deníku Bild. V 50. letech minulého století se daly „sličné“ Lilli koupit v nočních klubech či barech po celém Německu. Tehdy ale sloužily spíš jako odvážná dekorace pro dospělé než jako klasická dětská hračka. Na tuhle nezvyklou dámu však narazila i Američanka Ruth Handlerová, kterou plastová figurka zaujala natolik, že přesvědčila svého manžela, spoluzakladatele firmy Mattel, aby koupil práva na její výrobu. Krátce poté, 9. března 1959, už svět poprvé oficiálně spatřil novou panenku pojmenovanou Barbie, a začal se psát úplně jiný příběh.
Panenka, která stvořila kult
Úspěch nové hračky se dostavil prakticky okamžitě. Barbie se odlišovala od tehdejších dětských panenek nejen vzhledem, ale i schopností vyprávět pomocí doplňků, oblečků a příběhů celé romány. Mattel o rok později představil Kena, Barbieina stálého partnera, a brzy se objevila i celá plejáda kamarádek s rozličnými profesemi a doplňky. Tím se zrodila hotová popkulturní ikona, která šla ruku v ruce s proměnami společnosti. Stovky milionů prodaných panenek a celosvětová popularita jen podtrhují, jak obrovský fenomén kolem Barbie vznikl.

Šaty od světových návrhářů
Jednou z velkých kapitol v historii Barbie je nepochybně móda. Šaty pro ni navrhovaly skutečné legendy, jako Christian Dior, Yves Saint Laurent nebo Karl Lagerfeld. Panenka se tím dostala na módní výsluní a stala se jakousi miniaturou trendů, které se objevovaly na přehlídkových molech světových metropolí. Dokonale tak začala splývat s realitou velkých módních domů, přičemž se za její exkluzivní kousky oblečení platily, a dodnes platí, nemalé částky. Součástí pozdějších edic se staly i specifické etnické, kulturní nebo tematické série. Barbie se tak mohla proměnit v princeznu, rockovou hvězdu nebo třeba v astronautku. A to je jen zlomek z řady nápadů, které Mattel v průběhu desetiletí realizoval.
Sběratelská vášeň a limitované edice
Když si firma Mattel všimla, že existuje okruh vášnivých sběratelů, začala vydávat exkluzivní panenky v omezeném počtu kusů. Pink Label není limitovaná počtem kusů, Silver Label nesmí překročit 50 000 kusů pro celý svět. Ještě vzácnější Gold Label se vyrábí maximálně v 25 000 kusech a Platinum Label se často vydává jen v tisícovce exemplářů. Odlišnou, tématickou sekci představuje Black Label, která zahrnuje panenky vydané při speciálních příležitostech či spolupráce se slavnými osobnostmi.
Jejich obliba je taková, že někteří fanoušci neváhají utrácet značné sumy, jakmile se některá z limitovaných panenek objeví v aukcích. A právě dražby dokážou vyšroubovat cenu panenek do závratných výšin. Důkazem budiž ikonická Barbie s diamantovým náhrdelníkem od návrháře Stefana Canturiho, která se v dražbě prodala za více než osm milionů korun.
Také na českých aukčních webech, jako je například Aukro.cz, se ceny panenek Barbie pohybují v různých relacích v závislosti na jejich stáří, edici a stavu. Běžné modely jsou často dostupné za ceny kolem stovek až tisíců, , avšak u vzácných a limitovaných edic mohou ceny dosahovat významně vyšších částek, a to až přes 100 000 Kč.
Pokud i vy byste chtěli nabídnout nebo si pořídit nějakou tu panenku na investici, najdete je v internetových aukcích a bazarech, nebo na specializovaných burzách hraček a panenek. Ty nejcennější sběratelské Barbie pak seženete v aukčních síních.
Zdroje: forbes.cz, iprima.cz, novinky.cz