Poslala jsem manžela na nákup. Když přišel s taškami, nevěřila jsem vlastním očím. Odteď je to na něm
Nákup potravin je pro někoho běžná rutina, pro jiné nutné zlo. A pak je tu třetí skupina: ti, kteří se z obchodu pravidelně vracejí s taškami přetékajícími věcmi, které vlastně vůbec nepotřebovali. Supermarkety totiž vědí, jak na nás, a lákají nás pečlivě promyšlenými triky. Přesto se dá nakupovat chytře a s rozumem. Stačí se vyhnout pár nástrahám. Anebo poslat nakoupit manžela.
Většinou to byla Jitka, která jezdila pravidelně na nákup. Ačkoliv to někdy brala jako nutné zlo, s radostí si vybírala ta nejhezčí avokáda v bio kvalitě, ten nejkřupavější kváskový chléb, zeleninu od lokálních pěstitelů, olivový olej lisovaný za „úplňku“… A to všechno pečlivě skládala do košíku a platila s pocitem, že dělá to nejlepší pro rodinu.

Jitčin příběh
Jenže pak nastal zlom. Jedno odpoledne byla v časové tísni a neměla čas se zastavit v obchodě. „Hele, zajel bys dneska na nákup?“ houkla Jitka na manžela. Tomáš byl sice mírně překvapený, ale neodporoval. Jitka mu připravila nákupní seznam. Nebyl nijak dlouhý, stačilo koupit pár základních věcí. Vrátil se za hodinu a začal vybalovat. „Kde je ten chleba, jaký kupuju vždycky?“ ptala se. Tomáš pokrčil rameny: „Měli žitný za půlku ceny, vypadá hezky, ochutnáme, uvidíme.“
A tak to šlo dál. Na stole chyběly všechny ty bio produkty, které Jitka tak ráda nakupovala. Zato tam ležela rýže, těstoviny, protlaky, konzervy, mražená zelenina, maso na víc jídel. Tomáš to měl promyšlené, nakoupil jídlo, z kterého šlo uvařit na celý týden. A když vytáhl z kapsy účtenku, Jitka nevěřila vlastním očím. Nákup byl o více než třetinu levnější než obvykle. „Díval jsem se, co je dobrý, a co fakt potřebujem. Nešlo mi o slevy. Jen jsem nekupoval kraviny,“ shrnul to věcně. A tak není divu, že od té doby jezdí na nákup Tomáš.
Triky, které na nás supermarkety zkouší
Od chvíle, kdy nakupuje Tomáš, ušetří mnohem větší sumu, než tomu bylo dříve. Jitka totiž nevědomě podléhala propracované strategii supermarketů, jak nás přimět utratit víc. A jak takové triky vypadají? Ten první je třeba v rozmístění zboží. To nejdražší najdete zpravidla v úrovni očí, protože tam se díváme nejčastěji. Naopak zboží za nižší ceny bývá dole anebo nahoře. Základní potraviny a výrobky bývají na konci regálů, abychom museli projít kolem všeho ostatního a přibrali cestou „něco navíc“. Velkou roli hraje i světlo. Maso osvětlené teplým světlem vypadá čerstvěji, pečivo zase víc vypečené. A vůně čerstvě upečeného chleba u vchodu není také jen tak. Podněcuje chuť k nákupu, i když jsme přišli jen pro jogurt.
Obchody nás většinou lákají do obchodů na různé akce. Je totiž pravděpodobné, že i když pojedete do obchodu jen pro zlevněné máslo, od pokladny odejdete s plným košíkem dalších věcí, které jste vůbec neměli v plánu kupovat. Mimochodem, někteří prodejci se stále snaží lákat na falešné slevy, čímž jednají protizákonně.
„Obchodníci podle zákona musí u zboží ve slevě uvádět také informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy, od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně,“ uvádí na svých webových stránkách Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Speciální kategorií jsou vozíky. Čím větší, tím lépe, tedy pro obchodníky. Prázdný vozík totiž navozuje pocit, že nám v něm něco chybí. A když nám k tomu vyhrává příjemná hudba a cítíme se v obchodě dobře, začneme tam trávit víc času a utrácíme více peněz.

Jak nakupovat chytře a levněji
Pokud chcete ušetřit anebo nakupujete více, než spotřebujete, a jídlo pak končí v koši, jděte na to chytře. Před cestou do obchodu si vždy připravte nákupní seznam, ať neriskujete, že budete nakupovat podle emocí. To je totiž přesně to, co obchodníci chtějí. Udělejte si přehled, co opravdu chybí. Plánujte jídla na několik dní dopředu, ideálně tak, aby šly zbytky z jednoho jídla využít v dalším. Třeba zbytky pečeného kuřete můžete plánovat do rizota nebo polévky. Před odchodem na nákup si dejte menší svačinu. S prázdným žaludkem totiž máme chuť téměř na všechno, co kolem sebe vidíme. Hlídejte akce, ale rozumně. Pokud je něco trvanlivé a opravdu to využijete, nakupte do zásoby. Ale jen to, co skutečně jíte. Párky v akci nemají smysl, když je u vás nikdo nejí a zkazí se vám v lednici.
A jak je to s věrnostními kartami? S nimi většinou sice dostanete slevu, ale zároveň předáváte obchodníkovi informace o tom, co rádi nakupujete. Tyto informace se pak používají k cíleným nabídkám. Pokud vám to nevadí, můžete ušetřit. Ale vždy se dívejte, jestli sleva není jen naoko nebo vázaná na další nákup.
Zdroje: autorský článek, idnes.cz, kupi.cz, férpotravina.cz