Toto jsou největší chyby českých řidičů. Cizinci je nenávidí
V autě se často ukáže pravá tvář řidiče. Ačkoliv každý z nás chce dojet do cíle bezpečně a bez zbytečných komplikací, chybám na silnicích se vyhne málokdo. Český řidič má své specifické zlozvyky – jedni netrpělivě spěchají a riskantně předjíždějí, jiní zapomínají na základní pravidla a občas neví, k čemu slouží blinkry. Stačí pár vteřin nepozornosti, a hned může být na silnici pěkně dusno.
Ve srovnání s některými zahraničními destinacemi na tom sice nejsme tak špatně, ale do ideálu to má ještě daleko. I když statistiky řadí Čechy někam do řidičského průměru, realita na našich silnicích někdy připomíná spíš bojové pole než plynulý provoz. Pokud se chceme přiblížit pohodě a slušnosti, jakou vykazují třeba řidiči v Nizozemsku, musíme na sobě zapracovat.
Kruhový objezd není atrakce
Bezohlednost na kruhovém objezdu bohužel patří k běžným jevům na českých silnicích. Rozhodně na něj nevjíždějte ve velké rychlosti. Taktéž dávejte včas vědět, kdy budete odbočovat. Přispějete tím nejen k bezpečnosti, ale taktéž můžete ušetřit čas jiným řidičům. Na vícepruhovém „kruháči“ se potom snažte držet ve středu, dokud se nebude blížit Váš výjezd. V žádném případě na něm pak nekličkujte mezi pruhy podle libosti.

Zipování
Pokud si pod pojmem „zipování“ představíte pouze zapínaní zipu od bundy nebo mikiny, máte zřejmě problém – stejně jako velké množství Čechů. Střídavé řazení totiž patří vůbec k nejčastějším problémům, kterých se dopouští. Jakmile dochází k zúžení pruhu, rozhodně se nesnažte okamžitě nacpat do toho pokračujícího. Stačí potom jen, aby některé vozidlo zastavilo, a kolona je na světě.
Takhle si čas neušetříte
Jestli máte dojem, že si lepením na zadní část cizích vozidel ušetříte čas, jste na omylu. Nikdy totiž nevíte, jaká situace na vozovce nastane. A Vám se pak může klidně stát, že nebudete mít dostatek času na zareagování. Navíc je vyšší pravděpodobnost, že pomalejší řidič je začátečník. Proto byste jej neměli znervózňovat, neboť se může dopustit chyby mnohem snáze než zkušený řidič. Ve finále pak můžete v autě vysedět mnohem hlubší důlek než v případě, kdybyste bezpečný rozestup dodrželi. Asi jste již slyšeli o pravidle dvou sekund. To má své opodstatnění a rozhodně jej dodržujte.
Tohle chování je nepřípustné
Proklínání ostatních účastníků provozu a agresivní chování jsou bohužel častým jevem. Pro kolony to platí obzvlášť. Sice jsme na tom rozhodně lépe než státy z jižní části Evropy, kde jsou nadávky společně s vytrubováním na denním pořádku, ale dobře na tom ještě nejsme. Dalším problémem v kolonách je přejíždění z pruhu do pruhu. Tím rozhodně čas neušetříte. Naopak se délka kolony s každým takovým přejezdem prodlouží. Když pak bude tímto způsobem „myškovat“ z pruhu do pruhu více řidičů, můžete být nakonec ochuzeni vskutku o notnou dávku času.
Uvolněním jízdního pruhu můžete zabránit nehodě
Celá řada šoférů se na silnicích chová sobecky. Bohužel i to může být důvodem vzniku nehody. Sobecké chování je například nežádoucí, když se před Vás někdo potřebuje zařadit z připojovacího pruhu. V takové situaci je někdy lepší zpomalit, nebo udělat kolegovi prostor. Možná přijdete o pár sekund času, ale můžete tím předejít tomu nejhoršímu. A to je mnohem důležitější.
Škodit může i přemíra rozvážnosti
Rozvážnost pro Vás může být v mnoha situacích skvělým parťákem. V některých situacích to ovšem neplatí. Řeč je například o příliš pomalém vjíždění na kruhové objezdy. Tím můžete zablokovat provoz, za což Vám rozhodně nikdo nepoděkuje. Naopak může v některém z temperamentnějších řidičů začít vařit voda. A ten může kvůli své agresi později způsobit dopravní nehodu.
Pomoct se záchranou lidského života můžete i Vy
Dalším pravidlem, s kterým se ještě někteří nesžili, je vytváření uličky pro složky integrovaného záchranného systému. Přitom díky jeho správnému dodržování můžete svou měrou přispět k záchraně lidského života. Proto vytvářejte uličku vždy již v moment, jakmile přijedete do kolony. V levém pruhu se řaďte co nejvíce vlevo. V pravém nebo prostředním pruhu uhýbejte tak, aby mezi levým pruhem a vámi vznikl prostor alespoň 3 metry. Zároveň dodržujte dostatečné rozestupy, abyste mohli Vy i ostatní účastníci provozu případně provádět různé žádoucí manévry.
Toto je obzvlášť nebezpečné
Obzvlášť nebezpečnou záležitostí může být předjíždění. V žádném případě nepředjíždějte v moment, kdy si nejste naprosto jistí bezpečností tohoto úkonu. A to ani tehdy, když to přerušovaná čára povoluje. Pokud by Vás pak snad někdy napadlo předjíždět přes plnou čáru, nedělejte to. Každá plná čára má svůj důvod. Předjíždět přes dvojitou čáru je pak již čisté šílenství a hazard se životem.
Nedostatečná pozornost
Častým viníkem dopravních nehod bývá taktéž špatná pozornost. Řízení není jednoduchá činnost, proto se ji věnujte naplno. Nikdy neberte telefon ani jiné zařízení do ruky. Některé dámy mohou také dostat nápad, že by se před semaforem mohli podle zrcátka zkrášlit. Asi není třeba dodávat, že ani to není rozumné.

Špatné používání mlhových světel
Používat mlhová světla není žádná složitost. Stačí se řídit jejich názvem. Pokud je ovšem budete používat i tehdy, když není mlha, ohrožujete tím bezpečnost. To platí obzvláště po dešti, kdy se světlo z mlhovek nepříjemně odráží. Málokdo je asi nechává zapnutá schválně, ale našli bychom řidiče, kteří je zapomínají vypínat. Pokud mezi ně patříte, snažte se tomu příště vyvarovat.
Zdroje: aktualne.cz Svět motorů autozive.cz ctidoma.cz