Tohle je nejlepší auto pro začátečníky: Levné, spolehlivé a přežije i to, co jiná auta položí. Češi ho milují
Každý si pamatuje svůj první školní den, první lásku a první auto. Vybrat optimální vůz pro začínajícího řidiče však může být kumšt. Některé automobily ovšem snoubí příznivou cenu, spolehlivosti a snadnou obsluhu.
Je všeobecně známý fakt, že nejlepší auto pro začínající řidiče je ojetina. Takový vůz je levnější, takže nezruinuje váš rozpočet, a lze se na něm vyjezdit. Češi přitom mají oblíbených hned několik modelů, které se hodí jako první vůz. Minimálně jeden z nich je levný, spolehlivý a zaručuje jednoduchou údržbu. Nejprve se však zaměřme na to, jaké konkrétní vlastnosti by vlastně mělo mít auto pro začínajícího řidiče, který s ním bude jezdit asi převážně do školy nebo do prvního zaměstnání.
Tohle musí mít vaše první auto
Při výběru auta hrají vždy roli zkušenosti řidiče. První vůz by tak měl zajišťovat snadnou obsluhu, nenáročný servis a pochopitelně musí být i spolehlivý. Na co byste se měli zaměřit?
- Velikost – první auto asi nebude rodinné SUV. To bývá nejen dražší, ale není vhodné ani pro nezkušené řidiče. Řešením se tak může stát spíše menší kombi nebo hatchback.
- Výkon – silný motor sice nadělá spoustu hluku, ale u prvního auta ho lze oželet. Pro méně zkušené řidiče bude plně dostačující objem motoru do 1,6 litru.
- Najeté kilometry – 400 tisíc kilometrů na tachometru už může být trochu moc. Na druhou stranu auto s podezřele nízkým počtem najetých kilometrů může mít tachometr stočený.
- Spotřeba – zjistěte si, za kolik litrů na sto kilometrů auto jezdí. Vůz do školy či do práce budete potřebovat téměř denně. Za šetrný je možné považovat model, jenž bude mít spotřebu do šesti litrů.
- Další vlastnosti – pozornost věnujte i typu motoru (diesel bývá vhodnější pro delší trasy), převodovce (manuál nebo automat), stavu karoserie (rez pochopitelně není žádoucí), vybavení interiéru či dostupnosti náhradních dílů.

Kolik do auta investovat peněz?
Menší ojeté auto lze sehnat už v nižších desítkách tisíc korun, ale logicky to nebude žádná hitparáda. Nejlevnější vozidla navíc mohou ukrývat závažné vady. Pokud nechcete tolik utrácet, ale zároveň žádáte spolehlivost, měli byste se porozhlédnout v cenové kategorii minimálně 100 tisíc korun. První automobil ale samozřejmě může být i dražší. Záleží na vašich finančních možnostech. Každopádně by ho měl před nákupem vidět zkušený mechanik či alespoň někdo, kdo autům rozumí.
Tenhle model Češi milují
Češi si jako první auto často vybírají domácí škodovku. Mezi nejoblíbenější vozy s touto značkou u začínajících řidičů patří Škoda Fabia druhé či třetí generace. Čeští začátečníci za volantem ovšem milují rovněž model Renault Clio, který se vyrábí od roku 1990 a dnes je k dispozici už jeho pátá generace. Tento malý automobil se dá sehnat za pětimístnou částku. Jde přitom o méně složité auto, jež nebývá náchylné k poruchám a zaručuje i jednodušší údržbu. Mezi „prvořidiči“ je přitom oblíbená i jeho kombi verze Grandtour.

Clio není jediný model zahraniční provenience, který je velmi oblíbený jako první auto na cesty (nejen) do práce. Za populární lze označit rovněž Ford Focus, Dacii Sandero, Kiu Ceed nebo Toyotu Yaris. Pro začátečníky je stále doporučován také Ford 500, tedy již mnoho desítek let populární „pětistovka“. Tohle italské autíčko je ovšem poněkud „bizár“. Dá se sice sehnat za několik desítek tisíc, má nízkou spotřebu a projede prakticky všude, ale jde o skutečné miniauto, které navíc může být středem pozornosti.
Tip na závěr: Někteří lidé vám budou tvrdit, že i začínající řidič by měl dbát na svou prestiž. Proto vám jako první vůz doporučí auto značky Audi, BMW nebo Mercedes. Tento pohled může mít své plus, protože tato auta jsou známá svou kvalitou, luxusem a bezpečností. Přesto však nemusí být od věcí se při výběru zaměřit i na menší, úsporné a dobře sloužící ojetiny od jiných výrobců. Na „reprezentativnější auto“ budete mít dost času později.