Tohle je nejbarevnější ulička v Česku: Kde končí kreativita a začíná kýč? Rozhodně stojí za to vidět
Pod Starou horou ve Velkých Pavlovicích najdete patnáct opravdu netradičních vinařských sklípků. Jeden má cenu přes pět milionů korun a stavby působí, jako by tančily, a dohromady tvoří úžasnou barevnou podívanou. To ovšem nic nemění na tom, že nejbarevnější česká ulička rozdělila místní na dva tábory. Jeden ji považuje za cirkus a přehlídku nevkusu, podle druhého se jedná o skvělý způsob, jak v místě podpořit turistický ruch.
Vinařské město Velké Pavlovice na Břeclavsku budí ohromné emoce, to kvůli sérii barevných domečků na úpatí Staré hory. Vinařská ulička totiž působí na první pohled nezvykle moderním dojmem. Jak už jsme zmínili, domky, kterých je dohromady patnáct, hrají všemi barvami, od oranžové až po zelenou, a svým architektonickým designem působí, že tančí.
Ty sice archivními sklepy disponují, „la gaudiwasser“, jak se opilým sklepům také přezdívá, však mnozí nepřijali a mají je v oblibě asi tak, jako někteří Pražané známou Chobotnici alias Národní knihovnu, jež měla stát na Letenské pláni. Opilé sklepy na jednu stranu sice pohoršují tradičněji založené lidi, kterým přijdou jako ukázka nevkusu, na stranu druhou ovšem přitahují turisty a návštěvníky, kteří si chtějí u hravě vypadajících domků udělat fotku se skleničkou vína v ruce.
Pro turisty hit, místní nadšení opustilo
Sklípky postavila soukromá firma, které město odprodalo obecní pozemek. Ta vsadila na supermoderní architekturu. Majiteli sklípků pak mají být dle webu Deník potenciální investoři a movitější lidé, kteří by mohli Velkým Pavlovicím pomoci s dalším rozvojem. Sklípky mají disponovat dvěma obytnými pokoji a hodovní místností. Cena jednoho se pohybuje kolem pěti a půl milionu korun.

„Je rozhodně dobře, že dojde k výstavbě všech sklepů naráz, protože jak už to bývá, když dáte lidem volnou ruku, je pak každý sklep úplně jiný,“ pochvaloval si ještě před zahájením stavby místostarosta Zdeněk Karber, který oceňuje, že jsou si stavby podobné jako vejce vejci.
Místním, kterým se odvážný projekt nezdá, může být útěchou alespoň to, že by měli majitelé sklípků nakupovat víno od velkopavlovických vinařů. To, zda se pastelové barvy do jejich kraje hodí, je už jiná. Někteří totiž stavby označili pouze za nehezkou atrapu, kterou místní neocení a jež má pouze přitáhnout turisty podobně jako třeba Disneyland. Jiným připomínají domky pro změnu dětskou stavebnici lego.
Architekti si prý na sebe pletou bič sami
„Když umělci navrhují nesrozumitelná díla, sami na sebe pletou bič. Je jedno, jestli jde o uprchlickou krizi, nebo umění, pokud lidé něčemu nerozumí, hned všechno odsoudí,“ varuje historik architektury Jakub Potůček. Podle něj si však i ti největší odpůrci časem zvyknou. Ostatně jim ani nic jiného nezbyde.

„Když se postavila rozhledna Slunečná, také s ní spousta lidí nesouhlasila. Turisté se budou na sklepy jezdit dívat, tak jako předtím na ni,“ má ale naopak zase jasno jeden z místních, Karel Michna. Ostatně ani pověstnou Eiffelovu věž si lidé nezamilovali hned na první pohled… Opilé sklepy však veškeré kritice navzdory získaly 3. místo v soutěži Stavba Jihomoravského kraje 2012 v kategorii Bytové stavby.
Pokud se vám opilé sklepy zalíbily, máme pro vás dobrou zprávu. Tři z nich totiž slouží k pronájmu. Hosté v nich mohou strávit několik dní, popít dobré víno a pokochat se místní faunou a flórou. Vítáni jsou i mazlíčci. A co na to samotní turisté? Podle internetových recenzí se zdá, že jsou z projektu nadšeni. „Domečky jsou kouzelné, jezdíme sem již několik let a vždy se rádi vracíme. Ubytování je to nádherné,“ píše se v jedné z mnoha.
Zdroje: denik.cz, breclavsky.denik.cz