Češi to kupují jako housky v krámě. Přitom jsou horší než výfukové plyny, varují odborníci
Na první pohled jde o neškodný doplněk, který si do auta pořizují statisíce Čechů. Stojí pár korun, je dostupný prakticky všude a tváří se jako praktické řešení běžného problému. Jenže to, co má zlepšovat prostředí uvnitř vozu, ve skutečnosti často více škodí, než pomáhá. Přesto ho lidé kupují jako na běžícím pásu.
Na základě moderních výzkumů a testů se může jednat o jeden z nejpodceňovanějších zdrojů chemického znečištění uvnitř vozidla. Přitom skutečná péče o interiér a pravidelná hygiena by byla mnohem účinnější a bezpečnější. Řeč je o levných osvěžovačích vzduchu do auta.
V Česku je jejich obliba masivní. Najdete je na všech benzinkách, v obchodech, na e‑shopech i v autoservisech. Spotřebitelé jsou lákáni intenzitou vůně a cenou, zatímco původní výrobci i řetězce často mlží ohledně složení. U mnoha takových produktů nejsou ani uvedeny některé důležité informace, jako například bezpečnostní rizika.

Dobrovolně vdechujeme karcinogeny
Levné typy osvěžovačů vzduchu do auta, jež jsou u nás běžně prodávány kolem 20–60 Kč, často obsahují směsi těkavých organických sloučenin (VOC), ftalátů, formaldehydu, benzenů, toluenu a dalších aromatických uhlovodíků i syntetických alergenů. Laboratorní analýzy odhalují, že jediný takový osvěžovač může uvolňovat i přes sto různých chemických látek. Mnohé z nich přitom nejsou ani uvedeny na obalu produktu.
Formaldehyd, který se může uvolňovat ze samotné náplně osvěžovačů nebo vzniká jako jeho sekundární produkt, je přitom uznáván za karcinogen skupiny 1. Dalším problémem jsou ftaláty, které prodlužují trvanlivost vůně a jsou spojovány s narušením hormonálního systému. To je zvláště rizikové pro děti a těhotné ženy.
Stejně tak některé interiérové osvěžovače uvolňují i benzen, který patří mezi průmyslová rozpouštědla a je rovněž karcinogenní. Z uvedených informací je tak patrné, že za levnou vůní se často skrývá nezdravý chemický koktejl.
Maskování problému nepomůže
Pokud máte ve voze cítit plíseň nebo zatuchlý zápach z klimatizace či sedaček, levný osvěžovač třeba krátkodobě pomůže. Ale jde jen o zamaskování problému. Tyto látky nezničí zdroj zápachu. Ten se často skrývá právě v plísních, zpocených sedačkách či v klimatizaci. Některé látky obsažené v osvěžovačích mohou naopak podporovat nežádoucí druhotné chemické reakce.
VOC například reagují s ozónem za vzniku ultrajemných částic, které jsou často výrazně toxičtější, než látky uvolňující se přímo z náplně produktu. Výsledkem je sice několik dnů trvající intenzivní vůně, ale zároveň váš vůz zůstává chemicky znečištěný s potenciálním negativním vlivem na zdraví.

Paradoxně se používáním levných osvěžovačů prodlužuje „pobyt“ chemikálií v autě. Vysoká teplota i sluneční záření mohou urychlit uvolňování VOC z plastových a textilních povrchů. Interiér auta se tedy rychle stává dějištěm chemických reakcí, na které vás výrobce daných produktů neupozorní.
Dopady na zdraví a interiér
Dlouhodobé vystavení těkavým organickým látkám a formaldehydu vede k symptomům jako jsou bolesti hlavy, podráždění očí, nosu a hrdla, kašel, zhoršení astmatu nebo alergie. U citlivých osob může dojít i k závratím, únavě a poruchám koncentrace, což je při řízení auta obzvlášť nebezpečné.
Z technického hlediska pak agresivní chemikálie působí i na samotný interiér. Měkčené plasty v palubní desce, lišty, potahové materiály i koberce mohou degradovat, ztrácet barvu a praskat. Dlouhodobě to pak znamená vyšší náklady na renovaci nebo výměnu komponent. Raději se proto zaměřte na pravidelnou péči o interiér vozidla, abyste nějaké nepříjemné zápachy nemuseli vůbec řešit.