Spočítáte (8 + 2 × 3) ÷ 2 + 4 bez kalkulačky? Pak jste mozek národa. Je to primitivní, ale 90 % to nezvládne
Zní to jako banální úloha ze základní školy, ale právě na ní si vyláme zuby většina dospělých lidí. Nejde přitom o znalosti matematiky jako takové, ale spíše o to, jak moc jsme si odvykli přemýšlet bez pomoci technologií. Mnoho lidí už nevypočítá ani jednoduchý příklad bez použití kalkulačky v mobilu.
Matematické úlohy, které nám dříve nedělaly žádné větší potíže, dnes vyvolávají spory i mezi dospělými. Příkladem je jednoduchý příklad (8 + 2 × 3) ÷ 2 + 4. Přestože by mělo jít o záležitost na pár sekund, mnoho lidí se není schopno dobrat správného výsledku. Ale proč tomu tak je? Zapomínáme totiž základní pravidla matematiky, jako je třeba správné pořadí jednotlivých matematických operací.
Vše za nás spočítají technologie
Základní aritmetika bývala dříve samozřejmou dovedností téměř každého člověka. V době, kdy kalkulačky byly vzácnost a mobily science fiction, jsme si z hlavy dokázali vypočítat i úrok u stavebka. A dnes? Dnes máme Google a chytré telefony.

Základní příklad, který by měl každý zvládnout během pár vteřin, se tak pro mnohé stává zábavou pomalu na celé odpoledne. Smutnou skutečností přitom je, že se naše mozky postupem času odnaučily pracovat s číselnými operacemi. A to nemá být žádná kritika, nýbrž fakt, který potvrzují i testy finanční gramotnosti či logického myšlení.
Kde děláme nejčastěji chybu?
Příčina neúspěchu v podobných příkladech často tkví v zapomenutém pravidle, že v matematice není všechno jen o počítání zleva doprava. Existuje totiž přesně dané pořadí operací. Jako první se vždy počítají operace v závorkách, poté probíhá násobení a dělení (zleva), a nakonec sčítání a odčítání.
Je to podobné jako u jazyků, když zapomeneme gramatiku, chápeme text špatně. Matematika má svá jasně daná pravidla také. A pokud je ignorujeme, pak se i jednoduchý příklad může změnit v hlavolam, který nám na sebejistotě nepřidá.
Paměť je potřeba trénovat
Dnešní doba nás bohužel čím dál více učí spoléhat se na technologie. Většina lidí používá kalkulačku i na sčítání drobných částek. Nedej bože, aby po nás někdo chtěl spočítat trojčlenku. Na používání technologií není sice nic špatného, ale má to následky, a to především takové, že tím oslabujeme svou mentální kapacitu.

Trénink paměti a počítání má přitom vědecky ověřený vliv na kognitivní zdraví. Studie ukazují, že lidé, kteří pravidelně trénují svůj mozek, mají menší riziko demence a lepší schopnost rozhodování i v pozdějším věku.
Dříve bylo běžné, že děti počítaly z hlavy i desetinná čísla, násobilku uměly zpaměti a my jsme si ještě před pokladnou dokázali poměrně přesně spočítat, na kolik nás vyjde nákup, který máme v košíku. Dnes si naopak často ani nevšimneme, že jsme dostali o deset korun méně nazpět.
Řešení příkladu (8 + 2 × 3) ÷ 2 + 4
Podobné příklady jako ten náš kolují po sociálních sítích a způsobují zmatky. Lidé se hádají v komentářích, co je správně, protože už si nepamatují základní pravidla. Tyto matematické úlohy přitom nejsou žádné chytáky, ale jde o běžné příklady, které počítají malé děti ve školách.
Je proto důležité se nejen naučit základní matematické postupy, ale také si je občas procvičit. Zkuste někdy místo kalkulačky v mobilu použít tužku a papír a pokuste se různé příklady, na které narazíte v běžném životě, vypočítat sami. Jedině tak si osvěžíte to, co jste se už dávno naučili.
A teď už slíbené rozuzlení našeho příkladu. Jaký je tedy správný postup jeho výpočtu?
Nejprve je potřeba vynásobit čísla v závorce:
2 × 3 = 6
Poté k výsledku přičteme osmičku:
8 + 6 = 14
Následně číslo 14 vydělíme dvojkou:
14 ÷ 2 = 7
A nakonec přičteme čtyřku:
7 + 4 = 11
Správná odpověď je tedy 11.
Zdroje: diktatyapriklady.cz, umimematiku.cz, reflex.cz