Rozhodnutí padlo: Konec známek pro prvňáky. Naposledy dostanou klasické vysvědčení. Co přijde pak?
Konec školky a začátek velké životní změny. To vše prožívají děti, které nově nastupují do první třídy. Zatímco některé se vyloženě těší na to, až se jejich žákovská knížka bude plnit jedničkami, další děti to příliš neřeší. Ti méně zdatní, pomalejší nebo doposud spíše hraví, než připravení na učení, mohou brát horší známky než jedničky jako opravdové příkoří. V mnoha zemích se již od zkostnatělého systému známkování na základních školách upustilo, u nás se revoluční změna chystá až nyní.
Každá větší změna školského systému s sebou vždy nese trochu vypjatou atmosféru. Společnost se nezřídka rozdělí na dva tábory, kdy jedni změnu vítají, zatímco druzí ji považují za špatnou. Nejinak je tomu i u známkování. Ale jak už to tak bývá, nikdy nemůžou být spokojení všichni. Důležité je, aby změna byla přínosná především pro děti, pro něž je první třída již tak velkým životním krokem, a jako taková by měla být maximálně ulehčena.
Vysvědčení sahá až do dob Marie Terezie
Od roku 1774, kdy se zastáním Marie Terezie zavedl Všeobecný školní řád, byli žáci vystavováni hodnocení učitelů. Nicméně systém pěti známek, který známe dnes, byl zaveden až mnohem později, po druhé světové válce. A od té doby se toho u nás moc nezměnilo. Léty prověřené osnovy se mění jen pomalu, i když v posledních letech probíhají snahy o to, aby se od základu zmodernizovaly a také přizpůsobily moderní době. S tím souvisí i známkování a jeho změna od pětistupňového systému k mnohem objektivnějšímu a ohebnějšímu slovnímu hodnocení.

Změny se zatím dočkají první a druhé třídy
Na revoluci napříč školským systémem u nás si ještě určitě počkáme mnoho let, nicméně první vlaštovka je na obzoru. Konce známkování se mají dočkat děti prvních a druhých tříd. Novela zákona, která je součástí dlouhodobého plánu Ministerstva školství, počítá s tím, že se známkování pro nejmladší děti zruší a od školního roku 2027/2028 se postupně najede na slovní hodnocení. Plánovaná změna má velkou naději na realizaci, protože jsou s ní zajedno politické strany z vlády, ale i opozice. Doposud využívaly systém slovního hodnocení školy dobrovolně, ale drtivá většina jich stále zůstala u klasických známek. Novela by měla zařídit, aby změna proběhla plošně a bez výjimek.
Známkování rozděluje společnost
Zatímco Ministerstvo školství, jakožto realizátor novely, chce zrušením známek snížit tlak na rivalitu a konkurenci v dětském kolektivu, hlasy odpůrců tvrdí, že děti známky potřebují, aby jasně věděly, jak si stojí, že si ze slovního hodnocení nic nevezmou a je to spíš ukazatel pro rodiče. Konec známek se totiž netýká jen vysvědčení, ale i průběžného hodnocení v podobě testů, ústních zkoušek apod. Rozkol je i mezi samotnými učiteli. Část z nich slovní hodnocení vítá, protože známky berou jako přežitek minulosti, který nevypovídá nic o schopnostech konkrétního žáka.

Změnou projdou i odklady školní docházky
Mimo zrušeného známkování je součástí novely i minimalizace odkladů, které v České republice několikanásobně překračují evropský průměr. Momentálně do školní lavice zavítá jen každé čtvrté dítě, a to chce Ministerstvo školství změnit. Nově by mělo být rozhodnutí odkladu pouze na odbornících, kteří k němu přistoupí jen ve výjimečných případech. Snížením počtu odkladových dětí už nebudou potřeba přípravné třídy, které se postupně zruší. Celá změna by měla lépe rozložit počty dětí ve školkách a základních školách.
Děti jsou naše budoucnost, a pokud jsou na obzoru změny, které by jim mohly ulehčit vzdělávání a zlepšit psychickou pohodu, měli bychom to jako rodiče kvitovat s nadšením a pochopením. Důležité však je, aby byly změny systémové a postupně navazovaly celým několikaletým systémem školní docházky, případně i při přechodu na střední školu.