Řidiči, tohle tlačítko zmáčkněte, když je v autě horko. Mnohem účinnější než klimatizace
Pro všechny řidiče, kteří nesnášejí vedro v autě a zároveň se vyhýbají klimatizaci, máme dobrou zprávu. Na palubní desce existuje tlačítko, které vám dopřeje trochu osvěžení. Navíc dokáže zmírnit negativní dopady, které klimatizace může mít.
Pokud je vám v autě horko, existuje jednoduchý trik, jak vychladit interiér mnohem rychleji (a zdravěji) než za pomoci klimatizace. Klíčové je správné využití tlačítka pro cirkulaci vzduchu, které najdete na palubní desce.
Proč se vyhnout klimatizaci?
Klimatizace se využívá nejen v autech, ale například i v kancelářských prostorech. Nejde ovšem o úplně zdravý způsob chlazení. Proud studeného vzduchu z klimatizace, zejména pokud je nasměrován přímo na obličej, vysušuje oči a sliznici dýchacích cest. To může způsobit podráždění, pálení očí, ale také škrábání v krku, chrapot a rýmu. Pokud navíc máte v autě až příliš chladno, můžete zažít takzvaný teplotní šok, ten vzniká při rozdílu teplot 5 až 7 °C a vede k oslabení imunity, bolestem hlavy, únavě a k infekcím horních cest dýchacích. Proud studeného vzduchu směřující na záda nebo krk může způsobit svalové křeče, bolesti hlavy a ztuhlost. V klimatizaci se mohou usazovat a množit bakterie, plísně a roztoči, obzvlášť když není pravidelně čištěna nebo neměníte filtraci. Mezi známé škodiče patří bakterie Legionella, která může způsobit závažné onemocnění podobné zápalu plic, známé jako „nemoc z klimatizace“.

Co je cirkulace a jaké má výhody?
Cirkulace vzduchu v autě znamená, že ventilace nebo klimatizace nepřivádí čerstvý vzduch zvenčí, ale opakovaně využívá vzduch, který už je uvnitř. Tlačítko cirkulace je obvykle označeno symbolem auta se šipkou v kruhu uvnitř (někdy je na tlačítku jen několik šipek za sebou směřujících do kruhu).
Vzduch při zapnuté cirkulaci proudí v uzavřeném okruhu. Uvnitř vozu se uzavře klapka, která normálně vpouští vzduch do interiéru. Ventilátory a klimatizační systém nasávají vzduch z kabiny, filtrují ho a případně ochlazují nebo ohřívají. Tento filtrovaný vzduch pak cirkuluje stále dokola.
Cirkulace zajišťuje rychlejší ochlazení interiéru, jelikož pracuje s již ochlazeným vzduchem v interiéru. Díky tomu navíc ušetříte energii i palivo, protože nedochází k neustálému chlazení nového vzduchu. Cirkulace je užitečná i z toho důvodu, že chrání před znečištěným ovzduším, výfukovými plyny a prachem ze silnice.

Jak cirkulaci vzduchu v autě správně používat?
V horku, než nastartujete auto, nejdříve pořádně vyvětrejte – otevřete okna, ať nahromaděný přehřátý vzduch může ven. Poté zapněte klimatizaci a cirkulaci. Na delších cestách režimy střídejte, pokud je cirkulace zapnutá moc dlouho, přicházíte o veškerý kyslík v kabině, a to vás může unavit. V zimě cirkulaci zapínejte jen v případě, že stojíte v koloně, vjíždíte do podzemního parkoviště nebo projíždíte tunelem, abyste do auta nevpouštěli znečištěný vzduch. V zimních měsících je v autě více vlhkosti a cirkulace vzduchu, která běží příliš dlouho, může způsobit mlžení oken. V Rakousku například můžete před alpskými tunely vidět značku, která nabádá k zapnutí cirkulace po dobu, než tunelem projedete.
Všechna auta tlačítko pro zapnutí cirkulace mají, moderní vozy často disponují automatickým režimem cirkulace, který sám rozpozná znečištění venkovního vzduchu a podle potřeby mezi režimy přepíná.
Cirkulaci vzduchu lze používat i bez zapnuté klimatizace. V autě pak budete mít přibližně stálou teplotu, nebude vám dovnitř vnikat horký ani studený vzduch, vyhnete se i pachům a znečištění. Jelikož se ale vzduch v kabině ohřívá lidským teplem i slunečními paprsky dopadajícími na kapotu, můžete si interiér pomoci vychladit právě klimatizací. Tu ale díky cirkulaci nemusíte túrovat celou dobu, stačí ji občas zapnout – na malou chvíli. Díky omezenému používání klimatizace předejdete negativním důsledkům, které může způsobovat.