Řidiči těchto aut už v centru města jen tak nezaparkují. Od září se připravte na tvrdý zásah do peněženky
Podzim s sebou kromě ochlazení přinese i nová pravidla a omezení pro řidiče, která zasáhnou každodenní rutinu místních i návštěvníků metropole. Jak už v poslední době bývá zvykem, nebude se jednat o žádné slevy ani úlevy – ale právě naopak.
Vlastníte automobil? Tak zpozorněte. Od 1. září mnohé z vás čeká nepříjemná změna, která může zamávat s vašimi náklady na vozidlo.
Pražské parkování zaznamená výrazné změny
Září je obdobím plným změn – děti jdou do školy, končí éra dovolených, ochlazuje se. A změny se projeví i v rámci parkování v Praze. Reforma se týká hlavně těch, kteří dosud mohli využívat výhody spojené s parkováním elektromobilů. Ty ještě během prázdnin mají v mnoha parkovacích zónách hlavního města zvláštní zvýhodnění. Včetně parkování se slevou, nebo dokonce zcela zdarma.
Zvýhodněné parkování je opatřením, které chce podpořit ekologičtější formu dopravy a v centru města omezit emise a znečištění vzduchu, který mají Pražené každodenně „pod nosem“.
Pražské parkovací zóny mají už vcelku dlouhou historii. Systém zón sahá až do 90. let, kdy se placené parkování poprvé zavedlo v historickém centru. Od té doby pravidla prošla mnoha reformami, jelikož řidičů a automobilů rychle přibývá a některým obyvatelům Prahy se to přestává líbit. Zatím se ale převážně týkala hlavně klasických aut se spalovacím motorem, u elektromobilů zatím restrikce fungovaly omezeně.

Co čeká majitele elektromobilů v praxi?
V praxi to znamená, že řidiči elektromobilů od září zažijí u parkovacích automatů překvapení – místo zaběhlých výhod je nově čeká placení. Doposud mohli elektromobilisté parkovat na modrých (rezidentských) a fialových (smíšených) zónách zdarma v případě, že jejich automobil měl registrační značku ze série „EL“ nebo platné speciální oprávnění přímo od magistrátu.
Od 1. září letošního roku už ale v Praze zdarma nezaparkuje žádný elektromobil. Nově budou platit úplně všichni, jak za krátkodobé parkování, tak i za rezidenční. Majitelé elektroaut ale stále o polovinu méně než ti, kteří vlastní klasická motorová vozidla. Zvýhodnění a možnost slevy platí hlavně pro obyvatele Prahy s trvalým pobytem v hlavním městě, pro mimopražské bude parkování za plnou cenu.
Přehledně: Rezidentské (dlouhodobé) parkování na modré zóně pro běžná vozidla je 1 200 Kč za 1. vozidlo, druhé vozidlo 7 tisíc Kč ročně. Pro elektromobily od 1. září za 600 Kč, druhé vozidlo za plnou cenu. Krátkodobé parkování pro běžná vozidla za až 80 Kč, elektromobily vždy za polovinu. Parkovací all-in-one karta pro rezidentské majitele všech typů vozů za 24 tisíc Kč ročně.

Řidičům se zvýší náklady, co s tím?
Od září tedy řidiči elektromobilů musí počítat s výrazným navýšením nákladů na parkování. V modrých a fialových zónách je hodinová sazba zhruba 40 až 80 korun za hodinu. V některých podzemních garážích zaplatíte 65 korun za hodinu. V praxi to tedy znamená, že celodenní parkování se v centru řidičům nevyplatí, a od září už ani těm, kteří vlastní elektromobil.
Tato parkovací reforma má motivovat k rozumnému využívání parkovacích míst i k regulaci dopravní situace, právě proto, že už tak je naše metropole auty přeplněná. Jak se ale s tím, když potřebujete jet do centra, poprat?
Pokud nechcete platit horentní sumy za parkování, nechte automobil na okraji města, kde si rovnou přestoupíte na veřejnou hromadnou dopravu. Na periferiích najdete spoustu P+R parkovišť s cenově dostupným i bezplatným parkováním, které navazují přímo na spoj s dobrou dostupností do centra. Parkoviště P+R najdete na Černém Mostě, v Letňanech, na Chodově (na všech třech zaplatíte 50 korun na den), v Radotíně a dalších přilehlých lokalitách.