Psychologové tvrdí: Pokud používáte tyto smajlíky, máte následující vlastnosti. A ne vždy pozitivní
Lidé si často myslí, že emoji jsou jen roztomilým doplňkem zpráv. Avšak právě výběr těchto malých obrázků může podle odborníků napovědět víc, než si připouštíme. Psychologové totiž stále častěji zkoumají, jaký je vztah mezi osobností člověka a tím, jaké emoji používá.
Studie z prestižních univerzit ukazují, že výběr smajlíků není náhodný. Může vypovídat o emoční inteligenci, vztahovém nastavení i sklonu k narcismu nebo manipulaci. Některé emoji mají navíc úplně jiný význam pro mladší generaci než pro tu starší. Pokud tedy často klikáte na jedno konkrétní emoji, možná tím o sobě odhalujete víc, než jste si mysleli.
Oblíbený smajlík vypovídá o nejistotě
Obličej smějící se až k slzám patří dlouhodobě mezi nejpoužívanější smajlíky na světě. Lidé ho dávají pod vtipná videa i do zpráv, když chtějí vyjádřit, že se opravdu baví. Psychologové ale upozorňují, že právě tento smajlík může být signálem mnohem hlubších emocí. Nejčastěji ho používají extroverti, lidé, kteří chtějí být vnímáni jako uvolnění, vtipní a pohodoví.
Zároveň se však často objevuje u těch, kteří za humorem skrývají stres nebo potřebu být oblíbení za každou cenu. U mladší generace navíc začíná ztrácet svůj původní význam. Dnes ho mnozí považují za přehnaný, ba dokonce trapný. Místo něj volí výraz, který připomíná pláč, ale používají ho ironicky. Ukazují tím, že je to tak špatné, až se smějí.

Pláč jako reakce na všechno
Smajlík s proudy slz po tvářích vypadá jako symbol hlubokého smutku. Ve skutečnosti je ale právě tenhle výraz nejpoužívanějším obrázkem posledních let. A neznamená vždy to, co si myslíme. Často ho používají lidé, kteří mají sklon k přehánění, dramatu nebo prostě chtějí zdůraznit intenzitu své reakce.
Psychologové mluví o výrazné emoční citlivosti. Tento smajlík podle nich často posílají lidé, kteří mají tendenci své pocity silně prožívat, ať už pozitivní, nebo negativní. U mladších ročníků však může jít čistě o formu sarkasmu. Když něco označí jako k zbláznění, místo smíchu použijí právě pláč.
Srdíčka nejsou jen o lásce
Srdíčko bývá považováno za neškodný výraz náklonnosti. Používáme ho, když chceme poděkovat, povzbudit nebo vyjádřit lásku. Statistiky ale ukazují, že právě tento symbol je výrazně častější u žen a lidí s vyvinutým smyslem pro vztahy. Může vypovídat o empatii, důrazu na blízkost i snaze udržovat dobré vztahy.
Některé studie však naznačují, že ve velkém množství se může stát nástrojem jak si budovat pozitivní obraz o sobě. V krajním případě ho využívají lidé s narcistickými sklony, například k tomu, aby na ostatní působili mile, i když ve skutečnosti se snaží ovlivnit jejich vnímání.
Těmhle smajlíkům dávají přednost sebevědomí
Dalšími velmi oblíbenými symboly jsou plameny, jiskřičky a třpytky. Tyto výrazné smajlíky používají lidé, kteří chtějí ukázat nadšení, energii nebo se prostě cítí dobře. V internetových konverzacích často vyjadřují obdiv, chválu nebo označují něco jako naprostou pecku.
Z psychologického hlediska jsou spojeny s osobnostmi, které mají rády pozornost a styl. Často je volí ti, kdo se pohybují v kreativním prostředí, jsou aktivní na sociálních sítích a chtějí působit sebevědomě. Některé výzkumy ale také naznačují, že za touto třpytivou fasádou může být i potřeba uznání a potvrzení vlastní hodnoty.

Japonci se zvládnou domluvit pouze smajlíky
Podle bakalářské práce studenta Masarykovy univerzity záleží nejen na tom, jaké smajlíky používáme, ale odkud jsme. Třeba Američané sáhnou spíš po jednoduchých, přímých symbolech, zatímco Francouzi milují srdíčka a používají je častěji než kdokoliv jiný. V Latinské Americe vedou výrazy plné barev, emocí a výkřiků, což krásně ladí s jejich temperamentem. Naopak v Německu nebo Skandinávii je styl strohý, palec nahoru, úsměv a hotovo. Italové jsou zcela opačný případ, jejich zprávy jsou plné výrazných emotikonů a dramatických výrazů.
Zajímavý rozdíl se ukázal i mezi Západem a Asií. Zatímco u nás je běžné přidat smajlík na konec věty, v Japonsku zvládnou celou větu složit jen z obrázků. Například „Půjdeme ve tři hodiny na kávu?“ dokážou napsat výhradně pomocí emoji. A zatímco většina světa používá klasické vertikální smajlíky jako :-), Japonci dávají přednost těm horizontálním, třeba ve stylu (^_^).