Pro občany: Stát vyplácí příspěvek aktivně žijícím lidem. Stačí jen pár kliknutí
České zdravotní pojišťovny každoročně vracejí peníze svým klientům, kteří žijí aktivně. Stačí k tomu splnit jednoduché podmínky, nahrát účtenku do klientské aplikace a během pár dnů máte stovky až tisíce korun zpět. Přesto mnoho lidí tyto benefity nečerpá a peníze tak leží zbytečně ladem.
Z fondu prevence podporují pojišťovny pravidelný pohyb svých klientů, přičemž vyplácené částky se liší podle pojišťovny i věku pojištěnce. Příspěvky se většinou pohybují v rozmezí od 500 do 1 000 korun pro dospělé a od 1 000 do 2 000 korun pro děti. Velká část programů se navíc dá vyřídit kompletně online přes klientské portály.
Jaké příspěvky lze získat?
U Všeobecné zdravotní pojišťovny si v roce 2025 mohou nezletilí vyžádat až 2 000 korun na pohybové aktivity a dentální hygienu dohromady. Dospělí mají v rámci stejného balíčku maximálně 500 korun, které lze rozdělit mezi obě oblasti, třeba na dvě samostatné žádosti. Vše se podává jednoduše přes Moje VZP, kde stačí nahrát účtenku a vyplnit žádost.

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra zase přispívá dospělým na dlouhodobé sportovní aktivity až 500 korun. Od 1. června 2025 navíc u dětského příspěvku povinně podáváte žádosti jen elektronicky.
Vojenská zdravotní pojišťovna má pak pro dospělé samostatný program Pravidelný pohyb s příspěvkem až 500 korun a nově navýšila podporu plavání až na 700 korun. Děti mají k dispozici až 1 000 korun na sportovní aktivity a další peníze na ozdravné pobyty. Je však důležité vědět, že u některých příspěvků VoZP jasně vymezuje sporty, na které peníze nedostanete. Jedná se například o kontaktní nebo extrémní sporty.
Co se týká OZP, tak ta kombinuje kreditní systém ve své aplikaci Vitakarta s časově omezenými kupony. Děti ve věku 6 až 14 let mohly letos v prvním pololetí využít kupon až 1 000 korun na pravidelné kroužky trvající minimálně tři měsíce. Po tomto období lze nadále využívat kreditní systém Vitakarty, kde se podobné výdaje rovněž proplácí.
Zažádat můžete online
Aplikace Moje VZP je hlavní cesta pro čerpání příspěvků u Všeobecné zdravotní pojišťovny. Registrace je jednoduchá a žádosti o podporu se podávají zejména tímto způsobem. VZP přitom stanovuje jasné termíny. Pro rok 2025 je možné žádat od 1. února do 31. prosince.
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra spustila povinné podávání žádostí elektronicky u příspěvků pro děti. Kromě portálu E-komunikace lze žádosti poslat i přes datovou schránku. U dospělých je často vyžadována také absolvovaná preventivní prohlídka u praktického lékaře, jinak nárok na příspěvek nevzniká.

Vedle toho VoZP rozděluje příspěvky přehledně podle programů. Na webu najdete jasný seznam aktivit, na které lze čerpat. Pro dospělé má VoZP například zvlášť vyčleněný příspěvek na plavání a zvlášť na pravidelný pohyb. Pokud byste doložili účtenku za sport, který je vyloučený, příspěvek vám nebude uznán.
RBP zdravotní pojišťovna umožňuje čerpat příspěvky v průběhu celého roku až do 15. prosince. Nabízí také speciální program Plaveme s RBP, v rámci kterého hradí permanentky na plavání do výše 50 % ceny, maximálně však do 700 korun. Pro seniory nad 60 let je limit snížený na 500 korun. Vyřízení žádosti je možné jak přes mobilní aplikaci, tak přes webové stránky.
Mnozí lidé o příspěvcích netuší
Lidé o možnostech příspěvků často vůbec nevědí, nebo je odkládají na později a ke konci roku pak nestihnou požadované doklady doložit. Pojišťovny přitom vyčleňují na prevenci nemalé částky. Jejich nevyužitím pak propadají peníze, které by mohly pokrýt část výdajů na sportovní aktivity.
Další častou chybou je nesplnění podmínky preventivní prohlídky. Některé pojišťovny, například VZP nebo ZP MV ČR, podmiňují vyplacení příspěvku absolvováním pravidelné preventivní prohlídky u praktického lékaře. Pokud lékař výkon neprovede nebo jej správně nevykáže, žádost bude zamítnuta, i když doložíte správné doklady o zaplacení sportovní aktivity.
A nakonec velmi časté jsou i problémy s doklady. U VZP například platí, že účtenky nesmí být starší než tři měsíce, u některých programů šest měsíců. Pokud je doklad starší, žádost je zamítnuta. Stejně tak bývá problém s nečitelnými účtenkami nebo s doklady, kde není jasně uvedený název služby. Pojišťovny tyto žádosti vracejí a lidé tak o příspěvek přicházejí.