Policie rozdává pokuty za tuhle „maličkost“ v řidičáku. Týká se to každého pátého Čecha za volantem
Že policie kontroluje alkohol, rychlost nebo povinnou výbavu, nikoho už dnes nepřekvapí. Jenže stále častěji padají pokuty za zdánlivou drobnost, kterou má nemálo řidičů zapsanou přímo v řidičáku. A přestože by se mohlo zdát, že jde jen o formalitu, realita je podstatně tvrdší.
Pokud totiž tuto podmínku nedodržíte, riskujete nejen pokutu, ale i právní komplikace při případné nehodě. Podle průzkumu BESIP z roku 2022 se to týká až každého pátého řidiče! A při jízdě na kole je to dokonce polovina cyklistů.
„Maličkost“, která může stát až 2 500 korun
Pravidla jsou jasná: Pokud máte v řidičském průkazu v kolonce 12 vyznačený harmonizační kód, musíte mít při řízení odpovídající pomůcku skutečně nasazenou. Nestačí ji mít v přihrádce ani doma… Zákon je nekompromisní, pokud tudíž policie při kontrole nachytá takto nezodpovědného řidiče, pokuta může být na místě až 2 000 Kč, případně může narůst ve správním řízení.
Někteří řidiči si myslí, že je snadné se vymluvit a zkouší třeba frázi, že brýle nosí jen na čtení. Jenže policie vychází přímo z údajů v řidičáku a výmluvy ji nezajímají. Pokud nemáte korekci nasazenou, porušujete zdravotní podmínku pro řízení, což je přestupek, který nelze řešit jen domluvou. A pozor: I v případě nehody může pojišťovna krátit plnění, protože jste porušili zákon. A krátí velice intenzivně.
Každý pátý řidič je nezodpovědný
Výsledky průzkumu BESIP jsou alarmující. Každý pátý řidič, u kterého je stanovena povinnost korekce zraku, si na řízení brýle nebo kontaktní čočky nevezme – a to přesto, že mu to zákon jasně přikazuje. U cyklistů je číslo ještě vyšší, zhruba polovina se bez brýlí vydá běžně i na kolo.
Důvody jsou různé: zapomenete brýle doma, kontaktní čočky nemáte zapsané v řidičáku, někdy podceníte vlastní schopnosti. Mnoho lidí také tvrdí, že vidí dobře, ačkoliv si pravidelnou kontrolu zraku u lékaře nedopřáli roky. Právě proto patří podle BESIP a ministerstva dopravy prevence a pravidelné měření zraku k zásadním dlouhodobým tématům bezpečnosti na silnicích.
Nejde jen o pokutu, ale především o život
Jak upozorňuje rovněž ministr dopravy Martin Kupka, ostré vidění zásadně ovlivňuje rychlost vašich reakcí. Drobné zhoršení zraku může v krizové situaci znamenat nejen ztrátu cenných vteřin, ale třeba i přehlédnutí chodce, cyklisty nebo špatně čitelné značky za deště či snížené viditelnosti.
„Chceme motivovat co nejvíce řidičů k tomu, aby si zrak nechávali pravidelně zkontrolovat,“ vysvětluje Kupka a doplňuje, že právě špatné vidění stojí ročně za desítkami tragických nehod, zvláště za snížené viditelnosti, kdy loni na silnicích zemřelo 67 lidí.
Výzkumy dokazují, že až 61 % řidičů přiznává nějakou oční vadu, často krátkozrakost nebo šeroslepost, a čtvrtina nikdy nebyla u očního lékaře nebo optika. Zvlášť po čtyřicítce nebo při větším zatížení očí je pravidelná kontrola doporučována.

Zkontrolujte si proto, co máte zapsáno v řidičském průkazu (kolonka 12 na zadní straně). Pokud jste po korekční operaci a brýle ani čočky už nepotřebujete, nechte si údaje v řidičském průkazu aktualizovat. Než na úřad dojdete, musíte u sebe vozit potvrzení od očního lékaře, že vám byla operace provedena. A v neposlední řadě pečujte o svůj zrak a podstupujte pravidelně jeho vyšetření.
Policie skutečně v poslední době důrazně pokutuje řidiče, kteří nedodrží povinnost korekce zraku při řízení. Nejde totiž jen o formální provinění, může jít o život váš i vašich blízkých. Prevence v podobě kontroly zraku je přitom skutečně malá časová investice oproti pokutám nebo následkům nehody. Vidět ostře je základ pro bezpečnost každého z nás – za volantem i v běžném životě.