Tento kus plastu jsme v dětství milovali, ale jak jsme vyrostli, letěl na skládku. Dnes ho prodáte za 200 000 Kč
Některé věci z dětství jsme tehdy brali jako samozřejmost. Byly levné, běžně dostupné a hlavně určené ke každodennímu používání, ať už jako hračka, součást výbavy do školy nebo prostě jen věc, která nám zkrátka dělala radost. Většina z nich ale skončila bez většího rozmýšlení v popelnici nebo někde na dně skříně, když jsme z nich „vyrostli“. Jen málokdo tušil, že za pár desítek let bude na některé z těchto obyčejných předmětů pohlížet svět úplně jinak.
Dnes se totiž ukazuje, že právě tyhle zdánlivě bezcenné plastové výtvory jsou horkým zbožím mezi sběrateli. Jeden konkrétní předmět, který měl doma doslova každý, dnes mění majitele za neuvěřitelných 200 000 korun. Přitom v době svého rozmachu nestál víc než pár desetikorun.
Jedna plastová Tatra za 235 tisíc
Ještě nedávno bychom ji možná odnesli na půdu nebo bez rozmyslu darovali do sběru. Dnes se ale stejná hračka vydražila za neskutečnou cenu. Legendární plastová Tatra 813 z 80. let, vyráběná družstvem Dubena, se totiž na Aukru prodala za neuvěřitelných 235 tisíc korun. Jde o ojedinělý kousek s výkyvnými nápravami, sklopnou korbou a původní krabičkou, kombinace, která vyvolala mezi sběrateli aukční přestřelku.
Podle odborníků jde o nejdražší hračku, která se v posledních letech na českých aukčních portálech prodala. Kurátor sbírky Muzea autíček na zámku Příseka Robert Švec říká, že podobných kusů existuje jen pár, a to často ve špatném stavu.
Angličáky jako zlatý důl
Tatru ale rozhodně nelze brát jako výjimku. Ve světě sběratelských autíček se už dávno točí velké peníze. A nejde jen o české modely, například Terry Kneeshaw z britského Darlingtonu prodal svou sbírku 450 vozů Matchbox Regular Wheels za v přepočtu více než 1,3 milionu korun. Sbíral je padesát let a podle odborníků šlo o největší britskou sbírku tohoto typu.
Jeho poklad zahrnoval i extrémně vzácné kusy jako Matchbox Regular Wheels 55a DUKW Amphibian, který se vydražil za 760 liber, nebo Ford Zodiac za 539 liber, a to i přesto, že jeho odhadní cena byla pouhých 60. Rozhoduje stav, původní obal a občas také šťastná souhra okolností.
Největší hodnotu mají detaily
Co dělá z obyčejného autíčka poklad? Drobnosti. Originální krabička, neporušený lak, barva, která se vyráběla jen krátce, nebo třeba malá chyba v potisku. U některých modelů Hot Wheels nebo Matchboxů hraje roli i to, zda šlo o prototyp, marketingovou variantu nebo výrobek určený jen pro výstavní sady. Například bílý prototyp Custom Camaro z roku 1968 může mít hodnotu přes 2 500 dolarů, zelené Antifreeze Over Chrome Camaro pak klidně 25 tisíc dolarů.

Ne všechny hračky mají cenu zlata
Psychologicky hraje obrovskou roli i nostalgie.
„Záleží to na lidech, kam až jsou s cenou ochotni zajít,“ říká Michal Widenský z Muzea technických hraček.
Podle něj dnes hraje cena autíček mnohdy až druhé housle. Vzpomínky, které si s nimi lidé spojují, mají totiž často větší hodnotu než samotný předmět. O tom svědčí i případy, kdy se prodaly rozbité nebo nekompletní Tatry za tisíce korun, nebo jen samotný podvozek za čtyři tisíce.
Samozřejmě ne každé staré autíčko má hodnotu. Trh je nevyzpytatelný. Rozhoduje kombinace několika faktorů: vzácnost, zachovalost, originalita, obal a příběh. Přesto dnes víme, že předměty, které dřív ležely na dně šuplíku, se mohou proměnit v cenný artikl. A i když třeba nemáte doma plastovou Tatru 813, stojí za to podívat se, co jste si jako děti schovali do krabice na půdě. Protože některé kousky se neprodávají jen za stovky nebo tisíce, ale za stovky tisíc. A ten, kdo má štěstí a trpělivost, může z jednoho angličáku vytěžit víc než ze zlata.
Zdroj: thesun.ie, thegamer.com, zpravy.aktualne.cz, auto.cz