Oznámení: První dálnice se zvýšeným rychlostním limitem 150 km/h už má zelenou. Platí pro tento úsek
Moderní a vysokorychlostní dálniční sítě jsou pro plynulý provoz dopravy nezbytné. Silniční stavby jsou základním stavebním kamenem dopravní infrastruktury ekonomicky rozvinutých zemí. Bez dopravy se už dnes prakticky neobejdeme. Osobní, veřejná, ale i nákladní doprava jsou již dnes standardním procesem přepravy lidí i věcí napříč republikou i za hranicemi.
Na českých dálnicích lze jezdit nejvyšší povolenou rychlostí 130 km/h – při dobrých podmínkách, při zhoršené viditelnosti pak tato hranice klesá na 110 km/h. Velká změna však čeká na řidiče v jednom konkrétním dálničním úseku, kde bude možné uhánět rychlostí až 150 km/h. Mnozí považují tuto rychlost za nebezpečnou a poměrně kontroverzní, jiní jsou však nadšení tím, že se projedou po zbrusu novém úseku rychlostí, která jinde v Česku není povolená.
Dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi bude vysokorychlostní
Řidiči už netrpělivě vyhlížejí chystanou novinku, doslova revoluční, co se české dopravy týče. Podle prozatímních plánů se po dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi projedou novou zvýšenou rychlostí 150 km/h řidiči zhruba v půlce letošního roku, ale přesný termín není přesně stanoven. A historicky půjde o vůbec první úsek s touto rychlostí u nás. A už nyní mají silničáři v hledáčku další úseky, které by mohly D3 následovat. Mezi vytipovanými trasami jsou třeba D1 u Lipníka nad Bečvou nebo D11 u Hradce Králové.
Zatímco nové lokality pro zvýšenou rychlost se hledají, zvýšený rychlostní limit na D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi už má dávno zelenou. V současné době je vypsané výběrové řízení na dodavatele dopravního značení. Ne každému se však chystaná změna líbí, ozývají se dokonce hlasy, které tvrdí, že jdeme proti proudu celé Evropské unie, v níž panují snahy o snížení rychlostních limitů, a tím eliminace dopravních nehod s vážnými následky.

Jedním z dopravních expertů, kteří nevítají zvýšení rychlosti zrovna s nadšením, je i Roman Budský, který si myslí, že by měl stát použít jiné prostředky k tomu, aby se docílilo plynulosti a bezpečnosti na dálnicích, a uvádí: „Zvýšená rychlost sama o sobě nepřinese žádnou změnu. Důležitější je vybavení dálnic moderními telematickými prostředky, které dokážou řidičům pomoci v případě hledání alternativní trasy, případně umožní komunikaci autonomních automobilů do budoucna.“ Nicméně řidiči se těší, že konečně budou moci šlápnout na plyn a jet až 150 km/h při dobrých podmínkách. Značení na dálnici totiž bude proměnné, to znamená, že maximální rychlostí bude možné jet pouze za dobrého počasí a v souladu s dalšími faktory ovlivňujícími provoz.

Dálnice D3 má dlouhou a zajímavou historii
Plány na výstavbu dálnice, která by propojila Prahu s jižními Čechami, se začaly objevovat už v roce 1939, a od samého začátku ji provázejí spory ohledně konkrétního trasování. Její první úsek byl otevřený až v roce 1991 a šlo o obchvat města Tábora. Od té doby se postupně přistavují další úseky tak, aby byla D3 v budoucnu jedním z páteřních tahů připojených na celorepublikovou síť. Její jižní část by se měla napojit na rakouský dálniční systém. D3 je významnou komunikací, která je umístěná na mezinárodní komunikaci E55 vedoucí napříč Evropou.
Jízda po dálnicích v sobě nese zrychlení dopravy, ale také zvýšená rizika vážných dopravních nehod. To platí obzvlášť pro dlouhé a rovné úseky, které při zvyšujících se kilometrech snižují pozornost řidičů. Pak už stačí jen drobná nepozornost, kolize nebo nečekaná situace, a nehoda je na světě. Plánované zvýšení rychlostního limitu je sice vítaným urychlením, ovšem až čas ukáže, jaký bude mít tento plán dopady na kýženou plynulost a bezpečnost dopravy.
zdroje: seznamzpravy.cz, cesky.radio.cz, ceskedalnice.cz