Oznámení: EU chce poslat seniory zpět do autoškoly. Toto revoluční řešení rozděluje veřejnost
Evropská unie připravuje návrh směrnice, podle které by senioři znovu museli absolvovat přezkoušení v autoškole. Tento krok vyvolal velkou vlnu nevole a diskuzí. Mnozí starší řidiči se totiž bouří, protože ho považují za nedůstojný. Přitom ale analýzy ukazují, že starší řidiči bourají čím dál častěji.
Řidiči starší sedmdesáti let tvořili v roce 2022 sedm procent všech nehod. Důvodem bylo špatné odbočování, dále nedávali přednost v jízdě, jindy špatně odhadli vzdálenost nebo třeba rychlost. Předloni senioři způsobili na českých silnicích 14 669 nehod z celkem pětadevadesáti tisíc. V roce 2012 tvořili jedenáct procent všech incidentů, do roku 2020 číslo vzrostlo o další tři procenta a do roku 2022 ještě o další dvě.
Zdravotní prohlídka od sedmdesáti
V současnosti platí, že řidiči nad pětašedesát musejí v Čechách každé dva roky absolvovat zdravotní prohlídku. Podle nového návrhu by se mohla hranice zvýšit na sedmdesát let. Ministerstvo dopravy by tak posunulo výši povinných lékařských prohlídek pro neprofesionální řidiče o celých pět let. Zajímavé je, že v sousedních zemích jako jsou Německo nebo Rakousko nejsou tyto prohlídky dosud povinné.
Na jednu stranu jezdí starší řidiči obecně méně riskantně a pomaleji, na stranu druhou mohou na silnici chybovat kvůli s věkem se zhoršujícímu zraku, sluchu a pomalejší schopnosti reagovat na nečekané situace v provozu. Nejrizikovější skupinou řidičů přitom zůstávají i nadále lidé do čtyřiapadesáti let.

Starší řidiči zpátky do autoškoly
Kromě toho se zvažuje, že by mohla Evropská unie poslat seniory znovu do autoškoly, a měli by tak kromě lékařské prohlídky znovu absolvovat jízdy s instruktorem nebo testy a zkoušky. Jedním z důvodů je i to, že se učili jezdit před čtyřiceti a více lety, kdy vypadala vozovka (a vlastně i samotná auta) jinak. A řidičák přitom běžně vlastní i osmdesátníci… Většina německých řidičů prý tuto možnost vítá, v Česku je to ale jiná.
Někteří odborníci nad takovou možností ovšem zvedají varovný prst. Mnozí varují, že pokud člověk nebourá a nezpůsobuje vážné nehody, může se jednat o dehonestaci, když bude příkladně čerstvě sedmdesátiletý řidič zkoušen mladým, sotva třicetiletým komisařem. Momentálně ještě tyto změny neplatí a zda se je povede prosadit, je ve hvězdách.
„Česká republika se k takovému kroku nechystá,“ uvedl ale prozatím vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Je mi devětašedesát a představa toho, že by vešel zákon v platnost mě od chuti k řízení spíše odrazuje,“ uvedl pro web Sportdeník čtenář Karel M.

Letošní změny pro řidiče-seniory
Stále platí, že povinná lékařská prohlídka řidičů-seniorů je nutná od 65 let věku. Nově však budou muset senioři společně s profesionálními řidiči absolvovat prohlídku u specialisty. To za předpokladu, že trpí obtížemi spojenými s dušností, které kardiologové souhrnně označují jako stupně „NYHA“. Od letošního ledna však přibyla některým skupinám řidičů další povinnost: Pro profesionální řidiče a řidiče seniory s méně závažným onemocněním srdce a cév platí, že musí nově ke kardiologovi, případně jinému specialistovi.
Pokud řidič spadá do kategorie I (člověk nezvládá vyšší námahu či rychlejší běh, ale obtíže jej neomezují v běžném životě) nebo II (člověk zvládá maximálně rychlejší chůzi, běh už nikoli, a příznaky mu způsobují menší omezení v běžném životě), musí návštěvu u specialisty absolvovat ve chvíli, kdy potřebuje vystavit posudek zdravotní způsobilosti k řízení auta nebo obnovit jeho stávající platnost.
Prohlídku u specialisty, stejně jako profesionální řidiči, budou muset absolvovat i ti, kteří trpí dýchacími obtížemi. Vyšetření bude nutné pro žádosti o posudek zdravotní způsobilosti nebo při obnově jeho platnosti.
Zdroje: medium.seznam.cz, portalridice.cz, cnn.iprima.cz,