Oblíbený nápoj mizí z trhu: Zásoby se krátí a ceny stoupají. Hrozí celosvětový výpadek
Začalo to nenápadně: šálek sytě zeleného čaje v rukou japonských mnichů, o pár století později zdravé smoothie na Instagramu, nakonec globální horečka kolem všemocného zeleného prášku. Dnes je symbolem životního stylu od australských kaváren přes newyorská bistra až po české kanceláře, kde se stal zelený čaj nejen oblíbeným rituálem, ale také předmětem prestiže a touhy po energii, čisté hlavě a delším životě.
Miliony lidí po celém světě se bez své denní dávky matchy neobejdou. Teď však přichází zprávy, které otřásají nejen komunitou fanoušků, ale i světovým trhem. Zásoby se tenčí, ceny lámou historické rekordy a pěstitelé varují: Pokud se trendy nezmění, může přijít globální výpadek tohoto fenoménu zdraví.
Když čaj překoná všechna očekávání
Zapomeňte na běžný čajový sáček. Matcha je ztělesněním toho nejkvalitnějšího, co čajový svět nabízí. Technika pěstování a výroby tohoto prášku je téměř ceremoniální záležitostí: Čajovníky se zastíní před sklizní plachtami, listy jsou díky tomu tmavší, plnější chlorofylu a aminokyselin. Sklizeň probíhá ručně, sušení je extrémně precizní, listy se rozemelou na jemný prášek, který v sobě koncentruje intenzivní chuť, barvu i benefity. Nikde jinde na světě není výroba čaje tak náročná a citlivá na změny počasí.

Posledních pár let však proměnilo matchu z módního hitu na téměř nedostupné „zelené zlato“. Zatímco po covidové pandemii přišla další vlna zájmu, extrémní sucha, rekordně dlouhé vlny veder a přicházející změny klimatu tvrdě dopadly zejména na japonské regiony Uji, Shizuoka a Nishio, kde roste ten nejlepší čaj na světě. Pěstitelé otevřeně přiznávají, že úroda rok od roku klesá – sucho brzdí růst, plísně a škůdci mají v horku zelenou, a když už přijdou deště, je často pro kvalitní sklizeň pozdě.
Ceny, které překonávají i šampaňské
Statistiky mluví jasně: U některých kategorií matchy došlo k meziročnímu nárůstu ceny o 40–70 % a zejména prémiové druhy jsou pro běžného zákazníka stále méně dostupné. Ve světě, kde se luxusní matcha prodává za vyšší ceny než kvalitní šampaňské, se začínají objevovat dokonce krádeže listů už i na malých farmách a zoufalí pěstitelé hlásí, že z jejich pozemků mizí čaj i během sklizně – pro zloděje jde totiž doslova o tekuté zlato.
Hlad západu = prázdné plantáže východu
Jednou z největších ironií je, že skutečná vlna poptávky nepřišla z daleké Asie, ale až z bohatých amerických, evropských a australských měst. Dřív naprosto přehlížený čajový prášek se stal základem kavárenských nápojů, zmrzlin, pečiva i kosmetiky. Jenže Japonci už dnes varují, že západní hlad po matche začíná ohrožovat samotné základy čajové tradice v domovské zemi.
„Všechno to teď posíláme na export. Doma si už matchu dovolit nemůžeme,“ přiznávají drobní farmáři v regionu Uji.
Podle odborníků je největší hrozbou právě změna klimatu. Tam, kde ještě před deseti lety panovala pravidelná vlhká zima a pozvolné jaro, přicházejí dnes sucha, tropy a náhlé výkyvy teploty.
„Matcha je velmi citlivá na specifické mikroklima. Potřebujeme krátké slunce, relativní vlhko, žádné nárazy větru a ochranu před dlouhými suchy. Letos jsme přišli o 20 % sklizně v porovnání s rokem 2020,“ popsal situaci farmář Kenji Yoshida z Nishi.
Některé čajové plantáže v Shizuoce musely dokonce zavřít, protože nedokázaly udržet nákladné závlahy a stálou kvalitu listů.
Co bude dál? Výpadky, panika a nekvalitní náhražky
Pokud se současný trend udrží, experti předpokládají, že během několika let může přijít celosvětový výpadek zásob prémiové matchy. Zatímco základní varianty pro masový trh stále produkují hlavně velké plantáže v Číně, opravdová top kvalita z japonských oblastí je pod obrovským tlakem a zájemci mohou brzy narazit na vyprodané regály i vysokou cenu.
„Riziko padělků a nekvalitních náhražek roste. Na trh proudí nepravé produkty označené jako matcha, které v sobě mají cizí čaj, cukr nebo potravinářská barviva,“ varují zkušení importéři.

Bez matchy dnes nevstávají nejen japonské rodiny, ale ani podnikatelé, tvůrci obsahu, studenti a celé skupiny milovníků zdravého životního stylu, které tvoří globální „matcha komunitu“. Šok jim v současné době přináší zejména ceny některých prémiových druhů, které vyletěly na více než 2 500 Kč za 80gramovou krabičku, ve specializovaných bistrech už také není výjimkou matcha latté za více než 150 Kč. Zaznamenat to můžete i v běžných supermarketových akcích – ve chvíli, kdy se zboží objeví v regálu, je během pár hodin pryč.
„Matcha je pro mě každodenní rituál a upřímně nevím, co bych dělal, kdybych musel přejít na něco jiného. Začal jsem kupovat větší balení do zásoby, protože co když nebude?“ popsal situaci jeden z diskutujících na populárním čajovém fóru.
Zatím je matcha stále v našich šálcích – ale jak dlouho ještě? To bude záležet nejen na přírodě, ale i odvaze nás všech hledat udržitelnější cesty ve světě, kde „zelené zlato“ už dávno není samozřejmostí.