Řídit auto od 15 let? Je to legální. Ale tahle změna děsí úzkostlivé matky i důchodce. Co vy na to?
Mnoho let se podmínky pro obdržení řidičského průkazu příliš neměnily. Bylo nutné splnit předem daný počet hodin zkušebních jízd a složit zkoušku jak z řízení, tak teoretické části v podobě testu. Tu nejzásadnější podmínku pro získání řidičáku však nová legislativa pozměnila. Za určitých okolností totiž můžete legálně řídit automobil už od 17 let a nikoliv po dovršení plnoletosti, jako tomu bývalo dosud.
Tato dopravní novinka u nás vstoupila v platnost 1. ledna 2024 a v průběhu měsíců si na ni veřejnost ještě úplně nezvykla. Je to tak trochu kontroverzní téma, zda jde z hlediska bezpečnosti o správný krok směrem kupředu, nebo to přinese víc škody než užitku.
Řidičák od 17 let má svá přísná pravidla
Pokud jste mysleli, že ve chvíli, kdy vám je 17 a obdržíte řidičský průkaz, můžete jezdit jak a kde chcete, tak budete zklamaní. Pravidla jsou velmi přísná. A celkově vzato jde pouze o jakýsi řidičák na zkoušku a rozhodně se s ním nestanete plnohodnotným uživatelem silnic. I tak to má svá pozitiva, protože mladí lidé, kteří se už nemůžou dočkat až usednou za volant, se nemusí pokoutně učit řídit u kamarádů nebo rodinných příslušníků, legálně mohou do autoškoly a začít s vysněným řízením.
Program pro mladé, které autoškoly nabízejí, se jmenuje L17. Je to program výuky řízení pro osoby starší 15 let a 6 měsíců, které absolvují standardní výuku a zkoušky mohou složit ve chvíli, kdy dovrší 17 let. Ani pak ale nemůžou jezdit samostatně. Do dosažení plnoletosti je při jízdě vždy musí doprovázet předem určený mentor, přičemž osoby, které student uvede jako mentory, mohou být maximálně čtyři. S jejich mentorskou funkcí musí souhlasit zákonný zástupce nezletilého.

Mentoři musí splnit několik podmínek, aby tuto funkci mohli podle zákona vykonávat. Jde mj. o vlastnění řidičského oprávnění skupiny B a to minimálně v délce deseti let, mentor dále nesmí mít žádný „trestný“ bod v bodovém systému nebo se musí umět prokázat tím, že je zapsaný v evidenci programu L17, a má tak oprávnění doprovázet nezletilého na sedadle spolujezdce.
Plná odpovědnost za způsobené škody
Ačkoliv s nezletilým jede mentor, ten nenese žádné právní důsledky řidičova jednání. Ty na svých bedrech, stejně jako dospělí majitelé řidičského oprávnění, má nezletilý. V případě způsobené dopravní nehody jdou všechny škody za řidičem, nikoliv mentorem.
S novou situací v dopravním režimu se postupně sžívají i pojišťovny, které nabízejí produkty pro mladé řidiče. Vzhledem k obecné rizikovosti u pojištění mladých nevyježděných řidičů se k nim pojišťovny staví jako ke všem ostatním. Mohou mít dražší pojistné kvůli tomu, že ještě nemají nasbírané bonusy za jízdu bez kolizí, a také proto, že jsou kvůli chybějícím zkušenostem rizikovými účastníky silničního provozu.

V programu L17 se projedete pouze u nás
Účastníci systému L17 mohou řídit pouze v rámci hranic České republiky. Průkaz řidiče na zkoušku je platný pouze u nás a v případě porušení tohoto pravidla byste mohli mít u zahraničních sousedů veliký problém. Nicméně i v okolních státech se podobné programy vyskytují a ten český je reakcí na to, že to jinde funguje, tak proč to nezkusit taky u nás. Motivací k realizaci programu pro mladé řidiče je zlepšit jejich schopnosti a zajistit větší množství zkušeností z reálných situací, než sami budou moci usednout za volant a stát se tak plnohodnotnými řidiči bez nutnosti dozoru.
Ať už jste mentorem, nebo řidičem, myslete na to, že obě role jsou velmi zodpovědné. Vaším cílem by mělo být získání cenných zkušeností z různých typů dopravních situací, zlepšení reakcí a předvídatelnosti při nečekaných situacích. Na prvním místě je bezpečnost vaše a ostatních řidičů.
zdroje: e15.cz, tn.nova.cz