Mechanici přiznávají: Toto auto neopravujeme rádi. Servis je horor a opravy stojí majlant. Bacha na to
Je známo, že s nákupem auta investice do motorového mazlíka zdaleka nekončí. Jak bude nový přírůstek do vaší stáje ovlivňovat váš rozpočet, obvykle zjistíte až ve chvíli, kdy je potřeba dát ho do servisu. Některé značky a modely jsou v tomto směru obzvláště finančně náročné. A ne, nejedná se pouze o ty nejdražší kousky na trhu, ale v některých případech i o automobily určené pro střední třídu.
Některá vozidla se mohou pro majitele stát prakticky noční můrou kvůli častým poruchám a drahým náhradním dílům. Koupíte si nové auto, chvíli se z něj radujete, a než se nadějete, jste v minusu. Proto je třeba před takovým nákupem zvážit veškeré možné výdaje, které jsou s ním spojené, včetně případných nákladů na servis.
Pokud jde o luxusní značky vozidel jako Porsche, Jaguar, Land Rover nebo třeba Maserati, tak tam se pohybujeme ve světě, kde jsou vysoké náklady na údržbu a opravy prakticky standardem, se kterým majitelé při jejich pořízení obvykle počítají. Jinak je tomu ale v případě cenově dostupnějších automobilů.
Cenu ovlivňuje konstrukce i elektronika
Statistiky ukazují, že z hlediska nejvyšších nákladů na údržbu a opravu se na špici pomyslného žebříčku nacházejí americké značky užitkových vozidel. To je dáno mimo jiné mohutnou konstrukcí těchto automobilů, kde jsou náhradní díly větší a těžší, čili práce na nich vyžaduje více času.

Obecně se za na servis nejdražší značky aut tohoto typu považují RAM, Ford a Jeep. V případě posledního zmíněného jde především o off-roadové modely, u kterých jsou použity právě robustní konstrukce. Navíc některé specifické díly těchto aut, jako jsou například speciální tlumiče nebo redukční převodovky, jsou o poznání dražší, než je tomu v případě standardních náhradních dílů.
Co se výše nákladů na opravu týče, tak pozadu rozhodně nejsou ani některé evropské značky, například BMW, Audi nebo Mercedes-Benz. U nich ale vysoké servisní výdaje nejsou ovlivněny konstrukcí vozu, nýbrž použitím složité elektroniky. Na vině jsou však mimo to i drahé originální díly.
Král pick-upů a servisních nákladů
Smutné prvenství mezi vozidly s nejdražším servisem drží značka RAM. Důvodem je skutečnost, že RAM prodává výhradně právě velké užitkové vozy a těžší náklaďáky. Specifická a časově náročná údržba tak finančně výrazně převyšuje náklady vynaložené na servis u běžných osobních automobilů.
Kromě toho, že vozy značky RAM disponují konstrukčně robustními podvozky a mohutnými motory, odráží se na ceně i fakt, že drtivá většina komponentů se musí dovážet. Byť jsou RAM pick-upy oblíbené mezi fanoušky amerických aut, pořízení takového motorového mazlíčka se nemusí úplně vyplatit.

Lidová pořizovací cena může být zrádná
Zapomenout by se ale nemělo ani na automobily pro střední třídu. Některé z nich pořídíte prakticky za lidovku, ale jakmile dojde na servis, tak pravděpodobně zapláčete. Typickým příkladem je mezi běžnými spotřebiteli oblíbená značka Volkswagen, a to konkrétně modely Passat nebo Touareg.
Riziko nákladnějších oprav u zmíněných modelů mají na svědomí zejména DSG převodovky. Jejich opravy mohou totiž majitele vyjít na desítky tisíc korun. Kromě toho jsou velkým strašákem také TSI motory, které jsou známé svými konstrukčními vadami, jež mají na svědomí vážné poruchy.
Problematické pak může být i manažerské Audi A4. Pokročilá technologie, kterou tento model disponuje, zásadně zvyšuje cenu náhradních dílů i časovou náročnost oprav. Podobně je na tom také Mercedes-Benz třídy C, který je sice oproti jiným modelům této značky cenově dostupnější, za to ale servisně poměrně drahý, a to zejména kvůli použité elektronice a asistenčním systémům.