Matematická výzva: Kolik je 4 × 4 ÷ 8 – (1 + 1)? Génius to zvládne za 10 vteřin, hlupák se bude trápit
Vyzkoušejte si matematickou výzvu, která se někomu bude zdát na první pohled snadná, ale pro dalšího může být poněkud zapeklitá. Zvládnete správný výpočet do 10 sekund? Mnozí jedinci se zaseknou a chybují.
Naše matematická výzva se může zdát na první pohled jednoduchá, ale málokdo ji vyřeší rychle. Mnoho lidí se nad ní bude muset pořádně zamyslet. Schválně, jestli zvládnete správný výsledek vypočítat do 10 sekund. Pro mnohé to tak snadné nebude, protože je nutné přesně dodržet pořadí matematických operací. V opačném případě dojdete k úplně jinému výsledku. Tak schválně, kolik vám vyšlo a za jak dlouho jste zvládli k výsledku dojít?

Oprašte matematiku ze základky
Pojďte si s námi procvičit mozek. Nalezení řešení podobných matematických problémů často zvyšuje schopnost lidí rychle se rozhodovat, protože může mít kladný vliv na logiku, uvažování a paměť. Nejprve si však zopakujme, jaká je jediná správná priorita matematických operací.
- Z – první vypočítáme součet v závorce
- U – na druhém místě je v matematice umocňování a odmocňování, což se ovšem našeho příkladu netýká
- NADE – ve třetím kroku násobíme a dělíme, aniž by měl jeden z těchto úkonů prioritu před druhým
- SO – nakonec sčítáme a odčítáme, a to opět bez priority
Pokud chcete podobné příklady řešit správně, zapamatujte si zkrátka zkratku ZUNADESO. Navíc byste si měli pamatovat, že pokud není určena priorita operací (třeba mezi násobením a dělením), postupujeme zleva doprava. I to je důležité pro náš příklad.

Kolik je 4 × 4 ÷ 8 – (1 + 1)?
Nyní už se vrhněme na to, jak správně vypočítat náš příklad. Postup zahrnuje několik kroků, které je třeba dodržet v přesném pořadí.
- Nejprve vyřešíme závorku. Pro nikoho asi nebude překvapením, že 1 + 1 = 2.
- Následně vynásobíme 4 × 4, což je 16
- Toto číslo vydělíme 8 a vyjde nám opět 2.
- Pak už jen odečteme 2 – 2, což je pochopitelně 0. Vyšel vám taky takový výsledek?
Tyhle chyby možná taky děláte
Někteří lidé tvrdí, že si ze školní matematiky pamatují tak maximálně trojčlenku. Ve skutečnosti však naše základní vědomosti tento předmět obohatil víc, než si připouštíme. Většina lidí rozumí tomu, co jsou to procenta a zlomky, případně kladná a záporná čísla. Navíc ví, o čem se mluví, když jsou zmiňovány úhly, statistika nebo pravděpodobnost. Často dokonce dokážeme spočítat rovnici o jedné neznámé. Přesto v určitých věcech mnohdy chybujeme. To se nemusí týkat jen správného pořadí matematických operací. Na závěr se tedy ještě zaměřme na některé celkem běžné omyly.
- Mnoho lidí používá spojení: „můj život se změnil o 360 stupňů“. Takové tvrzení má naznačovat, že se život určitého člověka radikálně změnil. Jenže 360° označuje tzv. plný úhel, tedy celý kruh. Změna o 360° by tedy ve skutečnosti znamenala, že jsme se vrátili do počátečního bodu. Chceme-li naznačit, že v našem životě došlo k radikální změně, jde o změnu o 180°. Při tomto úhlu jsou dva body na kružnici od sebe nejvzdálenější.
- Násobíte-li desetinná čísla, pak si dejte pozor na počet desetinných míst. Ve výsledku jich totiž musí být stejně jako v zadání. 0,2 × 0,2 se tedy nerovná 0,4, jak by se mohlo zdát. Ve skutečnosti je výsledek 0,04, protože v zadání jsou dvě desetiny. Ve výsledku tedy musí být setina.
- Mnoho lidí stále přesně neví, co je to ar a hektar, byť tuší, že jde o jednotky plochy. Stačí si přitom zapamatovat, že ar je obsahem plochy čtverce o straně 10 metrů. Jde tedy o 100 m2 (10 × 10). Předpona hekto- přitom řecky znamená „sto“. Jde tedy o stonásobek. Hektolitr je proto označení pro 100 litrů a hektar pro obsah plochy čtverce o straně 100 metrů. 100 × 100 je potom 10 000 m2, což je sto arů (100 × 100 m2).