Konec dřiny a potu: Tahle bomba rozproudí i ty, kdo kola nikdy nemohli vystát. Češi jsou z ní paf
Bicykly existují od 19. století a oblíbené jsou dodnes. Jenže klasickým kolům už možná pomalu začíná zvonit umíráček. Aktuálně objevili Češi zajímavou alternativu, která šetří síly i čas. Nyní tak Česko brázdí statisíce nových dopravních prostředků.
Za covidové pandemie Češi ještě více přičichli k cyklistice. Kola se tehdy prodávala jako housky. Vždyť jde také o zdravý a ekologický způsob dopravy. Jenže postupem času přestal tuzemský trh s bicykly tak nějak šlapat. Češi sice klasická kola neustále kupují, ale ne tolik, jak si výrobci a prodejci představovali. Za tento stav přitom nemohou jen velké oči obchodníků. Na trhu s jednostopými dopravními prostředky se totiž stále více prosazuje jedna zajímavá alternativa.
Tohle je skutečný hit mezi Čechy
Hitem posledních let se stala elektrokola, tedy vlastně hybridní dopravní prostředky, které fungují na principu souhry lidských svalů a elektromotoru. Jejich obliba přitom v Česku neustále stoupá. V současné době jich už u nás jezdí stovky tisíc. S oblibou bývají používána nejen na silnicích, ale také v členitém terénu. Velmi populární jsou i horské varianty. Myslíte si, že elektrokola jsou pro lenochy a nemusíte na nich šlapat? Takové a další mýty lze hravě vyvrátit.

Pozitiva a negativa elektrokol
Tyto bicykly oceňují všechny věkově kategorie. Mladší ročníky využívají sportovní modely, zatímco starší lidé dávají přednost modelům s nízkým nástupem (tzv. nízkonástupová elektrokola), která usnadňují nasedání. K dispozici však máte i dětské varianty. Zatímco někteří Češi elektrokola milují, další se jim smějí. K smíchu jsou ovšem především lidem, kteří toho o nich moc nevědí. Jaké jsou tedy jejich výhody? A existují i některá negativa, která by byla skutečně zásadní?
Na elektrokolech skutečně musíte šlapat. Elektromotor sice usnadňuje jízdu, ale bez šlapání se nehnete. Nemusíte se ovšem tolik zpotit, což je výhoda třeba cestou do práce. Ačkoli pozitiva těchto bicyklů zdánlivě ocení jen starší lidé, vhodná jsou skutečně pro všechny. Jedná se o zdravý, ekologický, ekonomický a efektivní způsob dopravy. Dle jedné studie srdce jezdců na elektrokolech může pracovat na více než 90 procent úrovně cyklistů, kteří podporu elektromotoru nevyužívají.
Existují sice i některé nevýhody, ale ty nejsou vesměs nijak zásadní. Baterie umožňují ujet dlouhou vzdálenost, ale nejsou neomezené. I pokud se ovšem akumulátor vybije, můžete jet bez problémů dál. Budete muset jen o něco více šlapat. Elektrokola totiž bývají těžší, takže to může být náročnější. Do cíle však dojedete. Nabíjet je lze přitom prakticky kdekoli, kde je klasická zásuvka. Tyto bicykly ale vyžadují o něco větší péči. Stejnou jako klasická kola, ale ještě musíte pečovat o baterii.

Lze na elektrokole zhubnout?
Elektrokola skutečně nejsou pro lenochy. Pravda, úsilí je sice o něco menší než na klasickém bicyklu, ale stále můžete spalovat velké množství kalorií. Hlavně při delších cestách. Na elektrokole tedy skutečně lze efektivně hubnout. Oproti klasickému bicyklu má dokonce určitou výhodu. O tom, s jakou intenzitou budete šlapat, rozhodujete vy. Jedná se tedy o vhodný nástroj ke zhubnutí jak pro úplné začátečníky, tak pro osoby, které už nějakým způsobem sportují.
Koupíte elektrokolo pod 20 tisíc?
Ačkoli většina nevýhod elektrokol vlastně nejsou zásadní nevýhody, často se uvádí ještě jedno negativum, totiž cena. Aktuálně nejoblíbenější modely se skutečně prodávají za částku mezi 25 a 50 tisíci korun. Tím se ovšem cenově zase tak neliší od kvalitních bicyklů bez elektromotoru. Jistě, nejdražší elektrokola stojí statisíce, ovšem existují desítky modelů, jež si lze pořídit i do 20 tisíc korun. Nejsou sice tak kvalitní, ale nemusíte zkrátka utratit „majlant“.