Když si tohle necháte v peněžence, přijdete o stovky korun. Funguje to jako magnet na špatná rozhodnutí
Naše peněženky mnohdy fungují jako studnice zapomenutých věcí. Již dávno neplatí, že v nich nosíme jen mince a bankovky. Naopak, mnohdy zde skrýváme předměty, které pro nás samotné mohou být past.
Na první pohled nevinné papírky, díky kterým ušetříme nebo nakoupíme výhodněji než bez nich. Je tomu ale opravdu tak? V peněžence každého z nás se najde alespoň jeden takový papírek, který si schováváme na výhodný nákup. Ale místo výhodného nákupu nás právě on často dostane do zapeklité spirály, ze které nakonec vyjdeme o pár stovek chudší.
Hlavní roli v tomto případě hraje psychologie
Slevové karty, účtenky s mimořádnou nabídkou a dárkové poukazy. To všechno jsou předměty, které na první pohled působí pozitivně. Jejich cíl je přece jen jeden, snížit cenu námi vybraného produktu a pomoci nám ušetřit. Ale je tomu skutečně tak? Neskrývá se za těmi všemi lákavými a barevnými pozlátky jen marketingový trik, který nás ve skutečnosti nenásilně donutí utratit mnohem více, než jsme původně chtěli?
Pokud se dostaneme k možnosti koupit něco levněji, než byla původní cena, máme pocit výhry. Myslíme si, že jsme ušetřili, a to nás nutí pátrat po takové možnosti znovu a v ideálním případě ji zopakovat. A právě na to slevové poukázky a účtenky s mimořádnou nabídkou cílí. Problém ale nastává ve chvíli, kdy do obchodu, který nám tuto možnost poskytl, zavítáme. Většinou totiž nezůstaneme jen u toho, že si zakoupíme zlevněnou věc, na kterou se poukázka vztahuje.

Nejen slevové poukázky, ale i sbírání věrnostních bodů nás nutí k tomu, abychom nakupovali v jednom a tom samém obchodě. Představa toho, že bychom o některé pracně naspořené body mohli přijít, je pro nás mnohdy děsivá. Proto za vidinou dalších věrnostních bodů míříme stále do jednoho obchodu a tím se stále více chytáme do pomyslné sítě.
Nejen hra s bodíky, ale také psychologie barev a tvarů
To ale není jediná zbraň, se kterou velké obchody pracují. Ve svých marketingových tazích pracují také s tím, že na nás mají odlišný dopad například barvy, které jsou v akcích nebo letácích použity. Stejně tak ovlivňuje naše chování tvar kartičky, její písmo nebo formulace, která je na ní uvedena. Každý se chce cítit výjimečný. A právě nápis klubová karta nebo člen klubu nám tento pocit dodává. A pokud výrobce ještě na kartičku uvede naše jméno, má téměř vyhráno.
Věrnostní programy jsou mnohdy natolik promyšlené, že jsou postavené nám na míru. Aplikace nabízí neobyčejné slevy, pouze pro nás, na produkty, které jsme již v minulosti zakoupili. A právě díky tomu nás prodejce naláká udělat nákup, který jsme ani nechtěli. Málokdy se totiž stane, že jdeme do obchodu pro jednu věc a s jednou také odejdeme. Mnohem častěji se necháme zlákat i dalším produktem, který v obchodě zahlédneme – a to je něco, kam nás prodejce chce dostat.

Nejedná se ale jen o kartičky na bonusové body, promyšlený trik se nachází i ve voucherech. Ty sázejí na dvě věci, jednak na omezenou dobu platnosti a zadruhé na výši samotného voucheru. Platnost, kterou voucher má, nás nutí využít jej před jeho propadnutím. V rámci toho ale mnohdy vyrazíme nakoupit něco, co vlastně ve skutečnosti vůbec nepotřebujeme. Jen aby voucher nepropadl. Druhým faktorem, díky kterému zjistíme, že opět vyhrál prodejce, je jeho omezená výše. Ať chceme nebo ne, nikdy ji netrefíme. A tak nás i zakoupený voucher nutí utrácet na místě víc peněz, než bychom měli.
Jak si s tím poradit a osvobodit sebe i svoji peněženku
Prvním krokem, jak se s takovými praktikami vypořádat, je připustit si, že prodejci a obchodníci dobře znají naše nákupní návyky. Poté může přijít na řadu úklid. Vezměte si k ruce peněženku a veškeré kartičky a skryté poukázky projděte. U každé z nich si položte otázku: „Opravdu ji využiji?“ Pokud je odpověď ne, kartičky se zbavte. Nezapomínejte ale ani na svůj telefon.
I ten je mnohdy plný aplikací z různých obchodů. A i ve zdánlivě nevinných aplikacích se může ukrývat skrytá past. Velmi snadno nám totiž na telefonu může naskočit notifikace na neuvěřitelně nízkou cenu produktu, která nás natolik zaujme, že se do obchodu ihned vydáme. Klidně přes celé město. Pamatujte také na to, že právě slevy a další výhodné akce cílí na tu část našeho mozku, která má na starosti impulzivní rozhodnutí. Pokud chcete koupit něco většího, ne jen obyčejné rohlíky, je dobré dát si nějaký čas na rozmyšlenou.