Kdysi na tom jezdil děda pro pivo a salám. Vzpomínáte? Dnes to sběratelé vykupují za 1 000 000 Kč
Byly doby, kdy podobné stroje stály opřené před vesnickou hospodou nebo u malého koloniálu. Naložené síťovkou s chlebem, lahváčem a kouskem lovečáku. Dnes se ale motorky, na kterých naši dědové brázdili český venkov, mění v ceněné sběratelské skvosty, za které neváhají nadšenci sáhnout hluboko do kapsy.
A nejde o nadsázku. Na aukčních portálech se některé veterány prodávají za víc než milion korun, a mizí rychleji než dobře oceněné byty v širším centru Prahy.
Když v roce 2024 padl rekord za prodej české motorky, mnozí jen nevěřícně kroutili hlavou. Vzácná Jawa 500 OHV z roku 1929, přezdívaná „rumpál“, se prodala za více než 1,1 milionu korun. Tedy za částku, za kterou si na některých místech můžete pořídit chatu nebo ojeté SUV prémiové značky. Jenže tady nejde jen o staré železo. Jde o kus historie, který má dnes cenu zlata, doslova.
Raritní modely, jako právě Jawa 500 OHV, vznikaly v době, kdy se ještě nepoužívala pásová výroba, a mnohé díly byly montovány ručně. Dnes je takových kousků jen pár desítek na světě a sběratelé z celého světa se o ně přetahují. A Češi, kteří mají na tyhle stroje často i osobní vzpomínky, jsou ochotní platit sumy, které by ještě před deseti lety zněly absurdně.

Aukce jako z jiného světa
Podíváte-li se na specializované aukční portály, například Aukro, zjistíte, že ceny starých motorek rostou raketovým tempem. Jen během letošního jara se na tomto portálu objevilo několik strojů s cenovkou vysoko nad půl milionu, a většina z nich zmizela během několika dní. Největší zájem je přitom o značky jako Jawa, ČZ nebo předválečná Praga. Vyšší cenu mají pochopitelně originály s kompletní dokumentací, původním lakem nebo raritním typem motoru.
Sběratelé a investoři dnes do motocyklových veteránů vkládají prostředky podobně jako do umění nebo vína. A nejde jen o movité podnikatele. Na diskusních fórech přibývá příběhů lidí, kteří si starou Jawu koupili jako sentimentální vzpomínku na dětství a o pár let později zjistili, že mají v garáži stroj, jehož hodnota se ztrojnásobila.
Emoce nad karburátorem
Proč jsou ale právě motorky z první republiky a poválečné éry tak cenné? Částečně za to může retro trend, který hýbe celým světem designu a životního stylu. Částečně i to, že těchto strojů zůstalo velmi málo v původním stavu. Ale hlavní důvod je jinde, v emocích. Mnoho sběratelů má k těmto strojům osobní vztah, připomínají jim dětství, vyjížďky s otcem nebo vzpomínky na první lásky. Právě proto se lidé k veteránům vracejí, ne jen kvůli designu, ale i kvůli příběhům, které s nimi prožili.
A přesně tyhle emoce jsou dnes hodnotou, kterou nejde vyčíslit. Když někdo vytáhne starou Jawu z kůlny a místo šrotu v ní vidí krásný stroj s duší, začíná příběh, který má v očích sběratelů cenu zlata.

Drahé? Možná. Ale jen na papíře
Je to možná paradox, ale pro mnohé majitele těchto veteránů nejde jen o peníze. Často je renovace stojí stovky hodin práce, neshánějí se jen díly, ale i dobové manuály, originální šroubky a klaksony. Hodnota není jen v ceně, ale v příběhu. A pro ty, kdo dnes podobné stroje skupují, to není spekulace, ale investice do krásy a řemesla.
Zajímavé je i to, že o veterány roste zájem napříč generacemi. Zatímco dříve dominovali starší sběratelé, dnes se do tohoto světa pouštějí i mladí lidé. Často začínají u levnějších modelů, například Jawy 350 nebo Pionýra, a postupně přecházejí k dražším a vzácnějším kusům.
Víc než jen dopravní prostředek
Motocyklový veterán dnes není jen kus techniky. Je to památka na dobu, kdy bylo všechno jednodušší. Kdy se jezdilo pro pivo na fichtlu a slovo „design“ znamenalo poctivý chrom a ručně stříkaný lak. Dnes tyto stroje tvoří nový typ kulturního dědictví, a jejich hodnota bude zřejmě dál růst.
Takže pokud vám v garáži stojí stará motorka, na kterou už léta sedá prach, dobře se na ni podívejte. Možná právě na ní váš děda jezdil pro párek a rohlík. A možná dnes máte doma poklad, za který by sběratelé zaplatili víc, než si myslíte.
Zdroje: auto.cz, garaz.cz